xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Er der forskel på Pol filtre og hvilket skal jeg købe.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)


451

2
08. januar 2020 @ 19:59
Seniormedlem

Hejsa. Har nu langt om længe fået mit 28-300 mm Nikon ed objektiv og vil gerne passe på, så begyndte at læse lidt om filtre. Kan forstå at uv primært er et beskyttelsesglas.  Der sidder et HOYA HD protektor på mit 12-24. Og så tænkte jeg at ville købe et Pol til det nye (kan jo også skifte da det er samme størrelse). Tager mange udendørs landskabsbilleder. Har I et favorit filter?

  2
1
  520

4593

394
09. januar 2020 @ 00:10
FPU

Hej Finn.

Der er forskel på et UV-filter og et Pol-filter.

Et UV-filter har to funktioner:

1. Det filterer ultraviolet lys fra, som ellers kan give billederne blåligt skær.

2. Beskytte den foreste linse i objektivet mod slag og ridser i coatingen, fordi den er meget billigere end selve objektivet.

Begge dele sker på bekostning af, at der slippes en lille-bitte smule mindre lys igennem objektivet.

Et Pol-filter er et polarisationsfilter, som består af to flade skiver glas, som kun tillader lys' elektromagnetiske bølger at svinge i en bestemt retning. Disse to glasskiver kan roteres uafhængigt af hinanden og bruges til at lukke en større eller mindre mængde lys igennem objektivet. Hvis de to glas' polaristationsretning drejes vinkelret på hinanden, bliver alt lys teoretisk set holdt tilbage, men i praksis slipper der nogle få procent igennem. Pol-filtre giver alt andet lige en bedre dybdeskarphed, igen på bekostning af den mængde lys, som slippes igennem.

Polfiltre kan bruges som beskyttesfilter, ligesom et UV-filter, men eftersom de er noget dyrere en UV-filtre og altid skal være indstillet på en bestemt måde for at lade mest muligt lys slippe igennem (når man ikke bruger det som Pol-filter), er i praksis det besværligt at anvende som beskyttelsesfilter.

Priserne på begge slags filtre stiger nærmest eksponentielt med diameteren på objektivets foreste linse, men et UV-filter vil stadig altid være mange gange billigere end selve objektivet, og prisen er trods alt så lav, at det næppe kan betale sig ikke at købe et UV-filter til hvert objektiv, eftersom blot een lille ridse i foreste linses coating reelt helt har ødelagt objektivet.


451

2
09. januar 2020 @ 06:38
Seniormedlem

Hi Tonny. Tusind tak for din fine beskrivelse. Jeg tror jeg vil bestille et af hvert og så lege lidt på Pol filteret.