xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Macbook Pro 2019 - 8 gb eller 16 gb RAM
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


19

0
11. december 2019 @ 11:25
Nyt medlem
Kunne ikke finde et lignende indlæg. 

Jeg skal købe ny Macbook Pro 2019. Jeg er i tvivl, om jeg skal købe med 8 gb eller 16 gb RAM, da der er en betydelig prisforskel (10800 kr vs. 16200 kr. hos Humac med studierabat)

Jeg er medicinstuderende og bruger mest Word, Powerpoint, Safari, iTunes og lign. Det vil sige:  Ikke tunge redigeringsprogrammer såsom Final Cut Pro eller Logic. 

Det taler jo for, at jeg kan nøjes med 8 gb RAM. 

Men jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke på, om det som en fremtidssikring er smartere at opgradere til 16 gb RAM. Er det ikke noget med, at opdateringer til styresystemet og andre programmer løbende kræver mere og mere af computeren?




  4
0
  579

291

45
11. december 2019 @ 11:55
Juniormedlem

Til dit brug lyder 8 GB RAM ganske fint. Husk på at lagerpladsen er en hurtig SSD, så selv hvis du bruger al RAM vil det ikke føles nær så sløvt som det gjorde med en gammeldags roterende harddisk.

Når det er sagt, må der være noget galt med de priser. Hos Apple koster det 1720 kr. at gå fra 8 til 16 GB RAM på en 13" MacBook Pro, som jeg går ud fra er den du kigger på?

Den nyeste 16" MacBook Pro leveres som standard med 16 GB RAM, så i det tilfælde at du vitterlig overvejer at betale 16200, vil jeg kraftigt anbefale at undersøge prisen på 16" modellen. Der får du samtidig det nye forbedrede tastatur og 512 GB SSD som standard, foruden bedre grafikkort og hurtigere 6-core processor.


1129

129
11. december 2019 @ 12:24
Stormogul

8GB er fint her og nu. men som du er selv inde på, så er det en vis fremtidssikring, og 16GB kan godt blive en god investering, når/hvis maskinen skal sælges om 3-4-...8 år ... på macbook pro fra år 2013 og frem, kan man ikke selv opgradere RAM, så det er nu du skal købe det du skal bruge eller agter at bruge senere.

den pris forskel i humac, lyder til ikke at være alene RAM forskel. der er nok noget andet der er anderledes, måske lager plads, eller processor. eller begge dele.




4593

394
11. december 2019 @ 12:59
FPU

Jeg er enig med Michael og Nihad.

8 GB er måske fint her og nu, men altså: en Mac plejer at holde i ret lang tid, altså i årevis, og ingen kan vide, hvor atore krav der stilles til hardware om 4-5 år, hvor en 2019-Mac stadig burde være i fin form.

Jeg tror også, at du må have lavet en fejl, da du undersøgte de to priser, for en merpris på 6.000,- Kr. for 8 GB RAM mere lyder i overkanten. Jeg gætter på, at du af vanvare også kom til at tilvælge en (noget) større SSD.

Eftersom hveken RAM eller SSD kan opgraderes på en moderne bærbar Mac, ville jeg prioritere RAM over SSD, fordi man altid kan off-loade data over på en USB-stick, som man trods alt kan have på sig. Det stunt kan man jo ikke lave med RAM'en.


19

0
11. december 2019 @ 23:12
Nyt medlem

I har helt ret i min fejl. Jeg glemte at skrive at det både er  højere RAM og lagringsplads ved de 16200 kr.

Derudover mange tak for de gode svar, det vil jeg tage med i mine overvejelser.