xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Kan ikke hente de ekstra komponenter
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


11

0
08. januar 2020 @ 09:23
Nyt medlem

1) Hvad betyder det egentlig at min gamle mac jeg har prøvet at nulstille (hvid unibody fra late 2009) "ikke kan hente de ekstra komponenter, der kræves til installering af Mac OS X"?

Jeg har som sagt været inde for at nulstille og slette, for at starte med en "ren" opstart. Uden held.

Jeg har været inde og slette den del der forekommer neden under 250.06 GB Hitachi HTS54... i venstre side af menuen. 

Herefter begynder jeg at blive forvirret, for hvad er det næste udtryk for

2) Under den første HD er der en udvisket (grå-tonet) SuperDrive. Betyder det er der er en disk i drevet?

Og under det, først en adskillesesstreg, så en globus (tror jeg) med navnet disk 1, og en orange partition neden under "Mac OS X BASE System". Hvad er det?

Hvis jeg går op i æblet kan jeg vælge stardisk, men det vindue der dukker op er tomt. Hvorfor?

Håber der er nogen af jer, som kan svare på noget af ovenstående:) 


  1
0
  2615

4586

390
09. januar 2020 @ 18:26
FPU

Puh, det er mange spørgsmål, og det bliver nok lidt Kluddermutter at svare på det hele, men jeg skal da prøve:

Ad 1). Nu ved jeg ikke, hvilken version OS X du har prøvet at hente komponenter til, men hvis det er helt tilbage til 10.4 eller 10.5, kan det være, at Apple har slukket for update-serverne. Hvis det er et noget nyere OS X, må jeg være dig svar skyldig, med mindre du har omformateret disken forkert. Den skal være i Extended(Journaled) og have GUID Partition Table.

Ad 2) SuperDrive er det optiske drev. SuperDrive er Apple's navn for et optisk drev, som kan læse og skrive både CD og DVD. Det er greyed-out, fodi man ikke kan omformatere et SuperDrive. Hvis der sad en disk i, ville diskens navn fremstå under og lidt til højre for "SuperDrive", f.x. "untitled" for en brændbar, og f.eks. "Die_Soft._Microsoft" for en DVD spillefilm.

Den orange OS X Base System er sandsynligvis Apple's recovery partition og/eller internet boot partition, som blev installeret som en usynlig partition på et tidspunkt, hvor du har installeret et relativt nyt OS X (vist nok 10.9 eller nyere).

Du kan ikke vælge startdisk, fordi der ikke længere ligger et bootable system på disken. Du er i øvrigt bedst tjent med denne procedure:

1. Boot på den oprindelige OS X systemdisk og omformater disken i Diskværktøj til Extended(Journaled) i fanebladet "Slet"

2. Partitioner derefter disken i to dele i Diskværktøj og tildel den ved samme lejlighed GUID Partition Table i fanebladet "Partition".

3. Installér nu det originale system på den ene partition.

4. Installér et mere up-to-date system på den anden partition, enten via de installere, som du eventuelt har hentet igennem AppStore gennem tiden, eller fra andre kilder. Bemærk, at du skal installere 10.6 (SnowLeo) som minimum for at få adgang til AppStore. Hvis du er meget heldig, har Apple stadig SnowLeo liggende til en billig penge. Apple kan kontaktes på 80 24 08 35 (hverdage 9-19).

Nyere OS X'er kan installeres fra USB bootsticks (Class10 eller bedre), som kan laves via DiskmakerX.

Held og lykke og feed-back.