xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Safari lukker alle faner med Æble+W
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


2252

151
15. december 2019 @ 11:48
ASCII jonglør

Er jeg den eneste, der har dette problem?:

Når jeg taster Æble+W for at lukke en enkelt fane i Safari-vinduet - så forsvinder hele Safari-vinduet med alle de andre faner. Det sker indimellem - ikke altid, men i omkring hele 40% af tilfældene.

Det er ret irriterende - selvom man heldigvis så kan slutte Safari, genstarte programmet og så få Safari til at åbne alle faner fra foregående session igen.

Nogen der kan genkende dette problem - og måske har enten en forklaring eller en løsning?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  12
0
  587
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

8581

198
15. december 2019 @ 12:07
Poseidon

Jeg oplever det også, men slet ikke så tit som du gør. Tror jeg har set det ske en 5-10 gange de sidste del år. Men Safari har gjort det i flere år, så det er absolut ikke en ny fejl. Eftersom det sker så tit for dig, og så sjældent for mig, så kunne det måske tænkes at du har fingre liggende nær shift-tasten når du lukker faner med command-W? Prøv eventuelt at ændre "Luk vindue" shortcuttet i Systemindstillinger til noget helt andet, og se om det fikser problemet for dig.

Du kan i øvrigt bare bruge "Åbn det sidst lukkede vindue igen" under Historik-menuen, uden at skulle genstarte Safari.


2252

151
15. december 2019 @ 12:29
ASCII jonglør

Tak for et godt svar, fint at få bekræftet, at man ikke er helt ude i hampen   Har også overvejet, om en finger samtidig med Æble+W skulle have aktion på Shift-tasten, men det er svært at få check på, al den stund at det sker så vilkårligt; man når jo ikke lige at observere om dette skulle være tilfældet, men bestemt noget at være OBS på. Venter derfor lige lidt med et eventuelt skift af shortcut'en Æble+W+Shift - for man har jo fået disse keyboard-vaner   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4586

390
15. december 2019 @ 15:44
FPU

Øh. Det er da Komando-Alt-W, der lukker alle vinduer på een gang. Og også Alt-klik i et af vinduernes lukkefelt.

Sådan er det i hvert fald i Finder, og den genvej er vist mere eller mindre konstant for al software, som kan arbejde med flere åbne vinduer ad gangen, i hvert fald Apple's egne programmer.

Det giver også lidt mere mening, at du lejlighedsvis kommer til at ramme Alt-tasten, som jo ligger lige ved siden af Kommando-tasten, end Shift-tasten, som jo er noget længere væk.

Safari BURDE ikke gøre det spontant. Jeg arbejder ret sjældent med faner i mine browsere, og når jeg leglighedsvis kommer til det og vil lukke det ene vindue, som jeg tror, jeg kun har åbent, plejer der at dukke en advarsel op, om man nu også er sikker på at man vil lukke alle faner. Kommando-Alt-W vil alt andet lige deaktivere ("overrule") sådan en advarsel, fordi den tre-tast kombination betragtes som et mere bevidst valg end blot Kommando-W. Formuleret sådan cirka (Sunday-mode).


2252

151
15. december 2019 @ 16:32
ASCII jonglør
Tonny Freimanis skrev:

Øh. Det er da Komando-Alt-W, der lukker alle vinduer på een gang. 

Det er nu Alt-Shift-Æble-W, der lukker alle Safari-vinduer på én gang på min maskine.

Jeg har dog aldrig mere end ét vindue åbent -  for her i huset bruges udelukkende faner. Med Shift-Æble-Piletast venstre/højre blafres der så lynhurtigt frem og tilbage med fanerne   


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4586

390
15. december 2019 @ 17:24
FPU
Factory skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Øh. Det er da Komando-Alt-W, der lukker alle vinduer på een gang. 

Det er nu Alt-Shift-Æble-W, der lukker alle Safari-vinduer på én gang på min maskine.

Jeg har dog aldrig mere end ét vindue åbent -  for her i huset bruges udelukkende faner. Med Shift-Æble-Piletast venstre/højre blafres der så lynhurtigt frem og tilbage med fanerne   


Okay. Det begynder at lyde lidt kompliceret med alle de taster, som skal trykkes ned samtidigt. Og så er vi jo tilbage ved dit oprindelige problem, for du skal da godt nok være gået til nisse-øllet, hvis du skal ramme fire taster ved et uheld i stedet for to. Det MÅ være en bug i Safari, så. Og her troede jeg ellers lige, at jeg var blevet snedig og kunne klare ærterne.


2252

151
15. december 2019 @ 20:01
ASCII jonglør

Hahaha    Du har jo fuldstændig ret, og er således snedig nok - det er Alt-Æble-W der lukker alle vinduer. Ved ikke hvorfor jeg kom til at skrive det andet - måske for meget nisseøl?

Så må vi så se, hvordan det fremover går med Æble-W og fane-lukning.

Iøvrigt er en del af forvirringen her jo også, at Æble-W blot lukker en enkelt fane og ikke et vindue - selvom der oppe i Safari/Arkiv faktisk står Æble-W for Luk vindue. Altså er Luk vindue med Æble-W reelt kun luk fane. Men ønsker man at åbne en ny fane er kommandoen Æble-T - mens lukning af alle vinduer (inkl. alle faner) som du nævner er Alt-Æble-W.

Er der mere Æble-N-Ø?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2252

151
15. december 2019 @ 20:16
ASCII jonglør

Så skete det igen, denne gang véd jeg, at fingrene undlod at berøre andet end Æble-W - så ja, der er åbenbart en bug i Safari her....

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

291

45
15. december 2019 @ 20:50
Juniormedlem
Factory skrev:

Så skete det igen, denne gang véd jeg, at fingrene undlod at berøre andet end Æble-W - så ja, der er åbenbart en bug i Safari her....

Jeg synes ikke, jeg kan genkende problemet i mit brug af Safari-faner. Og jeg bruger dem ellers flittigt hver dag.

Umiddelbart kom jeg til at tænke på en indstilling, der hedder ”Åbn sider i faner i stedet for i vinduer”, hvor man kan vælge mellem Aldrig, Automatisk og Altid. Standardindstillingen er så vidt jeg husker Automatisk, men jeg har indstillet min til Altid. Om det også påvirker lukning af faner/vinduer ved jeg ikke, men det er mit bedste gæt. Prøv at ændre den til Altid, hvis din står til Automatisk.

Se hvorledes her: Brug faner til websider i Safari på Mac

2252

151
15. december 2019 @ 21:20
ASCII jonglør

Tak for det. Det viste sig så at være tilfældet, at Åbn sider i faner i stedet for i vinduer var sat til Automatisk. Det er åbenbart blevet ændret under den sidste Safari-opdatering, for jeg har altid haft netop denne indstilling stående på Altid. Så må vi se, om den irriterende lukning af vindue ved Æble-W nu forsvinder....

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
16. december 2019 @ 10:07
Poseidon

Ellers prøv med mit forslag. Det kan være det er tastaturet der opfører sig lidt spøjst, og du vil jo nok udelukke alle ting


2252

151
16. december 2019 @ 10:38
ASCII jonglør

Tak, men foreløbig går det meget godt. Tror det skyldes, at jeg slet ikke har brugt min Mac, siden jeg sidst skrev et indlæg her på Macnyt.

For er netop det at skrive indlæg her på Macnyt ikke den eneste egentlige eksistentielle årsag til, at at have en Mac? - den bærende virtuelle livskvalitet overhovedet?

Det skulle jeg mene.

Æble-N-Ø - Roger, Over and Out. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4586

390
16. december 2019 @ 10:48
FPU
Factory skrev:

Tak, men foreløbig går det meget godt. Tror det skyldes, at jeg slet ikke har brugt min Mac, siden sidst jeg skrev et indlæg her på Macnyt.

For er netop det at skrive indlæg her på Macnyt ikke den eneste egentlige eksistentielle årsag til, at at have en Mac - den bærende livskvalitet overhovedet?

Det skulle jeg mene. 

Sådan har jeg det jo egentlig også. Det er da virkelig rart at have noget pænt at se på, når man nu skal bruge det så meget, og her taler jeg både om hardware og software.

Bevares, der er da kommet nogle pæne bærbare PC'er på markedet, men skægt nok er de pæneste af dem som snydt ud af USB-porten på en MBP. OS'et (Windows) er rent designmæssigt dog stadig en del bagud. Win10 skulle være rimeligt stabilt, men det er stadigvæk sårbart over for virus, så det er et "no go" herfra.

Så er der Linux. Har ikke rigtigt fulgt med i, hvordan de forskellige versioner har udviklet sig rent synsmæssigt, men det er jo stadigvæk stabilt og (mere eller mindre) immunt over for virus, så en bærbar PC med en Linux på er da et reelt alternativ. Men det er STADIGVÆK ikke det samme.

Man kan så komme lidt tættere på fornemmelsen, hvis man bruger Kim John One's Red Star Linux, men så har man altså også selv bedt om det, hvis der går nisse-bal i ens private data. :0)