xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Hjælp til Numbers
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


1275

36
07. marts 2020 @ 22:26
Stormogul

Jeg har hentet kontoudtog fra min bank.

Alle posteringer - både ind og ud - står i samme kolonne. Jeg vil gerne separere så de med - foran kommer i kolonne for sig selv, altså således at udgifter og indtægter får hver sin kolonne. Går ud fra det er noget med IF osv, men da jeg er doven og ikke orker eksperimentere mig frem, tænker jeg der en venlig macnyt'er som lige ved, hvordan formlen skal være....

Kolonnen det hele står samlet i hedder C, og jeg har oprettet D til udgifterne.

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989
  17
2
  764

186

13
07. marts 2020 @ 22:43
Novice

Det bedste hjælp du kan få er hjælp til selvhjælp :?

"men da jeg er doven og ikke orker eksperimentere mig frem"

Jeg modtager ikke løn fordi du er en doven mand... læs på nettet evt.. Hvorfor skal VI.

Eller er jeg sikker på NiHat står klar med et super shell script til dig :)


955

9
07. marts 2020 @ 22:46
Veteran

Hvilken filformat har du hentet fra banken ?

Prøv ....før nogetsomhelst andet. Ikke noget med at åbne numbers...:  i Finder trækker du filen fra banken over på numbers ikonet i dokken og slipper ...virker det ?

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

1275

36
07. marts 2020 @ 22:57
Stormogul
Kenny Poulsen skrev:

Hvilken filformat har du hentet fra banken ?

Prøv ....før nogetsomhelst andet. Ikke noget med at åbne numbers...:  i Finder trækker du filen fra banken over på numbers ikonet i dokken og slipper ...virker det ?

Prøvede først med excel format, det ville Numbers ikke se. Hentede så CSV og åbnede inde fra Numbers: Det ser fint ud. I netbanken står alt også i samme kolonne...

Og så vil jeg ikke reagere på RPI's mystiske kommentar, udover at sige at jeg netop nævnte de søde og rare hjælpsomme folk her på macnyt, hvor jeg har færdes siden 2001 (og gætter på jeg fik min første mac, før RPI fødtes😉) Og af og til er det godt med læremestre!!

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

186

13
07. marts 2020 @ 23:19
Novice
Martin Ammentorp skrev:
Kenny Poulsen skrev:

Hvilken filformat har du hentet fra banken ?

Prøv ....før nogetsomhelst andet. Ikke noget med at åbne numbers...:  i Finder trækker du filen fra banken over på numbers ikonet i dokken og slipper ...virker det ?

Prøvede først med excel format, det ville Numbers ikke se. Hentede så CSV og åbnede inde fra Numbers: Det ser fint ud. I netbanken står alt også i samme kolonne...

Og så vil jeg ikke reagere på RPI's mystiske kommentar, udover at sige at jeg netop nævnte de søde og rare hjælpsomme folk her på macnyt, hvor jeg har færdes siden 2001 (og gætter på jeg fik min første mac, før RPI fødtes😉) Og af og til er det godt med læremestre!!

Kast mig et udklip af den fil, du udskifter self dine tal og oplysninger :) Det eneste der skal tages hensyn til her er et - 

Det burde være ret nemt.... CSV tak


186

13
08. marts 2020 @ 00:48
Novice
Martin Ammentorp skrev:
Kenny Poulsen skrev:

Hvilken filformat har du hentet fra banken ?

Prøv ....før nogetsomhelst andet. Ikke noget med at åbne numbers...:  i Finder trækker du filen fra banken over på numbers ikonet i dokken og slipper ...virker det ?

Prøvede først med excel format, det ville Numbers ikke se. Hentede så CSV og åbnede inde fra Numbers: Det ser fint ud. I netbanken står alt også i samme kolonne...

Og så vil jeg ikke reagere på RPI's mystiske kommentar, udover at sige at jeg netop nævnte de søde og rare hjælpsomme folk her på macnyt, hvor jeg har færdes siden 2001 (og gætter på jeg fik min første mac, før RPI fødtes😉) Og af og til er det godt med læremestre!!

Dvs min datter blev født før du kom på macnyt :) Suuuuper :) Du er en af dem kan jeg se... komiske lille Martin


1275

36
08. marts 2020 @ 08:09
Stormogul

 Du er en af dem kan jeg se... komiske lille Martin

Elsker at se glade ansigter omkring mig ;-)

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

1129

129
08. marts 2020 @ 09:01
Stormogul

nu er jeg ikke haj til numbers, men hvis det er det samme som excel, så burde nedenstående være løsning...

din bankdata er i kolonne C

i kolonne D kan du have  =IF($C2>0;$C2;"")

og i kolonne E kan du have =IF($C2<0;$C2;"")


det burde give dig denne resultat...




1275

36
08. marts 2020 @ 22:11
Stormogul

Hej Nihad - tak

Desværre kan Numbers ikke dette: Jeg får en rød trekant....

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

9

1
08. marts 2020 @ 22:38
Nyt medlem

I kolonne D skal formlen være:

HVIS($C1>0;$C1;"")

og i kolonne E:

HVIS($C1<0;$C1×−1;"")

i kolonne E gange med -1 for at vende fortegnet.

Numbers vil gerne hjælpe med at udfylde funktionen, hvilket kan komme lidt i vejen hvis man for eksempel har erfaringer i Excel. Det kan også se ud til at Apple har gjort nogle bestræbelser for at Numbers skal anderledes end Excel.

Når du taster ser formler sådan ud i Numbers:



Og Numbers har ikke nogen problem med at indlæse Excel, og især ikke "flade tabeller" som et bankudtog.


243

1
09. marts 2020 @ 08:23
Juniormedlem

Kan du ikke bare sortere hele regnearket efter den kolonne, der indeholder beløbet? Så vil alle minus-posteringer stå samlet og så vil det være få klik med en mus at markere alle de negative beløb og flytte til en anden kolonne. Derefter sorterer du regnearket igen efter dato-kolonnen.


1275

36
09. marts 2020 @ 08:25
Stormogul

Super - tusind tak

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

1275

36
09. marts 2020 @ 08:42
Stormogul

Også god ide, tak

Og morsomt: Jeg er også pianist :-)

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

1275

36
09. marts 2020 @ 09:21
Stormogul
Lennart skrev:

I kolonne D skal formlen være:

HVIS($C1>0;$C1;"")

og i kolonne E:

HVIS($C1<0;$C1×−1;"")
Og Numbers har ikke nogen problem med at indlæse Excel, og især ikke "flade tabeller" som et bankudtog.

Hej Lennart

Endnu en gang tak, men: Numbers vil ikke åbne .xml fil. Brugte derfor csv

Og når jeg bruger de formler, du foreslår (fungerer fint) kan jeg ikke lave en totalsum, da Numbers forventer et tal, og ikke "" som der jo står i de tomme felter


MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

1129

129
09. marts 2020 @ 09:34
Stormogul
Martin Ammentorp skrev:

Hej Nihad - tak

Desværre kan Numbers ikke dette: Jeg får en rød trekant....

det burde virke, men man kan åbenbart ikke indsætte formlen. apple vil så gerne have vi har museskader... :D


97

0
09. marts 2020 @ 17:13
Novice

Man kan godt indsætte formlen, men hvis man har valgt dansk sprog til arket skal formularen være på dansk (HVIS funktionen), hvis man vælger engelsk sprog kan formularen være på engelsk (IF funktionen).


9

1
09. marts 2020 @ 19:25
Nyt medlem

Hmm det er underligt. Jeg har ikke nogen problem med at lave en sum, selvom der er "" i nogle af cellerne.

Den vedlagte tabel er lavet i Numbers på en iPad, men resultatets det samme på computeren:

.xls og .xlsx formaterne er de almindelige Excel dokumenter, hvilket Numbers ikke har nogen problemer med at åbne. Men .csv er også ganske brugbart format at hente data ind i Numbers med.

.xml formatet er ikke et Excel format, men Excel kan godt åbne dem. Men det ligner noget html kode.


1129

129
09. marts 2020 @ 20:00
Stormogul

xml og html er egentlig samme sprog, der er blot forskellige måde at læse dokumenter på. og så er html kommet først. men i bund og grund er det samme sprog. man vedlæger en deklaration i toppen af hvert dokument, for at fortælle det enkelte program, hvordan dokumentet skal læses.

html bruges til websider, og xml bruges til at dele data imellem flere forskellige systemer.