xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Keychain spørger efter password hver gang
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


87

0
25. oktober 2019 @ 16:53
Novice

Efter jeg har opdateret til Catalina så spørger Keychain efter password hver gang jeg skal bruge et password.
Jeg er logget ind som admin på maskinen, og lige så snart jeg vælger et login/password så skal jeg taste mit admin password ind.

Sjovt nok så sker det kun på min laptop, men ikke på min MacMini.

// Dammark // Macbook Pro // Nikon D3s // Nikon D4s // Nikon D750 // Flickr
  9
0
  598

291

45
25. oktober 2019 @ 17:11
Juniormedlem

Det er en ekstra sikkerhed i nyere macOS, men da du har Touch ID kan du blot bruge dit fingeraftryk, som der også står.

Hvis man har et Apple Watch på armen kan man også bruge dette fra og med Catalina.


2268

156
25. oktober 2019 @ 17:26
ASCII jonglør

Er det virkelig sandt, at man nu OGSÅ skal taste password til Keychain for at kunne taste et password på nettet eller andetsteds?

Hvis der er korrekt, så tror jeg ikke jeg gider opdatere til Catalina. Synes allerede det er træls nok med al dette passworderi!

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

291

45
25. oktober 2019 @ 18:02
Juniormedlem

Tanken er, at du kun har én adgangskode (den du åbner computeren med) som låser op for alle andre. Derved behøver du kun at huske den ene kode og hvis man har en Mac med Touch ID, eller måske en dag Face ID, skal man ikke engang indtaste noget.

Jeg synes det er en god ting, især hvis man af og til lader andre bruge computeren og ikke ønsker at de kan se samtlige adgangskoder. En del vælger også at lade deres Mac boote direkte til skrivebordet, uden krav om kode, og i så fald bliver det direkte farligt med fri adgang til alle koder.


87

0
25. oktober 2019 @ 20:52
Novice

Det syntes jeg sgu da er noget lort.

Det meste af tiden sidder jeg med extern tastatur, trackpad og 2 extra skærme.  Lorte beslutning Apple.

// Dammark // Macbook Pro // Nikon D3s // Nikon D4s // Nikon D750 // Flickr

2709

341
PallMei (Skribent)
26. oktober 2019 @ 15:47
Bit kongen
Sebastian Dammark skrev:

Det syntes jeg sgu da er noget lort.

Det meste af tiden sidder jeg med extern tastatur, trackpad og 2 extra skærme.  Lorte beslutning Apple.

Sådan skal det selvfølgelig hellere ikke fungere. Jeg har selv oplevet tilsvarende for mange år siden, men løste det ved at gendanne fra Timemachine og opgradere på ny, så har ikke personlig erfaring med en direkte løsning. Men det er et kendt problem, som sikkert har en kendt løsning, hvis du google lidt:

https://www.google.com/search?q=macos+keeps+asking+for+keychain+password

f.eks denne Apple support artikel om emnet

https://support.apple.com/en-us/HT201609 


291

45
26. oktober 2019 @ 19:57
Juniormedlem

Det her handler om udfyldning af brugernavn/adgangskode på hjemmesider, når man ønsker at logge ind. Hvis der er et afkrydsningsfelt på hjemmesiden med “husk mig”-funktion, kan man vælge dette og slippe for at logge ind konstant.

I takt med at flere hjemmesider og apps begynder at understøtte “Log ind med Apple” vil adgangskoder lige så stille forsvinde.

Det PallMei omtaler handler om en fejl ved hovednøglering og er et helt andet problem.


4593

394
26. oktober 2019 @ 21:27
FPU
Michael Rasmussen skrev:

Det her handler om udfyldning af brugernavn/adgangskode på hjemmesider, når man ønsker at logge ind. Hvis der er et afkrydsningsfelt på hjemmesiden med “husk mig”-funktion, kan man vælge dette og slippe for at logge ind konstant.

I takt med at flere hjemmesider og apps begynder at understøtte “Log ind med Apple” vil adgangskoder lige så stille forsvinde.

Det PallMei omtaler handler om en fejl ved hovednøglering og er et helt andet problem.

Hvis der er tale om en fejl ved Hovednøglering, er det muligvis dens .plist-fil, der er blevet korrupt, og så kan han prøve at ordne problemet ved at lokalisere Hovednøglering.plist (måske Keychain.plist) i den usynlige biblioteks-mappe (Library) i hans brugermappe. Den kan vist nok tilgås via Gå-menuen. Hvis det lykkes at finde den .plist, skal han i første omgang lige huske, hvor den ligger, trække den ud på skrivebordet og så genstarte Mac'en.

Næste gang Hovednøglering starter, laver den selv en ny .plist, og problemet er så MÅSKE blevet løst. Hvis det virker, eller hvis det i det mindste ikke er blevet værre, kan han slette den (altså den, som er trukket ud på skrivebordet).

Hvis det går helt ad hø til i stedet for, skal han lige smide den nye .plist ud, lægge den gamle tilbage fra skrivebordet og genstarte Mac'en; så læser Hovednøglering igen fra den oprindelig .plist.

Pøj-pøj.


2709

341
PallMei (Skribent)
27. oktober 2019 @ 01:31
Bit kongen
Michael Rasmussen skrev:

Det her handler om udfyldning af brugernavn/adgangskode på hjemmesider, når man ønsker at logge ind. Hvis der er et afkrydsningsfelt på hjemmesiden med “husk mig”-funktion, kan man vælge dette og slippe for at logge ind konstant.

I takt med at flere hjemmesider og apps begynder at understøtte “Log ind med Apple” vil adgangskoder lige så stille forsvinde.

Det PallMei omtaler handler om en fejl ved hovednøglering og er et helt andet problem.

Ok, så er det nok en feature på maskiner med bio-metrisk godkendelse og noget der sikkert kan indstilles i Systemindstillinger->Sikkerhed & anonymitet. Min 11" Macbook Air spørger kun første gang efter password for at låse hovednøgleringen i safari, med mindre der er timeout.


291

45
27. oktober 2019 @ 09:57
Juniormedlem
PallMei skrev:

Ok, så er det nok en feature på maskiner med bio-metrisk godkendelse [...]

Ja, umiddelbart ser det dog ud til at det kom allerede med macOS 10.14.4 og Safari 12.1 for brugere af Touch ID.

Sebastian, prøv at åbne Systemindstillinger → Touch ID, hvis der er en mulighed for at slå Safari fra dér, kan det muligvis løse problemet: 

Jeg har ikke selv en Mac med Touch ID, men fandt ovenstående billede.