xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Fortsætte ™ på ny disk.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


455

18
29. august 2019 @ 14:06
Seniormedlem

Min TimeCapsule der er min router og hvorpå min Time Machine er placeret er ved at gå død (fra 2012) og jeg har installeret en Amplifi-router i stedet og afmonteret min TC. Jeg har en frisk disk hvorpå jeg har tænkt mig at køre TM   fremover. Kan jeg copiere min gl. TM over på den nye disk og så fortsætte derfra. Jeg har søgt på Apple men synes ikke at se løsningen, kun på at starte forfra. Hvis ikke jeg kan må jeg bare starte forfra. Jeg har en SuperDuper af maskinen.

  18
0
  995

1129

129
29. august 2019 @ 17:31
Stormogul

når du nu har disken og agter alligevel at åbne time capsule... så ville jeg da prøve at lave en klon disk af den gamle disk på den nye, og sætte den i... se hvad der sker.

jeg har ikke kunne finde noget på det heller. men ren teoretisk skal det kunne gøres på den måde. vil dog ikke bruge superduper til opgaven, af den simple årsag at disken i timecapsule, kan indeholde flere partitioner. og superduper arbejder per partition og ikke på hele disken. 

så jeg vil finde et app der lave "bit by bit cloning" af hele disken... eller også bare bruger "dd" fra terminalen, hvis man er fortrolig med den. :)

du kunne også prøve med "archive" det er faktisk indbygget til at kopiere backup til en anden disk. men jeg ved ikke helt hvordan det bruges. men det burde være en kopi af data. om du så kan blot sætte en "achive" disk til TC og det hele virker, ved jeg ikke.



455

18
29. august 2019 @ 18:15
Seniormedlem
Nihad skrev:

når du nu har disken og agter alligevel at åbne time capsule... så ville jeg da prøve at lave en klon disk af den gamle disk på den nye, og sætte den i... se hvad der sker.

Det har jeg ikke skrevet klart nok. Jeg genbruger ikke TC, det er en anden extern disk der skal tage over.

jeg har ikke kunne finde noget på det heller. men ren teoretisk skal det kunne gøres på den måde. vil dog ikke bruge superduper til opgaven, af den simple årsag at disken i timecapsule, kan indeholde flere partitioner. og superduper arbejder per partition og ikke på hele disken. 

så jeg vil finde et app der lave "bit by bit cloning" af hele disken... eller også bare bruger "dd" fra terminalen, hvis man er fortrolig med den. :)

Jeg er ikke fortrolig med terminalen overhovedet.

du kunne også prøve med "archive" det er faktisk indbygget til at kopiere backup til en anden disk. men jeg ved ikke helt hvordan det bruges. men det burde være en kopi af data. om du så kan blot sætte en "achive" disk til TC og det hele virker, ved jeg ikke.

Det/den kender jeg ikke.

Nu er det sådan, at alle mine arkiver er på externe diske (med sikkerhedskopier) selve TM kører kun på computerens HD der så kun indeholder styreprogram og programmer herunder mail, så behovet for at fortsætte/bevare den gamle TM er begrænset, men hvis det var nemt!!!! så - ellers starter jeg bare en ny (og gemmer TC der endnu ikke er helt død).


2709

341
PallMei (Skribent)
29. august 2019 @ 20:24
Bit kongen

Overfør Time Machine-sikkerhedskopier mellem diske til sikkerhedskopiering

https://support.apple.com/da-dk/HT202380

Der er også masse google resultater om det, hvert fald hvis man søger på engelsk.

https://www.google.com/search?q=move+time+machine+backup+to+new+drive


455

18
29. august 2019 @ 22:51
Seniormedlem

Det var noget der hjalp, men når alt er klar får jeg, når jeg vil kopiere TM til den nye disk, Enhedens brug af store/små bogstaver er forkert til en sikkerhedskopiering. Den kan jeg ikke lige rette. Jeg har slettet den nye disk, klar til overførelse - synes alt er som anvisningen.


2709

341
PallMei (Skribent)
29. august 2019 @ 23:57
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Det var noget der hjalp, men når alt er klar får jeg, når jeg vil kopiere TM til den nye disk, Enhedens brug af store/små bogstaver er forkert til en sikkerhedskopiering. Den kan jeg ikke lige rette. Jeg har slettet den nye disk, klar til overførelse - synes alt er som anvisningen.

Det er fordi du har formateret med forkert format. Du har valgt et format med forskel på store/små (bogstaver). Det understøttes ikke af timemachine. Så formater/slet på ny til enten APFS eller Mac os udvidet (journaled), hvilket timemachine understøtter brugerhåndbogen:

https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mh15139/mac


2273

157
30. august 2019 @ 08:22
ASCII jonglør

Har stået i samme situation selv - og har aldrig rigtig kunnet få genoptagelse af brug af en “gammel” TM-kopi til at virke. Har også googlet og fulgt alle mulige råd - men altid forgæves. Det er som om, at kommunikationen mellem ens Mac og tilhørende TM-kopi kun vil fungere, når disse to tidligere har været “parret sammen på samme diske.” Dette har fx været et problem efter skift af SSD i min Mac.

Nu er det jo ikke værre, en at man blot opretter en frisk TM-kopi på en ny TM-disk fra ens nye/gamle Mac-disk (eller hvad situasjasken nu er). Naturligvis mister man herved umiddelbart “Kig-bagud-effekten” i ens TM-kopi, da al oprindelig harddisk-fortid jo ikke eksisterer på denne friske kopi. Men da TM’ens digitale fortid jo alligevel på et tidspunkt begynder at blive slettet automatisk af TM selv pga. pladshensyn - well, så har jeg blot sagt pyt, det går nok. Hvilket det også altid har gjort. TM er jo blot en forsikring og da jeg lisom trådstarter tilmed laver en ugentlig SuperDuper-kopi af hele SSD på en anden disk, er der reelt intet problem. Man kan jo også spilde sin tid med at være for forsigtig   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1129

129
31. august 2019 @ 00:40
Stormogul

jeg mener at have flyttet engang en TM backup fra en disk til anden. Ved at kopiere ".parse" filen. så skulle man blot pege til ny destination på computeren. Og var ret overbevist at det virkede uden bøvl. men det er nogle år siden. så det kan være apple har lavet nogle andre tiltag siden da.



2273

157
31. august 2019 @ 08:58
ASCII jonglør
Nihad skrev:

jeg mener at have flyttet engang en TM backup fra en disk til anden. Ved at kopiere ".parse" filen. så skulle man blot pege til ny destination på computeren. Og var ret overbevist at det virkede uden bøvl.

Det er også, hvad jeg har forsøgt - flere gange. Har desværre endnu ikke kunnet få det til at lykkes: at fortsætte med at bruge TM på en “gammel” .parse-fil.

Fandt så via Google ud af, at dette kan være et problem. Der foreslåes så forskellige work-arounds, men da heller ikke de kunne fungere, opgav jeg, og har siden blot lavet en frisk TM, hvis det har været nødvendigt. Dette gøres naturligvis også kun, fordi jeg har en anden gyldig backup via SuperDuper.


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

455

18
31. august 2019 @ 10:18
Seniormedlem

En lille situationsrapport: I går fik jeg klargjort den nye disk med korrekt formatering og jeg satte kopieringen af filen "Backups.backupdb" i gang. Min ™ er på ca. 1,9TB så det fylder lidt. Forbindelsen mellem TC og min computer er via Ethernetkabel og fra computer til den ny disk er via Thunderbolt 3. Koopieringen har nu kørt i ca. 22 timer og er fortsat i "Forbereder kopiering til "TM (2TB - TB)". Der er forberedt ca. 1.320.000 emner. Jeg lader det køre, og så må vi se.


2709

341
PallMei (Skribent)
31. august 2019 @ 10:24
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

En lille situationsrapport: I går fik jeg klargjort den nye disk med korrekt formatering og jeg satte kopieringen af filen "Backups.backupdb" i gang. Min ™ er på ca. 1,9TB så det fylder lidt. Forbindelsen mellem TC og min computer er via Ethernetkabel og fra computer til den ny disk er via Thunderbolt 3. Koopieringen har nu kørt i ca. 22 timer og er fortsat i "Forbereder kopiering til "TM (2TB - TB)". Der er forberedt ca. 1.320.000 emner. Jeg lader det køre, og så må vi se.

Uha, 22timer forberedelse tror jeg ikke jeg havde haft tålmodighed til før jeg var begyndt at kigge efter alternative kopieringsmuligheder. Men jeg krydser fingre og håber alt går glat, bare den får ro. 1,9TB er også en kæmpe mundfuld. Alt tid noget, hvis du kan se den tæller emner, så du ikke tvivler på at den hænger.


455

18
31. august 2019 @ 10:40
Seniormedlem

Der tælles. Langsomt. Så et spring. Så stille nogle minutter. Men det kører og ingen fejlmeldinger endnu.


455

18
03. september 2019 @ 11:50
Seniormedlem

Forberedelsen kører stadig nu 96 timer efter start - I skal ikke sige at jeg mangler tålmodighed. Der er klargjort ca. 2.280.000 emner. Jeg lod æble+i om mappen Backups.backupdp køre natten over, men her til formiddag var der endnu ikke oplysninger om antal emner, så jeg ved ikke hvor meget der mangler. Nu lader jeg det kører til i aften, og hvis ikke selve kopieringen er begyndt opgiver jeg denne metode. Tilsyneladende kører det som det skal, ingen fejlmeddelelser, det er bare utrolig LANGSOMT, det er trods alt en Ethernet-forbindelse og "kun" 1,9 TB der skal overføres. Det kunne ellers være rart at vide om denne metode virker for fortsættelse af TM på ny disk, meeeeen tålmodigheden er ved at svigte.

Har I forslag til en anden kopieringsmetode af TM fra TC til en ny disk. Ellers bliver det bare en ny start på TM uden "kig bagud" mulighed.


1129

129
03. september 2019 @ 12:10
Stormogul

åbn terminal og skriv nedenstående med rettelse af din mappe...

time ls -RA /Volumes/TM/ | wc -l

Udskift "/Volumes/TM/" med din mappe struktur, og kør ...

dette vil liste dig antal filer/mapper også skjulte... og så vil den vise hvor lang tid det tog. :)

min / optælling, uden "sudo" så den har ikke haft adgang til alle filer...

2145292

real 1m19.967s
user 0m5.158s
sys 0m41.557s


455

18
03. september 2019 @ 12:53
Seniormedlem

Nu har jeg altid været lidt nervøs for terminal da min uvidenhed ikke har nogen begrænsning i denne, men i f.m. at finde stien til TM ser jeg via diskværktøj, at TM er et diskbillede med de der ca. 1,9 TB og der står så "antal arkiver 37.439.261, så med den nu opnåede forberedelse på ca. 2.360.000 emner kan jeg da vis godt opgive.


1129

129
03. september 2019 @ 16:19
Stormogul

når man bruger finder eller andet fil orienteret kopi/flyt værktøj, så er disse typisk hæmmet af filsystemet uanset hvilket filsystem der er tale om.

så når der er mange filer og specielt mange små filer, så kan ting tage virkelig lang tid. da filerne ligger ikke samme sted på disken. disken skal søge over hele sin overflade for at finde evt en eller flere filer. da den ligger et sted eller potentielt million steder. og ja, så kan man sige, macOS gør lidt forarbejde, men den kan altså ikke gøre meget ved det når disken er ved at være trængt. 

til dette formål har man så mulighed at kopiere data på block basis. jeg siger data, da den ikke kigger om data på disken hører til en fil. den finder block og overfører al data på den til en anden block på den nye disk. dette gør kopiering mange gange hurtigere, da den ikke søger vilkårligt på disken. den starter ved block 0 og når den er færdig så har den lige kopieret den sidste block på disken.

så hvis din tålmodighed er ved at løbe ud, så skal du til at finde en program der kopiere på block basis.

du skal samtidig også have en tom disk der er tilsvarende den gamle eller større. begge diske skal kunne kobles til maskinen der vil foretager kopiering, på samme tid. 

du kan til formål forsøge sig med diskværktøj, da denne har også mulighed for det. men jeg har kun brugt det i forbindelse med overførsel af system data.

det du gør.

  1. kobler begge diske til maskinen
  2. åbner diskværktøj og markere den nye disk
  3. klikker på "gendan" knappen.
  4. her bliver du bedt om at vælge den gamle disk, som du så vælger. du bliver samtidid gjort opmærksom på den nye disk bliver slettet helt.

dette fremgangsmåde vil kopiere alt fra TM disken. også den data der ligger på disken udenfor TM sparse disk image filen.

OBS læs nøje hvad du bliver bedt om at gøre. Hvis du ikke forstå det, tag en dyb indånding og læs igen... hvis du stadig ikke forstå, klik på annullere. :D Du kan risikere at slette en vigtig disk som ikke var mening at slette.

455

18
03. september 2019 @ 17:25
Seniormedlem

Takker.

Nu har jeg stoppet kopieringen og startet en helt ny TM. Så vil jeg se på dit forslag til kopiering, og hvis det lykkes så vil jeg se, om jeg kan fortsætte med TM på en helt ny disk.


186

13
04. september 2019 @ 02:08
Novice

Men hvad har Rsync nu gjort :) Udover gode ting.... 


1129

129
04. september 2019 @ 07:43
Stormogul

Rsync bruger også filsystem til kopiering. Da den kopiere på fil niveau. Det kan være meget langsom når der er millioner filer og de er spredt over det hele. 

Block kopi er her hurtigere i min erfaring. Og så kloner du disken. Uanset hvad der måtte være af data på blokken.