xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: iPad i centrum - et fingerpeg i den rigtige retning (iPad)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvad kan man gøre, når Apple nægter fabrikationsfejl..?
Kategori: iPad i centrum - et fingerpeg i den rigtige retning (iPad)


22

4
21. oktober 2019 @ 21:38
Let øvet

- og noget med reklamationsret for firmaer…

Hej Forum.
Jeg købte en iPad Pro 12.9 (512MB) i nov. 2017.
For et par måneder siden begyndte der at komme lysende pletter i den ene side (“light bleed”). Da det så ud til langsomt at blive værre, og de to års reklamationsret udløb nærmede sig, indleverede jeg den til reparation.

Hvad jeg ikke tænkte over var, at iPad’en var blevet faktureret til et firma, og nu har jeg lært, at det forkorter reklamationsretten til kun ét år!

Apple-værkstedet anerkender fejlen og tilbyder en ombytter, da displayet ikke kan repareres - men dækker sig ind under at reklamationsretten er udløbet - så ombytningen vil koste kr. 6.337 (!!).
Og så det sædvanlige med, at hvis jeg blot vil ha’ den tilbage uden reparation koster det kr. 275.
Og for kr. 0 kan de skrotte den på værkstedet (!!).

Jeg har passet virkelig godt på den - og på diverse forums er fejlen beskrevet mange gange, og typisk opstående efter halvandet til to år - så i mine (og andres) øjne er det en åbenlys fabrikationsfejl. Derfor ringede jeg til forhandlerens support - de kunne godt forstå min pointe: at en 10.000-kroners iPad ikke må få displayfejl efter halvandet år, og de bad Apple-værkstedet om en uddybende forklaring. Den kom i dag:

Meddelelse
Fra værksted: Der er backlight issue, dvs displayfejl - dette kan ikke udbedres eller udskiftes på en iPad - derfor tilbud på swap. Det ser desuden ud til at være en erhvervskøbt enhed, så reklamationen på 1 år er overskredet :)

Det var der jo ikke noget uddybende i, men det værste er næsten den smiley, de har sat til sidst… - det synes jeg, er ekstremt arrogant!

Jeg kan forstå, at de har loven på deres side, og jeg har lært noget om reklamationsret.
Men jeg har virkelig brug for at udtrykke min utilfredshed over den manglende kvalitet (som vi jo ellers altid har kunnet regne med på vores Apple-produkter - jeg fik min første Macintosh IIsi i 1990 og har kastet mange penge efter Apple siden).

Så udover at tælle til 100 og skrige højt ind i en pude, har I nogen konstruktive forslag..?

Tak fordi I læste med.
Links til et par sider, der omhandler problemet:
discussions.apple.com
forums.macrumors.com

  5
3
  792

678

26
21. oktober 2019 @ 22:27
Veteran

Der er som sådan ikke noget at gøre, når de har loven på deres side - og det har de, så det er surt show.

Dog ville jeg tale med dem, om det ikke blot er muligt at få den retur uden at betale, da du ikke var klar over at reklamationsretten var gået samt du ej heller fik det oplyst.

Indleveringsstedet har ikke pligt til at oplyse dig, at garantien er udløbet, men det bør være en almen serviceinfo. Så mon ikke de vil give sig de få hundrede kroner?

Medmindre det er Apples helt eget værksted den har være inde hos (der findes flere Apple godkendte værksteder), så ville forsøge hos dem.


678

26
21. oktober 2019 @ 22:30
Veteran

De godkendte appleværksteder i Danmark, som ikke er Apple selv, får kun betalingen fra Apple hvis det er en 100%  reklamationsberettiget sag. Så derfor er der ikke noget medfølelse der - omend det er træls med den smiley.

Jeg håber det løser sig.



2581

84
22. oktober 2019 @ 09:41
Bit kongen
Per Michael Jensen skrev:

- og noget med reklamationsret for firmaer…

Per der er ikke tale om "noget med ..." 

Det er hele pointen.

Da denne iPad er købt igennem erhverv er man helt grundlæggende anderledes stillet, når det kommer til reklamationsret. Jeg kan sagtens følge dig men ligegyldigt hvordan du forsøger at vinkle historien, så kommer du ikke uden om at du ikke har 2 års reklamationsret og der stopper historien sådan set. 

Jeg har selv været der med en MacBook for flere år siden og jeg er 100% færdig med at købe noget så dyrt som erhvervskøb for at kunne trække lidt fra i den anden ende. De penge er for dyre hvis der sker noget med udstyret. 



1129

129
22. oktober 2019 @ 11:27
Stormogul

apple burde virkelige vise sig som premium mærke det er. og indrømme når de har kvajet sig. hver gang.

de kvajer sig mange gange, kun nogle få gange har de indrømmet. og hvis de lavede deres produkter med henblik på reparation så ville de kunne lade sig gøre i større grad for dem, at slippe billigere med en produktionsfejl. men da det jo mere eller mindre nu altid koster "ny enhed" uanset hvad der gå galt, så er det lidt svært at lave en omkostning begrænsning. og hvem betaler så for deres fejl?

en elektronik forsikring kunne evt. hjælpe i disse sager, når nu apple ikke gider. det er måske der vi som forbrugere skal hen imod. købe dyrt forsikre sig endnu dyrere. for producenten skider på os. 

jeg er kommet så langt, at jeg ikke overvejer nye indkøb af apple produkter. i hverfald ikke en computer. min næste computer med macos bliver nok en hackintosh.


22

4
22. oktober 2019 @ 22:46
Let øvet

Tak for jeres kommentarer.
Den kommende tid vil vise, hvor meget overskud jeg får til at skrive klagesange i forskellige fora, hvor folk, med samme problem, gi'r deres mening til kende. Men jeg ved udmærket godt, at mit personlige slag er tabt.

Og li'som Nihad er jeg i syv sind omkring, hvad jeg f.eks. skal vælge som afløser for min MBP (late 2013) og iMac (late 2012) - begge 'max'ed ud' ved indkøb - de kører stadig fint, men en dag skal de jo pensioneres.
For selvom Apple måske får løst tastaturproblemet på MBP'en, så har jeg set mig sur på touch-bar'en og hele konceptet med, at gøre den mindre og mindre, og dermed umulig at reparere/opgradere...
Så, Nihad, hvis du begynder at lege med hackintosh... - lad endelig dine erfaringer gå videre :-)