xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Macos nøglering system problem
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


444

0
17. januar 2020 @ 19:42
Seniormedlem

Hej - Har lige opgraderet til Mojave og har fået et problem med at når jeg starter et program som har brug for mit bruger navn og adgangskode hvor Macos skal bruge nøglering system . - så husker den ikke min kode og navn, så jeg skal logge ind på ny hver gang jeg skal bruge det program. Hvordan får jeg den til at huske det ?

vh... nils

  3
0
  507

4586

390
18. januar 2020 @ 01:21
FPU

Der kan ske det, at en fil's preference-fil bliver korrupt, så en indstilling ikke huskes. Det KAN være tilfældet med din nøglering.

En måde at teste/ordne det på er at fjerne preference-filen og lade macOS skrive en ny. I gamle dage var det ret let; man skulle blot klikke sig ind i brugerens Biblioteks-mappe og finde preference-filen, smide den i papirkurven og så genstarte Mac'en.

På et moderne system er det anderledes, for brugerens Bibilioteks-mappe er blevet gjort usynlig, så den skal tilgås via Finder's Gå-menu. Prøv denne sti i Gå-menuen (jeg bruger engelsk system, så du får mappe-navne på engelsk):

Harddrive->Users->[YourUsername]->Library->Preferences

Find nu filen

com.apple.keychainaccess.plist

og træk den ud på skrivebordet.

Genstart din Mac og se, om problemet er forsvundet. Hvis det er, så slet den gamle .plist, som du lagde ud på skrivebordet. Hvis ikke, så klik dig tilbage til preference-mappen, hiv den nye .plist direkte i papirkurven, og læg så den oprindelige .plist tilbage igen.

Problemet er der sandsynligvis stadigvæk, men i det mindste ligger alt som før.

Og, øh, husk lige backup af alt det, som du ikke kan tåle at miste, inden du dimser med systemet, ikke?

Held og lykke og feed-back.


444

0
18. januar 2020 @ 13:16
Seniormedlem

Tak – kan se at apple anbefaler at skifte login password  https://support.apple.com/da-dk/HT201609

- men du har helt ret backup,backup, har faktisk engang skulle skifte login password, hvilket jeg gjorde uden at lave back up hvor et eller andet gik galt, jeg kom aldrig ind i macen igen, så der mistede jeg alt...


 


4586

390
18. januar 2020 @ 17:44
FPU
Niils Baunbæk skrev:

Tak – kan se at apple anbefaler at skifte login password  https://support.apple.com/da-dk/HT201609

- men du har helt ret backup,backup, har faktisk engang skulle skifte login password, hvilket jeg gjorde uden at lave back up hvor et eller andet gik galt, jeg kom aldrig ind i macen igen, så der mistede jeg alt...


 

I de gode gamle dage, dengang man kunne boote OS X fra en CD eller DVD, var der en funktion til at nulstille administratorpassword. Det skulle derfor undre mig, om der ikke var lagt samme funktion ind i Recovery-mode.

Måske har Apple i mellemtiden dog valgt at fjerne den funktion. for det var jo ikke er særlig sikkert, når enhver bandit med en model-specifik skive kunne nulstille adgangskoden og dermed få adgang til alle data.

Men var det så nok at skifte til en anden adgangskode end på det forrige system, eller har du stadig bøvl med, at Finder  hele tiden spørger om adgangskode?