xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvordan gøres det nemmest...
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


259

2
28. december 2019 @ 10:32
Juniormedlem

hej


jeg skal til at opgradere min 2009 iMac 8GB med en SSD.

Mit musik og billeder har jeg liggende på en anden disk, jeg bruger stort set aldrig iTunes og foto...


kan man sætte den nye SSD i og lave en clean install af feks snow leopard som jeg har disken til.


eller hvad forslår i 

iMac 20 2,66 GHz Intel Core 2 Duo 8 GB 1067 MHz DDR3
  1
1
  472

4593

394
28. december 2019 @ 17:51
FPU

Der er mange måder at gøre det på.

Hvis du har helt styr på data, og ikke skal have noget med over fra den gamle disk, er det nemmeste at skfte disken ud, boote på SnowLeo DVD'en, omformatere SSD'en til Extended(Journaled) med GUID Partition Table og så instalere SnowLeo.

Hvis du har (eller skaffer) et USB-til-SATA kabel, kan du gøre det samme og så prøve at boote på SSD'en, inden du sætter den i iMac'en, for at teste om det virker.

Med sådan et kabel kan du også klone den interne disk over på SSD'en, altså med et fungerende system og alle dokumenter, trediepartssoftware og alle indstillinger. Det kan gøres med CarbonCopyCloner (CCC). Det er et kommercielt program. som kan nogle flere ting, men gratis-versionen tillader (vist nok) en 1:1-kloning.

Da harddisken i min MBP var ved at stå af, lykkedes det mig at få lavet en TimeMachine backup af den, inden den døde helt. Derefter satte jeg SSD'en i, bootede på SnowLeo DVD'en, formaterede disken, lavede en clean install, og kørte alle opdateringerne. Det krævede en del genstarter, men med den nye SSD tog en genstart 20 sekunder, ikke to minutter. Derefter kopierede jeg relevante dokumenter over og downloadede og installerede de programmer, som jeg havde brug for. Det tog noget længere tid end en CCC-kloning, men jeg ville helst have et helt frisk system, når jeg nu startede på en helt ny disk.

Du skal dog være opmærksom på to ting:

1. SnowLeo er så gammel, at den ikke kan SSD garbage-håndtering. du skal derfor bruge en SSD Trim enabler, f.eks. den her. Der findes sikkert andre, men jeg bruger gratisversionen, og den virker fint.

2. Der sidder en termoføler på iMac'ens originale harddisk. Når iMac ikke længere får data fra den, vil blæseren nok køre på fulde omdrejninger hele tiden. Der er der en del tråde om herinde. Hvis du søger på "termistor" (uden anførselstegn), dukker der ni tråde op om emnet med forslag til at få tæmmet blæseren igen, når man har eftermonteret en SSD.

Glædelig dimsning.