xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvilken iMac er passende?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)



0
20. august 2019 @ 23:57

Hejsa

Jeg håber I måske kan hjælpe ang. et mac indkøb der bringer mig i tvivl.

Sagen er at jeg overvejer at købe en iMac som skal holde i mindst 7 år. Med "holde" mener jeg at den gerne må være på toppen, ellr relativt på toppen om 5 år.

Den iMac jeg har kig på i øjeeblikket er en iMac 5K 2019 med følgende specifikationer:

  • 3,6 GHz 8-core Intel Core i9-processor (9. generation), Turbo Boost op til 5,0 GHz
  • 8 GB 2666 MHz DDR4-hukommelse
  • Radeon Pro 580X med 8 GB GDDR5-hukommelse
  • 1 TB SSD‑lager

RAM vil være på 32 eller 64 GB men bliver købt særskilt.

Min tvivl går på om denne model er passende, eller vi skal højere/lavere ned. Eksempelvis så er jeg i tvivl om et Vega grafikkort skal vælges i stedet for.

Mit alternativ er denne, som jeg selv synes er et stort overkill, men hvis den også skal være på toppen om 7 år, så er det måske ikke så ringe?

Specikationer på iMac Pro:

  • 3,0 GHz 10-core Intel Xeon W-processor, Turbo Boost op til 4,5 GHz
  • 32 GB 2666 MHz DDR4 ECC-hukommelse
  • Radeon Pro Vega 56 med 8 GB HBM2-hukommelse
  • 1 TB SSD-lager

Det afhænger selvfølgelig af forbrug, som jeg lige kan opsummere.

Den vil blive brugt til normalt forbrug, surf osv som en windows til 1500 selv ville kunne klare. Det særlige er PhotoShop, hvor min tidligere MacBook Pro på 16 GB RAM måtte stå af. Både fordi den manglede RAM og fordi den bare ikke var kraftig nok. 

Derudover så vil der også komme flere 4K projekter i HDR og 60 FPS der skal redigeres omhyggeligt og gerne hurtigt.

Sidst kommer der få spil, men da det ikke er en gamer-computer er det på ingen måde det jeg går efter. Her snakker vi dog GTA 5 og diverse andre spil som jeg kan bruge fritiden på somme tider.

Disse opgaver burde en iMac til 14.000 sagtens kunne klare, men da jeg gerne vil have den i rigtig lang tid uden for mange udskiftninger, så tænker jeg at en af de ovenstående måske ville være bedre, eller hvad mener I?


  4
0
  619

3580

34
21. august 2019 @ 05:43
Virtual Machine

Jeg så noget på youtube om at da iMac Pro udkom fik den allerede konkurrence fra den almindelige iMac som udkom året efter. Så hvis det passer, så er en iMac Pro for dyr i mine øjne. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8581

198
21. august 2019 @ 10:36
Poseidon
Macphone skrev:

Den iMac jeg har kig på i øjeeblikket er en iMac 5K 2019 med følgende specifikationer:

Fin maskine som nok vil dække dine behov.


Min tvivl går på om denne model er passende, eller vi skal højere/lavere ned. Eksempelvis så er jeg i tvivl om et Vega grafikkort skal vælges i stedet for.

Når du skriver at du bare spiller lidt, så ville jeg tage så stort et grafikkort du kan, da syv år er lang tid inden for spilverdenen. GTA6 bliver annonceret snarest forventes det, og så skal du jo nok også i gang med det gætter jeg på. :)

Men Vega kortet kan immervæk give en OpenCL forskel over Radeon kortet, så når du skriver du bruger rigtig megen tid i Photoshop og video redigering, så vil jeg helt klart anbefale at du spytter de ekstra penge efter det.

Mit alternativ er denne [iMac Pro], som jeg selv synes er et stort overkill, men hvis den også skal være på toppen om 7 år, så er det måske ikke så ringe?

Så meget overkill vil jeg ikke mene den er, når du skal arbejde i PS og med video. Den koster ~20% mere, men du får også noget mere for pengene, men om det er brugbart for dig, det ved du bedst selv:

As we documented in a previous article, similarly configured, the 'low-end' iMac Pro prices out 18% more than the 'high-end' 2019 iMac. And for that 18% premium, you get significant added features such as Xeon processor, ECC memory, four TB3 ports — each pair on separate controllers (versus two TB3 ports on one controller), 10Gb Ethernet (versus 1Gb Ethernet), support for 4 external 4K displays (versus 2), 1080p FaceTime (versus 720p), and four microphones (versus one).


Og ren hastighedsmæssigt, der ligger iMac Pro lige foran den anden model du nævner, men dog ikke meget: Barefeats test 1, Barefeats test 2. Om det er værd at bruge de ekstra penge, og få lidt mere hastighed til de syv års professionelt arbejde, det er op til dig. (Barefeats lever af donationer nu, så kan du bruge linkene, så doner et par dollars til ham!  )

Og når alt det er sagt, så er iMac Pro'en 2 år gammel, så hvis ikke Apple regner med at den skal erstattes af Mac Pro'en, så bør du overveje om du kan vente året ud før du investerer... De har brugt megen tid på at designe iMac Pro'en, så det ville overraske mig hvis den kun sælges i én generation. Men det kan også være den har solgt dårligt, og den så bliver udfaset nu Mac Pro er på vej... Who knows?



0
21. august 2019 @ 12:31

For lige at tage det sidste først, så kiggede jeg lidt på Barefeats, og kan se at iMac Pro vinder mange af disse test. Dog har jeg min tvivl om det retfærdiggøre 20.000 ekstra oveni.

Jeg hælder nok mere til en iMac 2019 og så med et Radeon Pro Vega 48 grafikkort på 8 GB. 

Ved du om det er muligt at tilkøbe deres BlackMagic med Radeon Pro 580X og sætte til ved siden af. Så man både har det interne og det eksterne at køre på, med samlet 16 GB?

Dit input har givet mig noget at tænke over. Nu er der lige et Apple Event i næste måned, der måske bringer noget nyt


8581

198
21. august 2019 @ 13:44
Poseidon
Macphone skrev:

For lige at tage det sidste først, så kiggede jeg lidt på Barefeats, og kan se at iMac Pro vinder mange af disse test. Dog har jeg min tvivl om det retfærdiggøre 20.000 ekstra oveni.

Merprisen er 'kun' lige under 13.000,- og så får du bedre grafikkort, og alt det andet jeg skrev ovenfor.


Jeg hælder nok mere til en iMac 2019 og så med et Radeon Pro Vega 48 grafikkort på 8 GB. 

Det ville jeg nok personligt også.


Ved du om det er muligt at tilkøbe deres BlackMagic med Radeon Pro 580X og sætte til ved siden af. Så man både har det interne og det eksterne at køre på, med samlet 16 GB?

Du kan ikke køre dem i serie, så nej. Men du kan sagtens købe et der er bedre og så bruge det i stedet for det interne, og opnå en lignende effekt, f.eks. et . Det er ikke dyrere, og samtidigt kan du i fremtiden opgradere til et bedre grafikkort.. Fx. et AMD Navi 23 med raytracing, som vil være MARKANT bedre end et Radeon 580X! Din eneste begrænsning er Thunderbolt 3 båndbredden. 

eGPU understøttelsen er blevet rigtigt god i både macOS og Bootcamp, og bliver endnu bedre i Mojave, hvor du kan på app-specifik basis definere om du vil bruge den interne GPU eller din eksterne, hvilket er pænt sejt hvis du spørger mig! Men om der er 100% understøttelse til både Photoshop og det video-redigeringsprogram du bruger, det ved jeg ikke, og der må du lige lave lidt hurtig undersøgelse på Google, eller spørge firmaerne direkte, inden da. Og 

Dit input har givet mig noget at tænke over. Nu er der lige et Apple Event i næste måned, der måske bringer noget nyt

Du skal ikke forvente noget Mac relateret til det årlige iOS event. Sker der noget, så sker det i ugerne før, eller senest medio november, så maskinerne kan nå i handlen inden jul.