xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Batteri eller ikke-batteri (OS?)
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)


386

8
08. september 2019 @ 09:28
Lærling

Hej

Jeg har en ældre mac, som desværre ikke kan opgradere os længere, men den må holde lidt endnu. Fik skiftet batteriet for ca. 1/2 år siden.

Nu begylder den at skabe sig! Når jeg tager strømmen lukker computeren prompte. Og datoen nulstilles til 1.1. (har ikke agt mærke til år). Batteriet viser ikke noget tegn på udu (når jeg klikker på det). Der er en opdateringsmeddelelse, som kommer igen og igen, og på en eller anden måde mistænker jeg den ... Hvad kan det være, og hvad kan jeg gøre?

ios 10.12.6, macair mid 2011

  18
19
  948

2696

335
PallMei (Skribent)
08. september 2019 @ 10:39
Bit kongen

Hvor klikker du på batteriet. Jeg vil sige at enten er batteriet helt helt helt færdig eller også er forbindelsen til den gået løs/af. Kan du ikke fortælle hvad systemprofileren siger:

https://support.apple.com/da-dk/HT201585 

Svært at sige hvad det er for opdateringsmeddelelse. Kan du ikke poste en skærmkopi.


3580

34
08. september 2019 @ 12:00
Virtual Machine

Kunne det ikke tænkes at knapcellebatterien til CMOS’en også er slidt op?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

4586

389
08. september 2019 @ 12:09
FPU

Hej mjanneh.

Prøv lige at nulstille SMC på din MacBook Pro: det KAN være, at nogle batteriindstillinger er blevet korrupt, for alt andet lige skal et næsten nyt batteri ikke klappe sammen på den måde, især ikke hvis det er et kvalitetsbatteri installeret på et dygtigt værksted.

Her er et link til, hvordan du nulstiller SMC på din 2011 MBP:

Reset SMC (Google search).

Held og lykke og feed-back.


2696

335
PallMei (Skribent)
08. september 2019 @ 12:13
Bit kongen
Lars Sejerup skrev:

Kunne det ikke tænkes at knapcellebatterien til CMOS’en også er slidt op?

Det tvivler jeg på den har.


386

8
08. september 2019 @ 19:53
Lærling

Jo - her:


386

8
08. september 2019 @ 19:54
Lærling

Hej Tonny

Det blev desværre samme resultat. Død, når jeg tager stikket ud ...


4586

389
08. september 2019 @ 21:05
FPU
mjanneh skrev:

Hej Tonny

Det blev desværre samme resultat. Død, når jeg tager stikket ud ...

Hm. Det ser lidt skummelt ud, at den viser 0 ud for strømstyrke (Amperage).

Har din MBP været lagt til side i (meget) lang tid, eller har den (gentagne gange) fået lov til at løbe helt tør for strøm?

I givet fald kan det godt give problemer; batteriet går i en slags dvaletilstand og skal vækkes igen ved opvarmning.Hvis det er muligt, så indlevér din Mac til garantireparation på det værksted, der skiftede batteriet, for selvom et batteri principielt er en sliddel, så skal det altså holde længere end et halvt år. Du burde have seks måneders garanti og 18 måneders reklamationsret på batteriet.

Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at høre macteknikers fjerndiagnose ud fra de beskrevne sympromer, for han ved meget mere om Mac-baterier, end jeg gør.


2696

335
PallMei (Skribent)
08. september 2019 @ 21:09
Bit kongen
mjanneh skrev:

Jo - her:

Det eneste jeg lige kan undre mig over, er at den ikke er fuldt ladet, men heller ikke lader. Hvilket Amperage = 0 også skulle angive, hvad jeg lige har kunnet finde ud af.

Du kan prøve en kalibrering, men syntes bare at det allerede burde være triggeret. 

https://www.lifewire.com/calibrate-macbook-air-battery-2260856 



386

8
10. september 2019 @ 11:25
Lærling

Jeg bruger computeren dagligt og den har højest stået ubrugt over en weekend. Jeg mindes heller ikke, den har været løbet tør for strøm, måske max. 5 gange i dens liv. 

Ja, jeg kan prøve at gå tilbage til værkstedet med den ...


4586

389
10. september 2019 @ 12:41
FPU
mjanneh skrev:

Jeg bruger computeren dagligt og den har højest stået ubrugt over en weekend. Jeg mindes heller ikke, den har været løbet tør for strøm, måske max. 5 gange i dens liv. 

Ja, jeg kan prøve at gå tilbage til værkstedet med den ...

Well, i de gode gamle dage (til og med SnowLeo), kunne man smide en skive i sin MBP og køre en hardware-test, som (måske) kunne fortælle mere om et givent problem.

Nu bruger du et forholdsvist nyt OS, og på det kan du jo starte op i Recovery-mode. Jeg har ikke så moderne et system installeret, så jeg ved ikke, om Recovery-mode også inkluderer en hardware-test, men det er da forsøget værd. Du skal (vist nok) blot holde R-tasten nede under opstart og så (hvis muligt) vælge Hardware-testen i en af menuerne.

Hvis det ikke rigtigt giver noget, må du nok på værksted med den. Autoriserede værksteder har noget ret sofostikeret diagosticerings-software plus deres viden om batteriers opførsel fra andre reparationer, så de har større chancer for at finde fejlen end os slut-brugere.

Husk at tage en back-up af de ting, som du ikke kan tåle at miste, inden du indleverer den. Alt andet lige er det ufarligt for data at få repareret/udskiftet et batteri, men seler og livrem ER bedre en to ruller tudekiks.

Pøj-pøj.


2696

335
PallMei (Skribent)
10. september 2019 @ 12:56
Bit kongen

Hardware test som Tonny nævner, for maskiner før 2013:

https://support.apple.com/da-dk/HT201257 


386

8
01. oktober 2019 @ 13:09
Lærling

Jeg gik til værkstedet, så nu duer maskinen igen. Dette er blot som info - skulle nogen være interesserede. Batteriet var der ikke noget galt med, men med forbindelsen til batteriet. Computeren kunne starte fint også med batteriet, men fra ekstern disk, ikke med eget OS. Diverse forbindelser blev så renset og pudset (spørg ikke om detaljer!), og nu kører det som før.


4586

389
01. oktober 2019 @ 23:10
FPU
mjanneh skrev:

Jeg gik til værkstedet, så nu duer maskinen igen. Dette er blot som info - skulle nogen være interesserede. Batteriet var der ikke noget galt med, men med forbindelsen til batteriet. Computeren kunne starte fint også med batteriet, men fra ekstern disk, ikke med eget OS. Diverse forbindelser blev så renset og pudset (spørg ikke om detaljer!), og nu kører det som før.

Godt at høre, at det var nede i småtingsafdelingen.

Hvor meget måtte du bløde (og hvor i landet)?

Det vil være rat at have liggende i baghovedet, hvis man selv skulle komme ud for det samme.


386

8
05. oktober 2019 @ 15:48
Lærling

Jeg betalte kr. 1200 for en blanding af et nyt batteri (prisen blev lavere, da det tidligere batteri var fra januar) plus 1 times arbejdsløn. Jeg bruger getitfixed på Østerbro. Der går jeg altid hen :-)



4586

389
05. oktober 2019 @ 17:18
FPU

@mjanneh:

1.200,- Kr., det var jo ikke så galt.

Hør, getitfixed på Østerbro, er det ikke vores allesammens macteknikers nye biks, efter at han flyttede sit kælderværksted fra Kastrup?


931

67
06. oktober 2019 @ 16:31
Veteran

Jeg er da ikke flyttet nogle som helst steder. Jeg befinder mig stadig I min gode gamle kælder I Kastrup. :-)

Når jeg skifter batterier giver jeg 2 års garanti dvs var det fra januar skiftede jeg det til et nyt uden omkostninger for kunden i tilfælde der skulle være noget galt med det :-)

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

4586

389
06. oktober 2019 @ 19:34
FPU
mactekniker skrev:

Jeg er da ikke flyttet nogle som helst steder. Jeg befinder mig stadig I min gode gamle kælder I Kastrup. :-)

Når jeg skifter batterier giver jeg 2 års garanti dvs var det fra januar skiftede jeg det til et nyt uden omkostninger for kunden i tilfælde der skulle være noget galt med det :-)

Øh, var det så din makker, der rykkede til Østerbro?

Der VAR da et eller andet med, at der blev banket et Mac-værksted op på de kanter.


931

67
06. oktober 2019 @ 23:21
Veteran

Jeps.

Jeg begærede skilsmisse så han forsvandt men ekspertisen forblev i Mac-kælderen ;-)

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”