xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
er Time Capsule A1409 forældet som WIFI-router?
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)


243

1
27. februar 2020 @ 16:28
Juniormedlem

Jeg har de sidste 8 år eller sådan noget brugt en Apple Time Capsule (A1409) som trådløs router. Jeg har et TELIA-modem, som modtager internet fra telefonstikket, jeg har disabled wifi-delen af dette modem, og lader Time Capsulen distribuere WIFI. Det har sådan set altid virket stabilt. Da jeg har mange kablede enheder sidder der en simpel switch for at få flere ethernet stik. Jeg ved ikke om den kan være en begrænsning...

Men... nu har jeg bestilt fibernet (100/100 mb), og den bliver vist nok leveret med en Wifi-router fra Eniig. Jeg synes bare at Apples produkter er nemme at opsætte og der er aldrig bøvl med dem. 

Så spørgsmålet er: Er min Time Capsule fin nok fortsat, eller bliver den "et svagt led" i kæden?

  7
0
  591

1708

43
27. februar 2020 @ 18:19
Stormogul

Det tror jeg sagtens den kan klare, prøv.


1641

24
27. februar 2020 @ 18:19
Stormogul

Har 300/300 fiber og det klarer den suverænt...  :-)


Once you go Mac - You'll never go back..!

285

6
27. februar 2020 @ 20:26
Juniormedlem

Jeg har også en A1409. Jeg kørte lige en speedtest, der gav 162 mbit ned og 146 mbit op. Det er på 5 GHz og med en 40 MHz kanal. Når jeg henter OS opdateringer fra Apple går det lidt hurtigere, at dømme efter Aktivitetsovervågning. Ved filkopiering til en anden Mac, som er forbundet med ethernet til min Time Capsule, ser jeg omkring 90 MB/s at dømme efter Aktivitetsovervågning. Det er fra en 2019 iMac.

På en 100/100 forbindelse skulle der ikke være flaskehalse.


243

1
28. februar 2020 @ 07:03
Juniormedlem

Tak for input til jer alle.

I mit nuværende setop har jeg en NAS (synology) med 2 diske (2TB roterende), der spejler hinanden (backup). Men for nylig købte jeg også en helt almindelig 3TB roterende USB disk, og jeg er lidt overrasket over hvor meget hurtigere jeg kan skrive/læse til USB-disken end til NAS diskene...  der er selvfølgelig også den indbyggede disk i Time Capsulen. Den er heller ikke nær så hurtig at skrive til som USB-disken.

Det fik mig til at overveje om routeren er en flaskehals....



362

18
28. februar 2020 @ 07:53
Lærling
pianomartin skrev:

Tak for input til jer alle.

I mit nuværende setop har jeg en NAS (synology) med 2 diske (2TB roterende), der spejler hinanden (backup). Men for nylig købte jeg også en helt almindelig 3TB roterende USB disk, og jeg er lidt overrasket over hvor meget hurtigere jeg kan skrive/læse til USB-disken end til NAS diskene...  der er selvfølgelig også den indbyggede disk i Time Capsulen. Den er heller ikke nær så hurtig at skrive til som USB-disken.

Det fik mig til at overveje om routeren er en flaskehals....


Måske kan dette hjælpe på hastigheden på overførslen på din MAS.

Samson


243

1
28. februar 2020 @ 08:40
Juniormedlem

Samson -> tak for tippet.

Jeg lavede lige en hastighedstest: Overførsel af en 1,2 GB fil fra Time Capsule's harddisk til min mac's SSD tog ca. 1 minut.

At udføre terminal-kommandoen i dit link + reboot ændrer ikke noget på det...

til sammenligning tager det ca. 5 sekunder at kopiere den samme fil fra min USB-disk til mac'ens indbyggede SSD

Det skal siges at både min mac og Time Capsule'n (og Synology disken) er forbundet med ethernetkabler - så ingen WIFI her!



243

1
28. februar 2020 @ 08:40
Juniormedlem

Sorry, dobbelt post