xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Memory sticks til ny og gammel MacBook Pro
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


136

2
21. november 2019 @ 16:53
Novice

Jeg har en 10 år gammel MacBook Pro og en 1 år gammel MacBook Pro. Vigtige artikler skrevet på den nyeste model gemmer jeg undervejs i forløbet i en memory stick. Jeg kan ikke på denne memory stick overføre  dokumenter fra den gamle Mac, som så skulle over i den. nye. Findes der en memory stick, som klarer begge modellers iOS? Den gamle model kører10.6.8, den nye 10.15.1 

På forhånd tak

Hans

  6
4
  574

2696

335
PallMei (Skribent)
21. november 2019 @ 17:07
Bit kongen
Hans Sode-Madsen skrev:

Jeg har en 10 år gammel MacBook Pro og en 1 år gammel MacBook Pro. Vigtige artikler skrevet på den nyeste model gemmer jeg undervejs i forløbet i en memory stick. Jeg kan ikke på denne memory stick overføre  dokumenter fra den gamle Mac, som så skulle over i den. nye. Findes der en memory stick, som klarer begge modellers iOS? Den gamle model kører10.6.8, den nye 10.15.1 

På forhånd tak

Hans

Alle memory stick burde virke på begge, men du må ikke formatere dem i APFS (Apple File System) format. APFS er et nyt format Apple indførte med version 10.13.

Så formater til ExFAT hvis du også vil læse fra Windows maskiner, eller Mac Os Udvidet (Journaled) hvis det ikke bliver aktuelt. 

Nok bedst formatere på den gamle maskine, hvis du vil være sikker på at begge kan læse.

https://support.apple.com/da-dk/HT201909

ps. Operativ systemet hedder macOS på Mac og IOS på iPhone.


4586

389
21. november 2019 @ 18:18
FPU

@PallMei:

Det er nu ikke HELT rigtigt; jeg oplever selv af og til, at en stick, som er formateret på. f.eks. min MBP ikke mounter på skrivebordet på min G5'er og vice versa. Eftersom jeg som regel kun flytter data frem og tilbage mellem min MBP og Gamle Trofast, er stick-formatet som regel Extended(Journaled). Men den smutter altså af og til, og så må jeg lige have fat i Diskværktøj. Det er også derfor, at jeg ikke sletter de oprindelige data fra afsender-Mac, FØR data er blevet kopieret sikkert over på modtager-Mac.

@Trådstarter: Prøv lige følgende:

1. Kopier alt indhold fra din stick over på den Mac, som kan se sticken.

2. Sæt sticken i den Mac, som ikke kan se den.

3. Omformatér sticken med Diskværktøj (alle data forsvinder). Prøv i første omgang at beholde Extended(Journaled). Hvis det ikke virker, så omformatér til ExFat Hvis DET heller ikke virker, så prøv med FAT, men så kan du ikke kopiere enkeltfiler over på den, som er større end ca. 4 GB.

4. Sæt sticken i den Mac, som kunne se den til at starte med. Nu BURDE den komme op på skrivebordet, lige som på den Mac, som tidligere ikke kunne se den. Nu skulle begge Mac'er kunne se sticken, så du kan få flyttet dine filer.

Held og lykke og feed-back.


2696

335
PallMei (Skribent)
21. november 2019 @ 19:37
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

@PallMei:

Det er nu ikke HELT rigtigt; jeg oplever selv af og til, at en stick, som er formateret på. f.eks. min MBP ikke mounter på skrivebordet på min G5'er og vice versa. Eftersom jeg som regel kun flytter data frem og tilbage mellem min MBP og Gamle Trofast, er stick-formatet som regel Extended(Journaled). Men den smutter altså af og til, og så må jeg lige have fat i Diskværktøj. Det er også derfor, at jeg ikke sletter de oprindelige data fra afsender-Mac, FØR data er blevet kopieret sikkert over på modtager-Mac.

Nu er der også tilføjet yderligere attributter i Extended (Journaled) ved hver OS-X, som selvfølgelig ikke kan forstås af ældre versioner, derfor jeg anbefalede at formatere på den gamle.


4586

389
21. november 2019 @ 20:32
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

@PallMei:

Det er nu ikke HELT rigtigt; jeg oplever selv af og til, at en stick, som er formateret på. f.eks. min MBP ikke mounter på skrivebordet på min G5'er og vice versa. Eftersom jeg som regel kun flytter data frem og tilbage mellem min MBP og Gamle Trofast, er stick-formatet som regel Extended(Journaled). Men den smutter altså af og til, og så må jeg lige have fat i Diskværktøj. Det er også derfor, at jeg ikke sletter de oprindelige data fra afsender-Mac, FØR data er blevet kopieret sikkert over på modtager-Mac.

Nu er der også tilføjet yderligere attributter i Extended (Journaled) ved hver OS-X, som selvfølgelig ikke kan forstås af ældre versioner, derfor jeg anbefalede at formatere på den gamle.

Right. Lige den sidste anbefaling røg uden om mine briller. Undskyld. Jeg hæftede mig mere ved din anbefaling om ikke at bruge APFS.

Og du har sikkert ret i, at også formatet lige får en lille en på stilleskruen, hver gang OS'et skifter navn.

Jeg har dog prøvet noget andet, nemlig at en stick af en eller anden grund bare ikke ville mounte under OS X, og Diskværktøj kunne ikke engang se den, hverken på min MBP, min G5 med Leopard, eller min G4 med Tiger. Som allersidste udvej før e-skrotspanden re-bootede jeg G4'eren i MacOS 9 og kunne nu uden problmer se sticken og omformatere den. Bagefter kunne den ses af alle tre Mac'er. Weird. Sticken har i øvrigt fungeret upåklageligt lige siden.


136

2
22. november 2019 @ 10:52
Novice

TAK til Tonny og PallMei! Som altid, når jeg hjemsøger macnyt med mine mere eller mindre begavede spørgsmål kommer der gode og nyttige svar!

Hans


4586

389
22. november 2019 @ 11:25
FPU
Hans Sode-Madsen skrev:

TAK til Tonny og PallMei! Som altid, når jeg hjemsøger macnyt med mine mere eller mindre begavede spørgsmål kommer der gode og nyttige svar!

Hans

Øh, virkede vores forslag? Og i givet fald, hvilke af dem?