xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Jeff Bezos iPhone X hacket af arabisk sikkerhedstjeneste
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


2268

156
23. januar 2020 @ 14:11
ASCII jonglør

Via WhatsApp er det åbenbart lykkedes Saudi-Arabiens kronprins' sikkerhedstjeneste at hacke sig ind på Jeff Bezos iPhone X, og dermed bruge hans personlige filer til forsøg på afpresning.

Jeg troede faktisk, at iOS (ligesom MacOS) var indbrudssikret?

Nyheden kan læses her:

Jeff Bezos iPhone X hack gave full access to his photos and messages

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  16
0
  921

186

13
23. januar 2020 @ 17:43
Novice

"Jeg troede faktisk, at iOS (ligesom MacOS) var indbrudssikret?"

hahahaha :)


2268

156
24. januar 2020 @ 10:03
ASCII jonglør

Hvordan skal jeg lige forstå det:

1. “hahahaha :)” som i “Hold da kæft, hvor er trådstarter en idiot!” fordi han tror, at iOS er sikkert bygget.

2. “hahahaha :)” som i “Hold da kæft, hvor er Saudi-Arabiens kronprins en idiot!” fordi han leder efter snavs på en forretningsmands iPhone og bliver afsløret i at bruge det til afpresning.

3. “hahahaha :)” som i “Hold da kæft, hvor er ??? en idiot!” fordi ???

Forklaring udbedes.


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

186

13
27. januar 2020 @ 16:56
Novice

Start med at fortæl mig hvorfor du mener at problemet er selve IOS ? 

Så kan vi tage den derfra.


2268

156
27. januar 2020 @ 22:23
ASCII jonglør

Jeezz... 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
28. januar 2020 @ 00:11
FPU
Factory skrev:

Jeezz... 

I Saudi-Arabien er det nok nærmere Aaall…

:0)


678

26
28. januar 2020 @ 07:03
Veteran

Ingen kan føle sig sikre, ikke engang verdens rigeste mand. Det er uhyggeligt at tænke på! 


4593

394
28. januar 2020 @ 10:42
FPU
Vandermoses skrev:

Ingen kan føle sig sikre, ikke engang verdens rigeste mand. Det er uhyggeligt at tænke på! 

Fra den smule, jeg har læst om sagen, fik Bezos tilsendt en beksd med et link, som han ukritisk trykkede på.

Det var således mere tale om phishing end hacking, så Bezos var ikke uskyldig, og IOS var ikke medskyldig.

Ingen, ikke engang jeg, er usårlig over for Fejl 40.


678

26
28. januar 2020 @ 13:47
Veteran
Tonny Freimanis skrev:
Vandermoses skrev:

Ingen kan føle sig sikre, ikke engang verdens rigeste mand. Det er uhyggeligt at tænke på! 

Fra den smule, jeg har læst om sagen, fik Bezos tilsendt en beksd med et link, som han ukritisk trykkede på.

Det var således mere tale om phishing end hacking, så Bezos var ikke uskyldig, og IOS var ikke medskyldig.

Ingen, ikke engang jeg, er usårlig over for Fejl 40.

Det er også hvad jeg har hørt om sagen. Men han troede jo at de var ‘venner’, så derfor tvivler man vel ikke på hinanden.

Men ja, det kan ske for enhver, det er bare med at tænke sig om 😊


186

13
28. januar 2020 @ 16:31
Novice
Factory skrev:

Jeezz... 

Hvis det er dit svar, så kan jeg kun sige at hvis man i 2020 stadig tror en IOS device eller en macOS maskine er sikker, så er man ja, idiot.


4593

394
28. januar 2020 @ 17:38
FPU
RPI skrev:
Factory skrev:

Jeezz... 

Hvis det er dit svar, så kan jeg kun sige at hvis man i 2020 stadig tror en IOS device eller en macOS maskine er sikker, så er man ja, idiot.

Tjah, så sent som her mellem kl. 16 og kl. 17 var der et indslag i Orientering på P1 om, at (gratisversionen af) Avast logger AL nettrafik, (IP-adresser, klikkede links, tidspunkter, ALT) og sælger data videre til et navngivet marketingsselskab (hæftede mig ikke ved navnet, se længere nede), som sælger data videre til diverse store firmaer. Pepsi og Google blev nævnt.

Pudsigt nok indledtes indslaget med, at "enhver fornuftig person har antivirus-software installeret på sin computer" (citeret efter hukommelsen).

Well, jeg er en fornuftig person. Jeg har Macintosh-computere. Jeg bruger ikke antivirus-software, og jeg har ALDRIG haft virus på OS X platformen (fik engang en virus via en Doom-cheater til 68K-platformen fra alt.binaries.mac eller alt.binaries.mac.games, men systemudvidelsen var ikke installeret, inden det blev opdaget. Orintering glemte som sædvanlig at tage misteltenen i ed og nævne Macinstosh og dens (så godt som) usårlighed over for virus.

Dagens ene vært på Orientering har Avast installeret på sin computer, og han erklærede med bestemthed, at den bliver skiftet ud med noget andet, når han kommer hjem fra arbejde.

Nogen herinde, som bruger (gratisversionen af) Avast? Bekymret nu?


186

13
28. januar 2020 @ 17:57
Novice
Tonny Freimanis skrev:
RPI skrev:
Factory skrev:

Jeezz... 

Hvis det er dit svar, så kan jeg kun sige at hvis man i 2020 stadig tror en IOS device eller en macOS maskine er sikker, så er man ja, idiot.

Tjah, så sent som her mellem kl. 16 og kl. 17 var der et indslag i Orientering på P1 om, at (gratisversionen af) Avast logger AL nettrafik, (IP-adresser, klikkede links, tidspunkter, ALT) og sælger data videre til et navngivet marketingsselskab (hæftede mig ikke ved navnet, se længere nede), som sælger data videre til diverse store firmaer. Pepsi og Google blev nævnt.

Pudsigt nok indledtes indslaget med, at "enhver fornuftig person har antivirus-software installeret på sin computer" (citeret efter hukommelsen).

Well, jeg er en fornuftig person. Jeg har Macintosh-computere. Jeg bruger ikke antivirus-software, og jeg har ALDRIG haft virus på OS X platformen (fik engang en virus via en Doom-cheater til 68K-platformen fra alt.binaries.mac eller alt.binaries.mac.games, men systemudvidelsen var ikke installeret, inden det blev opdaget. Orintering glemte som sædvanlig at tage misteltenen i ed og nævne Macinstosh og dens (så godt som) usårlighed over for virus.

Dagens ene vært på Orientering har Avast installeret på sin computer, og han erklærede med bestemthed, at den bliver skiftet ud med noget andet, når han kommer hjem fra arbejde.

Nogen herinde, som bruger (gratisversionen af) Avast? Bekymret nu?

Du har læst dette ik? http://macnyt.dk/forum/?task=thread&query=157801050910651722


2268

156
28. januar 2020 @ 22:20
ASCII jonglør
RPI skrev:
Factory skrev:

Jeezz... 

Hvis det er dit svar, så kan jeg kun sige at hvis man i 2020 stadig tror en IOS device eller en macOS maskine er sikker, så er man ja, idiot.

Jamen, det var bare det jeg ville vide. Tak.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
29. januar 2020 @ 00:15
FPU

@RPI:

Joeh, jeg har da skimmet den tidligere, men det nytter jo ikke så meget, hvis Avast høster browserhistorik i real-time og så mere eller mindre omgående sender data videre, vel?

Normalt clearer man jo først historik og caches, når man er færdig med sin browsing-session, og så kan det jo allerede være for sent.


1129

129
29. januar 2020 @ 03:54
Stormogul

Som udgangspunkt, hvis noget er gratis, er du produktet. jeg kunne forestille mig det der sker med en browser udvidelse er, at den opfanger jo din færden på nettet, og "beskytter" dig ved at lave opslag mod en server, om den url er ok eller ej.

På den måde er din færden sendt ud til nogen inden din browser har vist indholdet til dig. det samme gælder sikkert for nogle/mange/alle "adblockers". nogle af dem har lokal liste, andre slå de op i realtime mod servere online.



186

13
29. januar 2020 @ 07:28
Novice
Tonny Freimanis skrev:

@RPI:

Joeh, jeg har da skimmet den tidligere, men det nytter jo ikke så meget, hvis Avast høster browserhistorik i real-time og så mere eller mindre omgående sender data videre, vel?

Normalt clearer man jo først historik og caches, når man er færdig med sin browsing-session, og så kan det jo allerede være for sent.

Deter skam ikke avast jeg omtaler i den tråd :) det er btw old info


186

13
29. januar 2020 @ 07:32
Novice
Nihad skrev:

Som udgangspunkt, hvis noget er gratis, er du produktet. jeg kunne forestille mig det der sker med en browser udvidelse er, at den opfanger jo din færden på nettet, og "beskytter" dig ved at lave opslag mod en server, om den url er ok eller ej.

På den måde er din færden sendt ud til nogen inden din browser har vist indholdet til dig. det samme gælder sikkert for nogle/mange/alle "adblockers". nogle af dem har lokal liste, andre slå de op i realtime mod servere online.


Det øjeblik man logger på nettet, så er man ikke forbruger mere, så er man en hyldevare.