xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Money, money, money ... (Apple Pay)
macnyt  /  forum  /  emne
Apple Pay overhaler Mobilepay hos Jyske Bank, men…
Kategori: Money, money, money ... (Apple Pay)


4593

394
19. november 2019 @ 10:31
FPU

…jeg har lige et spørgsmål:

Først linket til EB-artiklen:

Apple Pay versus Mobilepay.

Selvom jeg i forbindelse med udskiftning for nylig fik Apple Pay tilknyttet mit kontaktløse Visa/Dankort, har jeg ikke prøvet at bruge det endnu, for indtil videre har kortet kunnet klare ærterne.

Jeg har naturligvis også Mobilepay. Jeg har prøvet at købe et par ting med det og så ellers brugt det til at flytte penge frem og tilbage i klanen, når vi har lagt ud for hinanden, og det er her, at mit spørgsmål kommer ind:

Med Mobilepay kan man både handle i butikker og flytte penge frem og tilbage mellem to mobiltelefonnumre.

Kan man med Apple Pay også flytte penge frem og tilbage mellem f.eks. to AppleID-konti, eller er det kun muligt at bruge Apple Pay i forbindelse med køb i forretninger?

  7
0
  1035

291

45
19. november 2019 @ 10:48
Juniormedlem

Apple Pay er kun til køb i forretninger i øjeblikket, men i fx USA kan man overføre via iMessage (beskeder). Det kommer nok også her i Danmark på et tidspunkt.

Jeg synes du skal prøve Apple Pay, det er lynhurtigt og meget nemmere end MobilePay. Samtidig er det helt privat hvad, og hvor, du køber, hvorimod Danske Bank med MobilePay kan snage i din færden og indkøbsmønstre.

Apple Pay virker også offline, hvis du fx har et Apple Watch uden mobildata eller oplever dårlig mobildækning på din telefon.

Det kan varmt anbefales.


150

2
19. november 2019 @ 13:09
Novice
Michael Rasmussen skrev:

Apple Pay er kun til køb i forretninger i øjeblikket, men i fx USA kan man overføre via iMessage (beskeder). Det kommer nok også her i Danmark på et tidspunkt.

Jeg synes du skal prøve Apple Pay, det er lynhurtigt og meget nemmere end MobilePay. Samtidig er det helt privat hvad, og hvor, du køber, hvorimod Danske Bank med MobilePay kan snage i din færden og indkøbsmønstre.

Apple Pay virker også offline, hvis du fx har et Apple Watch uden mobildata eller oplever dårlig mobildækning på din telefon.

Det kan varmt anbefales.

Skal det forstås på den måde hvis iPhone ligger hjemme, så kan man godt betale med sin Watch?


291

45
19. november 2019 @ 13:23
Juniormedlem
Bunch skrev:

Skal det forstås på den måde hvis iPhone ligger hjemme, så kan man godt betale med sin Watch?

Ja, præcis.


8586

198
19. november 2019 @ 15:11
Poseidon

Ew, EB.

Efter at have fået mit Apple Watch, så er 90% af mine økonomiske transaktioner via uret, for det er skisme bare nemt. Jeg kan godt forstå hvis Apple Pay hurtigt får en god del af markedet!


4593

394
19. november 2019 @ 18:08
FPU

@Michael Rasmussen:

Interessant med den dér fremtidige mulighed for peer-to-peer betaling via iMessage.

Også intressant oplysning om, at Dansk Bank skulle kunne snage via Mobilepay. Jeg troede faktisk ikke, at det var lovligt at snage igennem noget, som reelt svarer til et kreditkort. Har du en kilde på det?

Jeg var i øvrigt først på Swipp, men den blev jo aflivet, og så måtte min bank skifte til Mobilepay, så det er faktisk ikke helt frivilligt, at jeg har den.

Som nævnt i mit oprindelige indlæg bruger jeg dog stort set altid mit Visa/Dankort, men en eller anden dag skal jeg da lige prøve Apple Pay, og hvis det bliver et hit hos mig, vil jeg da foretrække at bruge det frem for Mobilepay, fordi anonymitet ikke er en dårlig ting.

Det er også interessant, at man kan betale med et Apple Watch, selv uden mobildækning. Det er dog lige voldsomt nok at investere i et ur blot for at kunne betale trådløst, hvis det er IT-tåget.

Det VAR dog lettere i de go'e (knap så) gamle dage; her skrev man blot en check på beløbet, og så var den potte ude. Det virkede både med og uden WiFI, men det kan man jo ikke mere.


291

45
19. november 2019 @ 20:40
Juniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Også intressant oplysning om, at Dansk Bank skulle kunne snage via Mobilepay. Jeg troede faktisk ikke, at det var lovligt at snage igennem noget, som reelt svarer til et kreditkort. Har du en kilde på det?

Det er efterhånden et par år siden, men jeg mindes stadig dengang Danske Bank, som en “sjov” gimmick, valgte at offentliggøre brugernes beskeder. Det tog brugerne forståeligt nok ikke så pænt: Danske Bank stopper med offentliggørelse af Mobilepay-beskeder

De skriver selv (PDF), at de bl.a. registrerer “evt. location” (din geografiske placering), oplysninger om din enhed (hvilket fabrikat, model, operativsystem), din ip-adresse, oplysninger om din økonomi, din familie og hustand m.m.

Men i sidste ende er det jo et spørgsmål om, hvor stor tillid man har til Danske Bank.

Som nævnt i mit oprindelige indlæg bruger jeg dog stort set altid mit Visa/Dankort, men en eller anden dag skal jeg da lige prøve Apple Pay, og hvis det bliver et hit hos mig, vil jeg da foretrække at bruge det frem for Mobilepay, fordi anonymitet ikke er en dårlig ting.

Apple Pay er faktisk mere sikkert end dit kort, fx er der jo ingen der kan aflure din pin-kode eller stjæle dine kortoplysninger efterfølgende. Det er også skønt at bruge til nethandel, men desværre er der ret få onlinebutikker i Danmark som understøtter det.


4593

394
19. november 2019 @ 21:37
FPU

@Michal Rasmussen:

Tak for info. Finans-artiklen er skimmet, og PDF'en er hentet til senere gennemlæsning.

Det VAR nok FY-FY af Danske Bank at kigge på de emojis, selvom det mere var en maskinel statistisk analyse, end det var snageri, men de lavede i det mindste ikke udtræk på enkeltpersoner, som ville have været meget værre.

Jeg ved godt, at Mobilepay er udviklet af Danske Bank, men jeg er ikke kunde hos dem, så der MÅ være forskel på, hvor meget Danske Bank kan se om min privatøkonomi ud fra mit (meget lave) brug af Mobilepay, og så hvordan deres egne kunders privatøkonomi ser ud.

Ud fra de almindelige oplsyninger, som Mobilepay kan trække på mig ud fra mit navn og mit telefonnummer, kan de (og alle andre) jo let finde ud af, hvor jeg bor, og hvor stor husstanden er, og det kan de ikke rigtig bruge til noget. Jeg vil dog lige tilføje, at jeg figurerer på Robinson-listen, så selvom amn har info på mig, må man ikke kontakte mig. Og det virker; jeg har ikke modtaget eet eneste uopfordret opkald fra en telefonsælger, lige siden jeg tilmeldte mig

Det kan dog være et problem, at de vil vide, HVOR jeg er, når jeg gennemfører en transaktion; jeg kan faktisk ikke se, at det overhovedet rager dem, at jeg f.eks. købte gravpynt med mobilepay 500 meter fra mine besteforældres gravsted.

Nu vil jeg helt klart skæve mere til Apple Pay. Eller også vil jeg gå mere tilbage til kontanter. Problemet her er dog, at mine to nærmeste bankfilialer med egne automater ligger hhv. 23 og 33 Km hjemmefra, og at min bank lige har meddelt, at den hæver gebyret ved hævninger fra fjendens automater fra 8,- til 15,- Kr. pr. transaktion! Det er for at finansiere de pr. Bruxelles dikterede nye regler om, at det skal være billigere og koste omtrent det samme at hæve Euro i hele EU. Hurra, eller noget.