xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvilken ssd
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


531

7
18. april 2020 @ 16:29
Kaptajn

Hej. Hvilken ssd skal man bruge til en MacBook pro fra ca 2011?
Skal bare være på 128 gb

  15
0
  619

4586

389
18. april 2020 @ 17:23
FPU

Ifølge EveryMac Sidder der en standard 2.5'' SATA disk i sådan en MBP.

Derfor kan du bruge enhver 2.5'' SATA SSD, f.eks. en Samsug EVO eller en tilsvarende SSD fra OWC, Intel eller et af de andre mærker.

Jeg har selv en Samsung EVO 840 i min MBP 2010, og den har der aldrig været bøvl med. Nyeste EVO version er vist nok 860.


531

7
18. april 2020 @ 17:42
Kaptajn


Super. Mange tak. 


531

7
18. april 2020 @ 20:08
Kaptajn


Når jeg skal indstallerer osx på den nye ssd. Hvordan henter jeg så osx på nettet? Skal man holde r nede mens man tænder for MacBooken?


4586

389
18. april 2020 @ 23:15
FPU
eriktorp skrev:


Når jeg skal indstallerer osx på den nye ssd. Hvordan henter jeg så osx på nettet? Skal man holde r nede mens man tænder for MacBooken?

Øhn, det kommer vist lidt an på, hvad man tidligere har hentet på sin AppStore-konto, men prøv lige at læse den her Macnyt-tråd om ældre OS'er, og hvordan man finder dem på nettet.


531

7
19. april 2020 @ 10:07
Kaptajn

Jeg får en ssd i morgen, som har været i en Lenovo pc. Så jeg går ud fra at, den automatisk bliver formateret, når jeg går i gang med at hente Osx fra nettet. Eller er der noget jeg har misforstået. 


4586

389
19. april 2020 @ 13:44
FPU
eriktorp skrev:

Jeg får en ssd i morgen, som har været i en Lenovo pc. Så jeg går ud fra at, den automatisk bliver formateret, når jeg går i gang med at hente Osx fra nettet. Eller er der noget jeg har misforstået. 

Ja, OS X-installeren burde foreslå at omformatere disken til Extended(Journalled) med GUID Partition Table.

En "automatisk" softwarekontrolleret formatering KAN dog glippe, så jeg fortetrækker selv at omformatere diske maunelt i Diskførstehjælp.

Når du er bootet op i Recovery mode og har startet installeren op, så prøv lige at checke, om du ikke kan tilgå Diskførstehjælp via en af menuerne og så omformatere disken til ovennævnte format, for så burde resten af installationen gå som smurt.


531

7
19. april 2020 @ 14:19
Kaptajn

Alle tiders tak. 


531

7
19. april 2020 @ 17:22
Kaptajn


Den vil ikke starte i recovery mode. Men viser et udråbstegn over den lille globus. Så ved ikke hvad jeg så skal gøre. Kan se at der stadig ligger Windows på min nye ssd


4586

389
19. april 2020 @ 17:42
FPU

Så kommer du nok til at lave en boot-stick fra en fungerende Mac, altså en hurtig nok (Class10 eller bedre) USB-stick formateret korrekt og med installeren på.

Hvis du har en anden fungerende Mac og et FireWire-kabel (eller ThunderBolt) kan du prøve at komme til at omformatere disken og installere OS X på den på den måde.

1. Begge Mac'er skal være slukket og derpå forbindes med kablet.

2. Den fungerende Mac bootes op.

3. Mac'en med den nye SSD startes op, mens du holder T-tasten nede.

Så burde der dukke et FireWire-symbol op på skærmen på Mac'en med den nye SSD, og SSD'en burde dukke op som en ekstern disk, hvorefter du i det mindste kan formatere den.

Problemet er dog, at du installerer et system, som (måske kun) virker på den Mac, som disken er mountet på, så med mindre det er to identiske Mac'er, vil systemet næppe virke på den Mac. hvor den er monteret. Sådan cirka.

Jeg vil i øvrigt lige anbefale dig at læse den her MacWorld-artikel, for den har en masse nyttige forslag.

Pøj-pøj.


531

7
19. april 2020 @ 17:49
Kaptajn

Nu kom jeg til disk værktøj. Men kan ikke slette disken. Og skriver noget med  st disken bruger ikke GUID-partitionsoversigtstypen


531

7
19. april 2020 @ 18:21
Kaptajn


Tror den er der nu. Er ved at hente High Sierra. Tak for hjælpen. 


4586

389
19. april 2020 @ 20:35
FPU
eriktorp skrev:


Tror den er der nu. Er ved at hente High Sierra. Tak for hjælpen. 

Super!

Men hvordan kom du rundt om det med, at du ikke fik lov til at formatere den i første omgang?

Og hvordan fik du hul igennem til Recovery mode?

Fortæl, fortæl! :o)


531

7
20. april 2020 @ 07:49
Kaptajn

Jeg prøvede mig lidt frem, efter jeres råd og google søgning. Jeg fik slettet Windows fra disken, og fik omformateret den til et andet format, noget med GUID Journalied eller sådan noget. Er ikke så skarp til det. Så pludselig kunne jeg hive High Sierra ned på den. Så ,mange tak for hjælpen. Det er som at få en ny computer. Den har stået i 3 år, uden at blive brugt.


4586

389
20. april 2020 @ 08:06
FPU

Jep, et skifte fra harddsik til SSD er virkelig noget, som sparker igennem.

Da jeg skiftede min HD ud med en SSD, oplevede jeg, at boottid gik fra ca. 2 minutter til under 20 sekunder.

Rent faktisk er SATA-forbindelsen på bundkortet flaskehalsen nu i stedet for selve disken.

Nu kender jeg ikke de præcise specs på din, men jeg ved, at SATA-hastigheden på min MBP 2010 er 3 Gigabit pr. sekund, mens min Evo 840 kan læse og skrive med 6 Gigabit pr. sekund.

Og ja, Extended(Journaled) med GUID Partition Table er det korrekte bootdisk-format for en Intel-Mac.

P.S. Hvoedan har batteriet det efter så lang tids inaktivitet?


531

7
20. april 2020 @ 09:15
Kaptajn


Kan se at det er en late2011 maskine. Og batteriet er på 79% efter en times brug. Startede fra 100