xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Seneste meldinger fra macnyt (Macnyt informerer)
macnyt  /  forum  /  emne
Serviceinformation: Macnyt driftoplysninger
Kategori: Seneste meldinger fra macnyt (Macnyt informerer)


1905

187
PowerPalle (Administrator)
19. juli 2019 @ 12:45
Stormogul
[post_text]
Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger
  26
1
  1666

678

26
19. juli 2019 @ 14:14
Veteran

Tak for info. 

Det må bare ikke ske igen, mine hænder har jo rystet hele dagen, fordi jeg ikke kunne lave mit morgentjek som jeg plejer 😊


1905

187
PowerPalle (Administrator)
19. juli 2019 @ 14:16
Stormogul

Så skulle du se mine hænder da jeg opdagede, hvad der skete i går og, at jeg ikke umiddelbart kunne redde, men måtte starte fra bunden af...       

Og så er jeg slet ikke sikker på, at redningsaktionen er helt i mål. Jeg ser fortsat følgende fejlbesked..."Sorry WebDNA server not running."

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8586

198
19. juli 2019 @ 15:34
Poseidon
Jeg ser det samme, men en reload fikser det som oftest.

1905

187
PowerPalle (Administrator)
19. juli 2019 @ 15:41
Stormogul

Problemet er at det er en generende oplevelse og den bør ikke være der.

Endvidere er der fortsat en form for ustabilitet hvor sitet ikke svarer, nogengange og måske kun i sjældnere tilfælde.

Jeg holder øje og analyserer fortsat.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4593

394
19. juli 2019 @ 23:20
FPU

Er det hos alle, eller er det kun hos mig, at der efter hver overskrift  hver tråd på forum-foriden står

"An unknown error occurred:

DBError

/forum/db/forum_2019_heart_votes.db

Database file could not be found or opened"

Hele tre steder i hver tråd står der det samme; en gang under skribentens info ude til vinstre, en gang efter trådens tekst, og en gang mere inde i en ramme nederst til højre i hvert indslag.

Jeg kan huske, at jeg så samme besked i starten af PP's sidste større ombygning af Macnyt. Dengang forsvandt problemet efter et stykke tid, efterhånden som PP fik luget ud i fejlene, så mon ikke det også sker denne gang?

Lige nu virker Macnyt responsivt og TILSYNELADENDE fejlfrit, bortset fra den manglende kontakt til hjerte-databasen, så mon ikke vi er tilbage til normale tilstande om kort tid?

God arbejdslyst, PP!

P.S. Ganke ironisk kom jeg for to dage siden til at tænke på, om vi ikke burde have f.eks. en email-kæde eller SMS-kæde ved nedbrud (ikke noget Facebook eller WhatsApp til mig, ellers tak), og så BUM, Macnyt totalt nede i over et døgn.


1905

187
PowerPalle (Administrator)
19. juli 2019 @ 23:25
Stormogul

Der er serviceinfo på Macnyts Twitter profil :)

Og nej - fejlen(e) er ikke rettet endnu.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

740

38
20. juli 2019 @ 00:21
Tonny Freimanis skrev:

Er det hos alle, eller er det kun hos mig, at der efter hver overskrift  hver tråd på forum-foriden står

"An unknown error occurred:

DBError

/forum/db/forum_2019_heart_votes.db

Database file could not be found or opened"

Hele tre steder i hver tråd står der det samme; en gang under skribentens info ude til vinstre, en gang efter trådens tekst, og en gang mere inde i en ramme nederst til højre i hvert indslag.

Jeg kan huske, at jeg så samme besked i starten af PP's sidste større ombygning af Macnyt. Dengang forsvandt problemet efter et stykke tid, efterhånden som PP fik luget ud i fejlene, så mon ikke det også sker denne gang?

Lige nu virker Macnyt responsivt og TILSYNELADENDE fejlfrit, bortset fra den manglende kontakt til hjerte-databasen, så mon ikke vi er tilbage til normale tilstande om kort tid?

God arbejdslyst, PP!

P.S. Ganke ironisk kom jeg for to dage siden til at tænke på, om vi ikke burde have f.eks. en email-kæde eller SMS-kæde ved nedbrud (ikke noget Facebook eller WhatsApp til mig, ellers tak), og så BUM, Macnyt totalt nede i over et døgn.

Kære Tonny, jeg bruger altid denne ved Macnyt nedbrud, som PP selv nævner.


740

38
20. juli 2019 @ 11:51

Virker IKKE ustabil længere, faktisk som helt normalt Macnyt.


4593

394
20. juli 2019 @ 22:25
FPU
iPhoneX skrev:

Virker IKKE ustabil længere, faktisk som helt normalt Macnyt.

Så længe det varede; nu er det grafisk værre end i morges.

PP kommer til at spytte i næverne endnu en gang. Ptøj-ptøj!


598

3
21. juli 2019 @ 11:13
Kaptajn

Lige nu ser macnyt helt normal ud (igen), håber det bliver ved, “man” bliver jo afhængig😀

iMac, MacBookAir, iPad mini, iPhone 8, iPod

598

3
21. juli 2019 @ 11:42
Kaptajn

Nå, det varede ikke så længe, ligner sig selv fra sidst, æv. Krydser fingre for PP.

iMac, MacBookAir, iPad mini, iPhone 8, iPod

1905

187
PowerPalle (Administrator)
21. juli 2019 @ 14:12
Stormogul

Efter en hel del forsøg på, at redde macnyt på den originale server er macnyt nu flyttet til en 10 år gammel maskine med krykker i håb om, at der kan findes liv og gladere dage, om ikke så midlertidigt indtil den oprindelige årsag til nedbrud er identificeret.

Om denne nye (gamle dreng) kan klare ærterene uden problemer må tiden vise. Lige nu ser jeg tiden an... men sikkert er, at det at der vil være længere svartider   

/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

496

5
21. juli 2019 @ 15:35
Seniormedlem

Lige nu ser dit indlag helt normalt ud.
Jeg krydser fingrer.


iPad Pro 2017, Macbook pro 2009, TimeCapsule 2TB

4593

394
21. juli 2019 @ 18:33
FPU

Macnyt ser også ud til at virke her på Vestfyn. .:o)


678

26
22. juli 2019 @ 07:03
Veteran

Det kører fantastisk igen - Tak for det PP.

Vi må krydse fingre for at der snart er doneret nok til den nye Mac Mini. 


1129

129
22. juli 2019 @ 12:41
Stormogul

Oprindelig operationel Mac Mini er taget ud af drift og analyseres for HW defekt.

hvad skyldes driftforstyrrelsen? fejl på hardware eller tab af data? 

forsvinder systemets konfiguration der få den til at ikke ville starte igen, eller fejl på disken?

jeg tænker, hvis det er disken, så er det vel billigt at udskifte. og hvis det er det samme som før, hvor konfiguration overskrives på et eller andet måde, så skal du da gøre noget andet, for at forhindre det i at ske igen. dvs. fejlen skal findes.

for det giver ingen mening i at gen-etablere systemet der er behæftet med en/flere fejl, hvis det kommer bare til at ske igen og igen.

så hjælper det højst sandsynlig heller ikke at købe en ny server, hvis det er software der gør det. 

jeg ved godt du gerne vil have det hele kører på en "standard" macos install ... men måske kunne du prøve at køre det med standalone installation af software. åbenbart magter apple ikke opgaven når det handler stabilitet. 

så kør din egen apache installation, din egen webdna installation. på den måde vil systemet ikke overskrive konfiguration automatisk.

du bliver nok også nød til at grave dybere i din forståelse af systemet der kører din server og hvad slags ændringer den kan lave, og laver. for hvis du ikke har pillet ved ting, så er det fordi nogen anden process har gjort det automatisk. eller så er det fordi der er en fejl på disken...

de sidste par år har vi haft gentagende gange hvor serveren er gået ned, uden der er kommet en forklaring på det. (ikke at du skal have forklaret dig til os, men min forståelse var at du ved det heller ikke selv)




1905

187
PowerPalle (Administrator)
22. juli 2019 @ 17:45
Stormogul

Nihad skrev:

hvad skyldes driftforstyrrelsen?

Årsagen til driftforstyrrelsen er ikke identificeret men mistanken hælder i retning af HW (HDD).

jeg tænker, hvis det er disken, så er det vel billigt at udskifte. og hvis det er det samme som før, hvor konfiguration overskrives på et eller andet måde, så skal du da gøre noget andet, for at forhindre det i at ske igen. dvs. fejlen skal findes.for det giver ingen mening i at gen-etablere systemet der er behæftet med en/flere fejl, hvis det kommer bare til at ske igen og igen.

Jeg har netop gjort 'noget andet' for at sikre, at det ikke sker igen. Macnyt afvikles nu på en anden hardware da der ikke er identificeret en software-fejl på nuværende tidspunkt

så hjælper det højst sandsynlig heller ikke at købe en ny server, hvis det er software der gør det

Målet om en ny server har ikke noget med den aktuelle fejl at gøre. Ny server har noget at gøre med, at driften ikke skal/bør drives på 5-10 år gammel HW

jeg ved godt du gerne vil have det hele kører på en "standard" macos install ... men måske kunne du prøve at køre det med standalone installation af software. åbenbart magter apple ikke opgaven når det handler stabilitet. så kør din egen apache installation, din egen webdna installation. på den måde vil systemet ikke overskrive konfiguration automatisk

Der er ikke noget der peget på, at Apache's konfiguration er overskrevet og således er Apache ikke under mistanke

du bliver nok også nød til at grave dybere i din forståelse af systemet der kører din server og hvad slags ændringer den kan lave, og laver. for hvis du ikke har pillet ved ting, så er det fordi nogen anden process har gjort det automatisk. eller så er det fordi der er en fejl på disken

Jeg har en rimelig god indsigt og jeg lærer løbene og får god hjælp af andre når det er nødvendigt, inklusive dig, hvilet er værdsat

I denne sag har jeg haft 2 eksterne og meget kompetente personer til at analysere og de har ikke kunne identificere, hvorfor 'systemet' har rykket sig. Konklusionen her og nu er, at der foregår noget som endnu ikke er identificeret

de sidste par år har vi haft gentagende gange hvor serveren er gået ned, uden der er kommet en forklaring på det. (ikke at du skal have forklaret dig til os, men min forståelse var at du ved det heller ikke selv)

Der har været en operativ fejl, der tilsyneladende har gentaget sig. På trods af multiple analyser er årsagen ikke identificeret. Nu er Macnyt på ny (gammel) hardware og vi må se om udskiftningen af HW gør en forskel

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

129
22. juli 2019 @ 18:26
Stormogul

jeg håber du finder årsagen.

hvis jeg var dig, jeg vil forsøge at danne mig fuld kontrol over software. som skrevet før, have al software enten køre i en container... eller installere det ved siden af systemets software. så som apache og webdna og hvad ellers måtte være af teknologier du bruger til serveren.

en udskiftning af harddisk, og evt. have en backup af disse filer på en time basis, og dag basis. så du slipper for time machine, der sænker gendannelse pocessen en del til fordel af brugervenlighed.

du nævnte et sted at "webdna melder en ting men der sker noget andet." det kunne tyde på at noget med libraries et eller andet sted gå kuk i... og da vi to tidligere har kigget på tidligere fejl, så kunne det tyde på at noget med apache går galt. om det er selve apache eller noget med systemet der forhindre apache i at finde libraries eller om webdna laver noget om så hele integration med apache crasher er nok ikke til at vide. 

men log filer burde nok give dig et svar. med det kræver du ikke formatere disken. :)

og er fotrolig med at bruge terminalen, så du kan tilgå filerne uden at egentlig have et funktionel OS. derfor siger jeg, dybten...

lidt ligesom automator. den tillader nogle ting at blive udført ret nemt. som er smart nok. men når du kommer med et problem stillinger den ikke er tiltænkt, så må du være krativ på andet vis. 

det samme her, macos server er smart... men hvis man ikke har mulighed at pille ved indstillingerne på en dybere niveau, end gennem GUI (som er smart) nytter det ingenting, at man skal hele tiden formatere.

det er lidt ligesom, gøre samme ting gang på gang... og forvente et andet resultat.

jeg ved godt du gøre ting anderledes for at udelukke ting og sager, jeg synes bare du nogle gange skyder dig selv i føden ved at formatere alt for hurtigt. :)


1905

187
PowerPalle (Administrator)
22. juli 2019 @ 19:41
Stormogul
Nihad skrev:

hvis jeg var dig, jeg vil forsøge at danne mig fuld kontrol over software. som skrevet før, have al software enten køre i en container... eller installere det ved siden af systemets software. så som apache og webdna og hvad ellers måtte være af teknologier du bruger til serveren.

en udskiftning af harddisk, og evt. have en backup af disse filer på en time basis, og dag basis. så du slipper for time machine, der sænker gendannelse pocessen en del til fordel af brugervenlighed.

Jeg bruger ikke Time Machine til backup.

du nævnte et sted at "webdna melder en ting men der sker noget andet." det kunne tyde på at noget med libraries et eller andet sted gå kuk i... og da vi to tidligere har kigget på tidligere fejl, så kunne det tyde på at noget med apache går galt. om det er selve apache eller noget med systemet der forhindre apache i at finde libraries eller om webdna laver noget om så hele integration med apache crasher er nok ikke til at vide. 

men log filer burde nok give dig et svar. med det kræver du ikke formatere disken. :)

Jeg har gemt relevante log-filer inden formatering og der er udført relevant analysearbejde inden i samarbejde med andre.

og er fotrolig med at bruge terminalen, så du kan tilgå filerne uden at egentlig have et funktionel OS. derfor siger jeg, dybten...

lidt ligesom automator. den tillader nogle ting at blive udført ret nemt. som er smart nok. men når du kommer med et problem stillinger den ikke er tiltænkt, så må du være krativ på andet vis.

det samme her, macos server er smart... men hvis man ikke har mulighed at pille ved indstillingerne på en dybere niveau, end gennem GUI (som er smart) nytter det ingenting, at man skal hele tiden formatere.

Jeg bruger ikke Mac OS Server, jeg benytter udelukkende standard macOS klient. Så godt som alle Apache konfigurationer bliver i dag udmøntet via CLI.

det er lidt ligesom, gøre samme ting gang på gang... og forvente et andet resultat.

Nihad, der er sket mange ændringer og analyser fra gang til gang. Hvad er det konkret du mener her?

jeg ved godt du gøre ting anderledes for at udelukke ting og sager, jeg synes bare du nogle gange skyder dig selv i føden ved at formatere alt for hurtigt. :)

Det er ikke for at være uhøflig men, hvad er det konkret du mener at jeg manglede at gøre inden formatering? Jeg har gemt relevante filer og der er lavet analysearbejde inden formateringen, hvilket jeg beskrev tidligere. Og formatering er kun sket én gang.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

129
22. juli 2019 @ 20:21
Stormogul

det var ikke kritik. blot nogle forslag. det var ikke møntet på noget bestemt ud over at vi har talt om det en gang at du har fået formateret disken. om det er sket flere gange skal jeg ikke kunne sige. 

jeg husker bare ved ikke om det var privat eller her, at du har måtte formatere disken. om det var en eller flere gange du skulle skal jeg ikke kunne sige. måske husker jeg forkert. :D min hukommelse er ikke mere som det har været.

du skal vide, at du kan altid spørge mig om hjælpen. hvis jeg har tid til det, så hjælper jeg gerne. forventer ingenting, som du nok allerede ved. 

det kunne være spændende at se om nogle filer er blevet lavet om på, uden at du har pillet ved dem. måske fremadrettet endda bruge noget software der holder øje med vigtige filer... her tænker jeg konfiguration filer for webserver/webdna.

http://support.moonpoint.com/os/os-x/homebrew/fswatch.php

var det macos systemet der forsvandt denne gang eller var det webserver der holdt op at fungere som forventet?


1905

187
PowerPalle (Administrator)
22. juli 2019 @ 20:39
Stormogul
Nihad skrev:

det var ikke kritik. blot nogle forslag. det var ikke møntet på noget bestemt ud over at vi har talt om det en gang at du har fået formateret disken. om det er sket flere gange skal jeg ikke kunne sige. 

jeg husker bare ved ikke om det var privat eller her, at du har måtte formatere disken. om det var en eller flere gange du skulle skal jeg ikke kunne sige. måske husker jeg forkert. :D min hukommelse er ikke mere som det har været.

du skal vide, at du kan altid spørge mig om hjælpen. hvis jeg har tid til det, så hjælper jeg gerne. forventer ingenting, som du nok allerede ved. 

det kunne være spændende at se om nogle filer er blevet lavet om på, uden at du har pillet ved dem. måske fremadrettet endda bruge noget software der holder øje med vigtige filer... her tænker jeg konfiguration filer for webserver/webdna.

http://support.moonpoint.com/os/os-x/homebrew/fswatch.php

var det macos systemet der forsvandt denne gang eller var det webserver der holdt op at fungere som forventet?

Nihad, jeg tog det heller ikke som kritik. Jeg forsøgte blot at besvare dine spørgsmål og give dig et par faktuelle informationer på dine antagelser, som kunne give indsigt i detalje niveau der ikke tidligere har været delt.

Og du ved, og hvis ikke så lyt til mine ord her :) din hjælpsomhed overfor mig og andre på macnyt er absolut værdsat.

Og svaret på dit konkrete tekniske spørgsmål. Det var webserveren (Apache), der fejlede men kun som en konsekvens af en uforudset systemhandling, der ikke kan forklares (endnu ihvertfald).

Vedrørende FSWatch, så er jeg lidt usikker på konsekvensen af at have to Service Side systemer kørende parallelt, PHp og WebDNA. Det vil jeg undersøger og overveje.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

129
22. juli 2019 @ 21:15
Stormogul

fswatch sender så vidt jeg ved ikke data videre, holder blot øje med et givent mappe eller flere for ændringer i mappen.

på mit arbejde, bruger jeg tilsvarende (linux) til at holde øje med en hel masse mapper der så eksekvere bestemte bash scripts og automatisere nogle opgaver. det er ret smart til dette formål. denne vil jo nok bare blive brugt til at logføre ændringer i maperne for dig.

har du mulighed at give mig "fejl" log når du forsøger at køre apache? hvad siger den helt præcis?





1905

187
PowerPalle (Administrator)
22. juli 2019 @ 21:31
Stormogul
PowerPalle skrev:

Vedrørende FSWatch, så er jeg lidt usikker på konsekvensen af at have to Service Side systemer kørende parallelt, PHp og WebDNA. Det vil jeg undersøger og overveje.

Det jeg mente var, at jeg ikke er sikker på, at 2 Server Side -sprog kan køre samtidigt.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

129
22. juli 2019 @ 21:40
Stormogul

fswatch er ikke PHP...  programmet er formentlig et macos cli program. den skal installeres ved brug af brew.

men du vil kunne køre php oh webdna på samme apache også, hvis det skulle være, men det er en hel anden snak. :)


1905

187
PowerPalle (Administrator)
22. juli 2019 @ 21:46
Stormogul

Jeg misforstod fswatch grundet linket, der indeholdt .php - blot en brain-fart herfra.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

129
22. juli 2019 @ 21:56
Stormogul

tænkte nok det var årsagen... :D