xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Diskværktøj.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


150

2
22. december 2019 @ 09:23
Novice

Jeg har været inde i diskværktøj, og der ser jeg at der er noget der hedder Harddisk og Harddisk-Data
hvad er forskellen på disse, er der to diske??

Jeg overvejer at om installere min Macbook Air på ny, kan man slette den ene af de to diske, så der kun er en,
hvorfor er der to diske?? Den bruger lang tid på at lukke ned, det har den aldrig gjordt før, derfor overvejelsen.


Mvh Jens

  9
1
  573

4586

389
22. december 2019 @ 10:13
FPU

Jeg har ikke selv rodet med APFS, så lad være med at tage mine oplysninger for alt for gode varer, indtil du eventuelt får info fra APFS-hajerne.

Men altså: som det ser ud for mig, symboliserer det øverste disk-ikon selve disken, mens den nedre ikon symboliserer det logiske drev (den tilgængelige del af disken, altså ikke f.eks Recovery Partition).

Du vil få lidt det samme billede, hvis du sætter en USB-stick i din Mac og åbner Diskværktøj; her vil den øverste ikon repræsentere selve sticken, f.eks. SanDisk, og nederste ikon repræsentere det logiske drev inkl. disknavnet, f.eks. "Bunch-stick".

I begge tilfælde vælger man at klikke på den øverste ikon, hvis man vil omformatere.

Og så lige to små advarsler:

1. Jeg er IKKE APFS-ekspert. Vent på bekræftelse/kontra-ordre herinde eller læs op på emnet, især omkring hvorvidt Recovery Partition oprettes automatisk ved omformatering.

2. Backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste, inden du dimser videre.

Held og lykke og feed-back.


1129

127
22. december 2019 @ 10:15
Stormogul

Catalina har introduceret nyt måde at beskytte systemet og dets komponenter på.

Og det er gjort således at system og bruger data er blevet adskilt, og system er blevet "read-only" partition. Så der ikke kan foretages nogle ændringer i de vitale dele af systemet.

Derfor ser du 2 partitioner.



4586

389
22. december 2019 @ 10:18
FPU
Nihad skrev:

Catalina har introduceret nyt måde at beskytte systemet og dets komponenter på.

Og det er gjort således at system og bruger data er blevet adskilt, og system er blevet "read-only" partition. Så der ikke kan foretages nogle ændringer i de vitale dele af systemet.

Derfor ser du 2 partitioner.


Der kan man bare se; her dukkede den først APFS-haj allerede op. Rart at lære nyt.


2252

150
22. december 2019 @ 10:50
ASCII jonglør

Nu stiller jeg måske et lægmandspørgsmål - men det er jo også det, man har fora til   :

Betyder denne nye strategi i Catalina ændringer i den tilgang, som man har/havde til at ændre div. konfigurationer via Terminal?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1129

127
22. december 2019 @ 11:09
Stormogul

så vidt jeg har forstået det så er det egentlig bare selve systemet der er beskyttet altså binær filer.

 mener at man har lånt fra linux verden, hvor man har diverse partitioner til diverse formål, der bliver til "et fil system" ved at mounte partitioner i mapper.. apple gøre det på måske ved hjælp af APFS kontainer, men princip er nok den samme som på linux.

brugere har stadig adgang til at rette i konfiguration, men ikke binær filer.




2252

150
22. december 2019 @ 11:27
ASCII jonglør

OK, tak, lyder fornuftigt.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

291

45
22. december 2019 @ 12:12
Juniormedlem

Hvis man er god til engelsk, er der flere detaljer her:

macOS Catalina Boot Volume Layout



150

2
22. december 2019 @ 12:13
Novice
Nihad skrev:

Catalina har introduceret nyt måde at beskytte systemet og dets komponenter på.

Og det er gjort således at system og bruger data er blevet adskilt, og system er blevet "read-only" partition. Så der ikke kan foretages nogle ændringer i de vitale dele af systemet.

Derfor ser du 2 partitioner.


Hvis jeg vil lave en ny partition, hvilken skal jeg så dele, nu vises det ud viet..


Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

1129

127
22. december 2019 @ 20:20
Stormogul

Uden at jeg ved det med sikkerhed, så ville jeg mene det er data partition som du skal dele.