xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Hjælp - diverse til at optage og redigere videoer
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


386

8
13. marts 2020 @ 17:18
Lærling

Hej. Jeg arbejder på en af de mange uddannelsesinstitutioner, som nu er lukkede, men jeg skal arbejde og undervise hjemmefra. Derfor skal jeg finde på noget i forhold til at kunne lave videoer til 80 studerende - som skal kunne fungere fra mandag. Jeg har en iPhone 6s, en iPad pro, en ny mac mini og en gammel mac air. Det skal meget gerne kunne laves med det udstyr, eller hvad jeg nu kan skaffe (billigt!) i morgen lørdag.

Og så til spørgsmålene, som jeg *virkelig* håber, nogen kan hjælpe med:

- Jeg skal optage video med iphonen eller ipad'en, og jeg forstår at kameraet bag devicen er bedre end frontkameraet. Men er ipad'ens kamera bedre end iphonen, eller er det det samme?

- Hvordan kan jeg holde optageren oppe ca. i højde med mit ansigt? En trefod af en slags, tænker jeg. Jeg har en lille en til iphonen, og den kan jeg så sætte på en stor stabel kogebøger, men det er lidt 'shaky' - findes der en bedre ide?

- Jeg forstår, det er bedst at bruge noget software, så jeg får spejlet optagelsen på skærmen, der er tilsluttet mac'en. FiLMiC er vist et godt og rimeligt bud?

- Hvordan med mikrofon? Er den indbyggede i iphonen/ipad'en OK? Jeg har en usb-mikrofon, men den duer jo ikke umiddelbart til iphonen. Man kan sikkert få et overgangskabel, ikke? Vil det være et klogt setup?

- Jeg skal sætte video af mig selv sammen med dias og små animationer i imovie. Det krydre jeg fingre for, jeg kan finde ud af. Men det tror jeg, jeg kan .....

- Har jeg glemt noget?

På forhånd 10.000 tak for alle kommetarer

  9
2
  600

4593

394
13. marts 2020 @ 18:20
FPU

Hej mjanneh

Apple selv har flere forskellige Lightning-til-USB kabler.

Og her kan du finde Lightning-mikrofoner, men det er prismæssigt nok lidt overkill.

Jeg vil dog mene, at den indbyggede mikrofon vil være god nok, så længe der er tale om indendørsoptagelser, så der ikke er risiko for vindstøj.

Hvad dine kameraer angår, er kvaliteten jo bedre, jo yngre iDimsen er. Du kan naturligvis slå modellerne op på nettet og se på specifikationerne, men du kan også tage et foto med hver iDims, kopiere dem over på en af dine Mac'er og åbne dem i Billedfremvisning. Kommando-I vil give dig info om bl.a. opløsning og fil-størrelse. Din iPhone's bagkamera burde dog være godt nok.

Køb f.eks. en mobilholder med sugekop til bilen og sug den fast på et eller andet stabilt i den rette højde.

Jeg ville selv nok vælge at redigere videoerne på en af Mac'erne, for jeg tror, at det vil være for bøvlet at gøre det på iPad'en. Jo større skærm, jo bedre, og så må det vel blive Mini'en.

iMovie + iDVD burde kunne klare ærterne, og ellers måske Keynote, fordi du skal kombinere forskellige formater.


386

8
13. marts 2020 @ 18:39
Lærling

Tek Tonny

Gode input - ja, redigering på mac med imovie og sammenligning af fotos kan jeg da bare gøre - hvorfor tænkte jeg ikke selv på det :-/ Måske fordi jeg er lidt i panik (dyyybe vejrtrækninger). 

Sugekop og mobilholder, ja, mon så ikke også 'elefantsnot' kan gøre det?! 


Yderligere kommentarer er velkomne!


4593

394
13. marts 2020 @ 20:25
FPU

Tjah, den som står uden for et brændende hus har som regel et bedre overblik end den, som står inde i huset. Det dér med kort varsel og drastiske ændringer har det med at skubbe kreativiteten lidt i baggrunden.

Jeg skal ikke kunne gøre mig klog på, om elefantsnot et stærkt nok, men du kan da prøve at lade telefonen hænge over en blød pude natten over og så se, om den hænger eller ligger, når solen er stået op igen.

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

75

10
13. marts 2020 @ 21:43
Novice

FilMic Pro og Filmic remote er en rigtig god kombination når du både har Iphone og Ipad.

Så kan du fjernbetjene det bedste kamera på Iphonen via Filmic remote på Ipad.

se evt. denne her til inspiration https://youtu.be/w7wpvJzyZWI 

vh


386

8
14. marts 2020 @ 10:48
Lærling

Det var en perfekt henvisning, Michael. Glimrende inspiration!


mvh

Marianne


8581

198
15. marts 2020 @ 19:14
Poseidon
Lidt sent ude, men har du overvejet at bruge din Mac i stedet, såfremt du har en med indbygget webcam? Det er nemt at finde optage software, og både kamera og mikrofon er jo lavet til brug i den afstand du sidder ved maskinen.

109

4
15. marts 2020 @ 21:27
Novice

Husk masser og masser af lys!

En selfie stang kan måske bruges til mobilos hvis du har sådan en liggende


386

8
19. marts 2020 @ 08:28
Lærling

Ja, det har jeg da, men desværre har jeg ‘kun’ en mac mini og ingen skærm med kamera, samt en MacBook Air fra 2012, hvor der ikke er plads til så meget som et postkort. Heller ikke selv om jeg har ryddet godt og grundigt op.


386

8
19. marts 2020 @ 08:28
Lærling

Ja, det har jeg da, men desværre har jeg ‘kun’ en mac mini og ingen skærm med kamera, samt en MacBook Air fra 2012, hvor der ikke er plads til så meget som et postkort. Heller ikke selv om jeg har ryddet godt og grundigt op.