xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvor bør fotos og video ligge på harddisk
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)


108

8
23. februar 2020 @ 16:05
Novice

Skal flytte nogle video og foto mapper over på mac, men er lidt i tvivl om hvad der er mest praktisk.

 At importere direkte fra Fotos så de ligger der, eller om jeg skal lægge dem i Billeder og Film mapperne i Finder.

Hvordan gør I andre?



  9
2
  736

8581

198
23. februar 2020 @ 18:04
Poseidon

Det afhænger jo af hvordan du skal bruge dem? Jeg gør alle tre ting alt efter hvad det er.


227

5
23. februar 2020 @ 20:24
Juniormedlem

Hej Michael

Du skal bestemme dig for om du vil bruge Fotos på din Mac. Fotos har en masse gode funktioner til at sortere i albums, efter navne, ansigter og meget andet. Men jeg kender også mennesker som ikke kan forliges med at alle billederne kommer til "at ligge i én stor bunke".

Fotos samler alle billeder/videoer i én samlet fil, der som udgangspunkt ligger i Billeder -> Photos Library.photoslibrary


108

8
23. februar 2020 @ 20:57
Novice
zemo1 skrev:

Hej Michael

Du skal bestemme dig for om du vil bruge Fotos på din Mac. Fotos har en masse gode funktioner til at sortere i albums, efter navne, ansigter og meget andet. Men jeg kender også mennesker som ikke kan forliges med at alle billederne kommer til "at ligge i én stor bunke".

Fotos samler alle billeder/videoer i én samlet fil, der som udgangspunkt ligger i Billeder -> Photos Library.photoslibrary

Hej Zemot

Det lyder ikke umiddelbart som min stil 😊 men måske er jeg også lidt gammeldags!

Vi bruger typisk pause skærm til at vise fotos i køkken/alrum hvor mac køre med en større skærm.

Hvad er fordelen ved Fotos, er der en grund til at det hele ligger i en bunke. Bruger ikke iCloud i frobindelse med billeder og video.


Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

227

5
23. februar 2020 @ 22:59
Juniormedlem

Fotos sorterer automatisk dine billeder/videoer efter dato/tid de er taget. Så hvis du ikke gør andet kommer de ind i en "lang række" sorteret efter dage, måneder og år. Det var egentlig det jeg mente med "en stor bunke".

Du kan lave albums som fx Sommerferie 2019, noget du alligevel skal gøre hvis du bare gemmer i mapper. Du kan bare lave et album til pauseskærm, fx kan du lave albums med billeder som også ligger i andre albums.

Som sagt kan du bedre søge efter billeder, fx hvis du ved du har et billede der er taget i Skagen, men ikke hvornår, kan du finde det på et kort (forudsat det er taget med en smartphone med gps). Hvis du søger på pizza, vil alle billeder med en pizza dukke op.

Men jeg synes du burde prøve, evt. kun med et udvalg af billeder (nu ved jeg ikke hvor mange du har). 


2252

150
24. februar 2020 @ 06:41
ASCII jonglør

Og til jer, der har skiftet fra Photoshop hhv. Aperture til Affinity Photo - hvor og hvordan har I organiseret jeres fotos til brug for Affinity Photo? 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

108

8
24. februar 2020 @ 18:45
Novice
zemo1 skrev:

Fotos sorterer automatisk dine billeder/videoer efter dato/tid de er taget. Så hvis du ikke gør andet kommer de ind i en "lang række" sorteret efter dage, måneder og år. Det var egentlig det jeg mente med "en stor bunke".

Du kan lave albums som fx Sommerferie 2019, noget du alligevel skal gøre hvis du bare gemmer i mapper. Du kan bare lave et album til pauseskærm, fx kan du lave albums med billeder som også ligger i andre albums.

Som sagt kan du bedre søge efter billeder, fx hvis du ved du har et billede der er taget i Skagen, men ikke hvornår, kan du finde det på et kort (forudsat det er taget med en smartphone med gps). Hvis du søger på pizza, vil alle billeder med en pizza dukke op.

Men jeg synes du burde prøve, evt. kun med et udvalg af billeder (nu ved jeg ikke hvor mange du har). 

Nå på den facon. De ligger lige nu på en ekstern disk hvor de er sorteret i mapper med et navn der fortæller hvor de er taget. Vil jeg miste mappe struktur hvis jeg importere til Fotos?

Hvad skulle argumentet være for ikke at bruge Fotos?

Der er pænt mange fotos lige fra den digitale begyndelse og mange taget med forskellige kameraer gennem tiden.


227

5
24. februar 2020 @ 22:16
Juniormedlem

Mappestrukturen som sådan mister du. Men hvis du prøver at starte med at importere 3-4 mapper, kan du lynhurtigt oprette de mapper/albums igen du ønsker. Jeg var lidt bange for opbygningen i starten, men nu gider jeg ikke lave albums mere. Jeg kan altid finde mine billeder, og jeg har ca. 20.000. Du har jo din eksterne harddisk som backup hvis du "fortryder".

Her kan du læse lidt mere om hvordan det fungerer:

https://support.apple.com/da-dk/HT206186



8581

198
25. februar 2020 @ 08:51
Poseidon

Hvis du er bekendt med hvordan iTunes fungerer, så ved du også præcist hvordan Fotos fungerer. I iTunes ligger alt musikken også bare i én stor bunke, og så bruges der som oftest metadataen til at oprette smartmapper, og Fotos fungerer på præcist samme måde.

Fotos er rigtigt god til selv at kunne finde ud af hvornår fotos er taget til samme begivenheder, men det er ikke perfekt. Fotos har dog andre lækre funktioner, såsom ansigtsgenkendelse, kunstig intelligens til billedsøgning, og vigtigst af alt for mig, iCloud Fotobibliotek. Sidstnævnte er bare så voldsomt smart, da alt er synkroniseret på tværs af alle enheder altid!


108

8
25. februar 2020 @ 20:31
Novice

Tak til jer alle for indspark, jeg vil prøve med et par mapper som sema1 foreslår :)