xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvilke MacBooks får det helt nye tastatur?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


155

28
15. juli 2019 @ 17:55
Novice

Jeg har formået at forvirre mig totalt meget, så nu spørger jeg lige, I håb om at en venlig sjæl kan få noget ind i skallen på mig.

Hvilke MacBooks af de helt ny i år, får de allernyeste tastatur? Jeg ved at den helt nye MacBook Air, som kommer nu har det nye tastatur, men er det ikke også det?

De MacBook Pro, der står "Ny" ved, har vel ikke de nyeste tastatur? Men de er "Ny" fordi de billigste nu også har Touch Bar osv. ikke?

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild
  18
4
  879

2709

339
PallMei (Skribent)
15. juli 2019 @ 18:02
Bit kongen

Bortset fra de modeller som er udgået, har de vist været over dem alle, siden de opdaterede tastaturet med nyt materiale. 


931

67
15. juli 2019 @ 19:19
Veteran

Hvilke MacBooks af de helt ny i år, får de allernyeste tastatur? Jeg ved at den helt nye MacBook Air, som kommer nu har det nye tastatur, men er det ikke også det?

Hvis du mener det allernyeste tastatur med "scissor"-mekanisme (istedet for det nuværende "butterfly") så: jo, det er det rygterne går på.

De MacBook Pro, der står "Ny" ved, har vel ikke de nyeste tastatur? Men de er "Ny" fordi de billigste nu også har Touch Bar osv. ikke?

Korrekt! Der er 3 nye modeller fra 2019. De "gamle"-nye fra maj måned og dem der står "Ny" ved fra juli måned. Dem fra juli måned er en opgradering af modellen der kun har to thunderbolt porte og indtil nu var uden touch bar. De har så fået en touch bar nu. Med hensyn til deres tastatur så er det altså stadig butterfly i den model. Ja det er noget forvirrende... Det mærkelige er så bare at under Apples tastaturserviceprogram for udvidet garanti på modeller med butterfly tastatur er den nyeste model (altså juli-modellen med to thunderbolt porte) ikke angivet som værende dækket. Hvorimod de andre 2019-modeller (dem med fire thunderbolt porte) er angivet på listen af berettigede modeller. Om det så er fordi at Apple endnu engang har lavet om på butterfly-mekanismen eller om tastaturserviceprogrammet blot ikke er blevet opdateret endnu ved jeg ikke.

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

2268

156
15. juli 2019 @ 20:59
ASCII jonglør

Ja, så er det da afgjort ikke sæson for køb af ny MacBook af nogensomhelst art   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1129

129
15. juli 2019 @ 21:40
Stormogul

Fra dag til dag, mister jeg mere og mere tillid i at Apple ved hvad de laver nu ...
Alt det her frigivelser og nye tiltag, ser bare ud som brandslukning af en art og dårlig håndteret PR.

Jeg er heldigvis ikke berørt af det problem, har en MacBookPro11,2 der har lidt "pletter" på skærmen... ved ikke om det stadig er program der dækker udskiftning af skærmen, men da det var aktuelt var der intet at spotte på min. Og derfor blev den heller ikke udskiftet.

Og hvis jeg skal ud og købe en maskine for 20.000+ DKK i dag, der så bliver ukampdygtiggjort pga. tastatur, ja ... så har man kvajet sig -- Og fortjener ikke mine penge.


155

28
15. juli 2019 @ 22:22
Novice

@mactekniker: Ja det er rigtigt at den nye kommende Air får scissor-design. Men de MacBook Pro der kom her i juli har ikke fået scissor-design, men det nyeste Butterfly? Så er jeg med.

Men de MacBook Pro der kom i juli, og som står som "Nye" er så også kun dem der erstattede dem ude Touch Bar, da de MacBook Pro fra 15.999 kr. og op var opdateret og med Touch Bar osv. så derfor står de ikke som "Ny".

Ja meget forvirrende desværre, og i hvert fald ikke lige nu jeg skal ud og bruge penge på en MacBook Pro. Desværre mangler jeg en bærbar computer at video-redigere på, så jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre 😢

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

931

67
15. juli 2019 @ 22:32
Veteran

Pletter på skærmen er dækket i fire år fra købsdato. De nuværende modeller har også problemet med at skærmens antireflektive overflade bliver slidt af lidt for let.

Og så lige en rettelse:

MacBook Pro (13'', 2019, to Thunderbolt 3-porte) er faktisk på listen af berettigede modeler i Apples tastaturserviceprogram. Jeg overså den før...

Så 4 modeller bliver produceret og solgt nu - velvidende at de har et problem med tastaturet. Hmmm.... Det undrer mig at man vælger at blive ved at sælge "fejl-behæftede" produkter.

  • MacBook Air (Retina, 13", 2019)
  • MacBook Pro (13'', 2019, to Thunderbolt 3-porte)
  • MacBook Pro (13", 2019, fire Thunderbolt 3-porte)
  • MacBook Pro (15", 2019)

Og resten af modelprogrammet med butterfly-tastatur er også dækket af udvidet garanti i 4 år fra købsdato jvf. https://support.apple.com/da-dk/keyboard-service-program-for-mac-notebooks

  • MacBook (Retina, 12'', primo 2015)
  • MacBook (Retina, 12", primo 2016)
  • MacBook (Retina, 12", 2017)
  • MacBook Air (Retina, 13", 2018)
  • MacBook Pro (13", 2016, to Thunderbolt 3-porte)
  • MacBook Pro (13", 2017, to Thunderbolt 3-porte)
  • MacBook Pro (13", 2016, fire Thunderbolt 3-porte)
  • MacBook Pro (13", 2017, fire Thunderbolt 3-porte)
  • MacBook Pro (15", 2016)
  • MacBook Pro (15", 2017)
  • MacBook Pro (13", 2018, fire Thunderbolt 3-porte)
  • MacBook Pro (15", 2018)
MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

931

67
15. juli 2019 @ 22:40
Veteran
StayOnline skrev:

@mactekniker: Ja det er rigtigt at den nye kommende Air får scissor-design. Men de MacBook Pro der kom her i juli har ikke fået scissor-design, men det nyeste Butterfly? Så er jeg med.

Ja det siger rygterne men der er jo lige kommet en ny Air nu her i denne måned... Så ved ikke lige om der kommer en ny nu her allerede i år. Synes ikke jeg kan huske to versioner inden for samme halvår nogle sinde (altså mid 2019 og late 2019). Der har dog været nogle modeller der har været opgraderet inden for samme år (f. eks early 2013 og late 2013) så hvem ved... Der kan jo også være at de bare i alt stilhed lige pludselig bruger et andet tastatur uden at ændre model så man ikke ved om man får det ene eller det andet når man køber den. Og går det så i stykker inden fire år får man det udskiftet til den nye type. Men nu sidder jeg bare og gætter :-)

Men de MacBook Pro der kom i juli, og som står som "Nye" er så også kun dem der erstattede dem ude Touch Bar, da de MacBook Pro fra 15.999 kr. og op var opdateret og med Touch Bar osv. så derfor står de ikke som "Ny".

Ja de står ikke som ny mere for nu er versionen med to thunderbolt porte "den nye". De andre med 4 thunderbolt porte var nye for 2 måneder siden :-)

Ja meget forvirrende desværre, og i hvert fald ikke lige nu jeg skal ud og bruge penge på en MacBook Pro. Desværre mangler jeg en bærbar computer at video-redigere på, så jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre 😢

Jep. Mega forvirrende... Men hvor om alting er så er der stadig ingen modeller til salg nu med det nye scissor-design. Og alle versioner med butterfly-design har udvidet garanti. 


MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

2709

339
PallMei (Skribent)
15. juli 2019 @ 22:56
Bit kongen
StayOnline skrev:

Ja meget forvirrende desværre, og i hvert fald ikke lige nu jeg skal ud og bruge penge på en MacBook Pro. Desværre mangler jeg en bærbar computer at video-redigere på, så jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre 😢

Hvis jeg manglede en, ville jeg købe en. De har aktuelle versioner har alle 4 version af butterfly tastaturet (om det har løst problemerne er usagt, men Apple har som sagt allerede sikret at du kan få det skiftet uden større problem, desværre kun i en årrække) og tilbagevendelse til scissor-design er ikke garanteret (men jeg håber det).

Men selv den mindste er rimelig kvik til video behandling:

https://www.youtube.com/watch?v=PUTnLr8jBqg

Det der kunne få mig til stadig at betale mer-prisen får 4-porte udgaven, er støjniveauet. Den mindste har en blæser, mens 4-port udgaven har 2 til samme arbejde. Har dog ikke set nogen direkte sammenligning af de 2.


155

28
15. juli 2019 @ 23:49
Novice

@mactekniker ja altså bare lige for at slå det fast med 7" søm, så hvis man kigger på denne her lineup: https://www.apple.com/dk/shop/buy-mac/macbook-pro - så er det de to modeller med 2 thunderbolt porte "Ny" nu, fordi de blev opdateret for en uge siden? Men de har så kun 1,4GHz CPU hvor dem med 4 thunderbolt porte har kraftigere CPU kan jeg se.

Men om ikke andet, hvis jeg købe den model der hedder MacBook Pro 13" Space Gray 256GB 2019 Touch Bar model, så får jeg den allernyeste man kan få fx den her: https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/38850/macbook-pro-13-med-touch-bar-2019-space-gray

Kan også se, at Elgiganten kører med Apples priser nu, og ikke lidt billigere som de plejer, men måske det kommer.

@PallMei ja interessant video. Skal man forstå det sådan på ham, at han har redigeret den video med den "dårligste" MacBook Pro når han siger "Base Model"? Altså den med 1,4 GHz CPU, 128 GB SSD og kun med én blæser?

Hvis jeg køber den MacBook Pro med 4 thunderbolt porte til 15.999 kr. vil den kunne redigere 4K video fra min Mavic 2 Pro drone fx?

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

2709

339
PallMei (Skribent)
16. juli 2019 @ 08:16
Bit kongen
StayOnline skrev:

@PallMei ja interessant video. Skal man forstå det sådan på ham, at han har redigeret den video med den "dårligste" MacBook Pro når han siger "Base Model"? Altså den med 1,4 GHz CPU, 128 GB SSD og kun med én blæser?

Hvis jeg køber den MacBook Pro med 4 thunderbolt porte til 15.999 kr. vil den kunne redigere 4K video fra min Mavic 2 Pro drone fx?

Den oplyste basis hastighed på 1,4 og 2,4GHz får forskellen til at se meget større ud end den reelt er. For det er en slags worst case garanteret hastighed. I virkligheden vil de konstant turbobooste i det omfang det er muligt og de maksimale  turbo boost hastighederne er henholdsvis 3,9GHz og 4,1GHz. Så reelt vil du kun opleve en praktisk hastighedsforskel på nogle få pct. Den nye 1,4GHz er f.eks også hurtigere end den gamle, selv i singlethread (multithread har den nye 4 vs 2 kerner og næsten dobbelt ydelse), til trods for den gamle havde en basishastighed på 2,3GHz.

Ja, jeg vil mene den bestemt kan redigere 4K video fra din Mavic 2, men jeg er ikke selv video-editor, men der er netop nu masser af videoer på youtube, hvor de tester den i video-redigering (for det er noget youtuber kender til). Så jeg vil anbefale at du kigger der og ser deres erfaringer. 


2709

339
PallMei (Skribent)
16. juli 2019 @ 09:10
Bit kongen
StayOnline skrev:

@mactekniker ja altså bare lige for at slå det fast med 7" søm, så hvis man kigger på denne her lineup: https://www.apple.com/dk/shop/buy-mac/macbook-pro - så er det de to modeller med 2 thunderbolt porte "Ny" nu, fordi de blev opdateret for en uge siden? Men de har så kun 1,4GHz CPU hvor dem med 4 thunderbolt porte har kraftigere CPU kan jeg se.

Som skrevet i mit forrige svar er forskellen i hastighed meget mindre. Stort set ubetydelig. Men de indbyggede højtaler skulle være mindre i 2 port modellen, den har kun 1 mod 2 blæser (==> højere omdrejninger ==> mere støj) og så har den selvfølgelig kun 2 mod 4 porte.


Men om ikke andet, hvis jeg købe den model der hedder MacBook Pro 13" Space Gray 256GB 2019 Touch Bar model, så får jeg den allernyeste man kan få fx den her: https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/38850/macbook-pro-13-med-touch-bar-2019-space-gray

Kan også se, at Elgiganten kører med Apples priser nu, og ikke lidt billigere som de plejer, men måske det kommer.

Jeg ville personligt have 16GB ram og elgiganten sælger desværre kun standard-varianterne. Har aldrig handlet Mac med elgiganten, men ved ikke om de ligesom Fona er til at snakke med og kan skaffe ønsket konfiguration hjem.

Ellers kunne også overveje at købe til din uddannelse inde på Apple's side 😉. 


8581

198
16. juli 2019 @ 10:05
Poseidon
Nihad skrev:

Jeg er heldigvis ikke berørt af det problem, har en MacBookPro11,2 der har lidt "pletter" på skærmen... ved ikke om det stadig er program der dækker udskiftning af skærmen, men da det var aktuelt var der intet at spotte på min. Og derfor blev den heller ikke udskiftet.

Jeg fik repareret mit Macbook tastatur for en uge siden for 3. gang, og de skiftede skærmen for Apples regning samtidigt (Jeg troede bare min skærm var fedtet og jeg var for dårlig til at rengøre den!), da den var dækket af deres udvidede serviceprogram for pletter på skærmen. Så det kører stadig.


8581

198
16. juli 2019 @ 10:07
Poseidon
mactekniker skrev:

Så 4 modeller bliver produceret og solgt nu - velvidende at de har et problem med tastaturet. Hmmm.... Det undrer mig at man vælger at blive ved at sælge "fejl-behæftede" produkter.

Jeg tror det skyldes at de vil understrege for folk at hvis der er problemer, så skal de nok fikse det, så folk stadig gider købe deres maskiner. Det er jo tydeligt på fx. tråden her, at folk er meget bange for deres butterfly tastaturer, også selvom de er blevet langt mere holdbare siden 1. generations tastaturet.

At det jo så har den bagside at det betyder folk stadig forventer der er fejl på dem netop fordi de er i reperationsprogrammet, ja det er jo så et stort problem..


155

28
16. juli 2019 @ 10:09
Novice

Gode svar PallMei som jeg har læst med stor fornøjelighed 😃

Var ikke klar over, at det med CPU'en var worst-case laveste speed, men at de altid booster. 

Men er man så ude i, at de nye 1,4 GHz modeller, som lige har fået Touch Bar osv. har en bedre og nyere CPU end de i forvejen MacBook Pro med Touch Bar der kom for nogle mdr. siden? Bare mega ærgerligt den kun har 1x blæser 😢

Elgiganten vil gerne lave en "speciel" udgave til dig og bestille hjem med 16 RAM, men så skal du give Apples priser på hjemmesiden. Da de havde MacBook Pro til 14.600 kr. mener jeg det var (sat ned fra 15.999 kr.) der ville de godt få en hjem med 16GB Ram, men så hed den ikke 14.600 kr. + 8 GB Ram, men 15.999 kr. + 8GB Ram og det syntes jeg den gang var noget fjollet, så jeg hoppede fra.

@David Munch

Jeg er som sådan ikke bange for deres Butterfly design. Som jeg har skrevet i tidl. tråde her, så elsker jeg faktisk at skrive på deres nyeste versioner af Butterfly fremfor de gamle virkelig gummi-agtige tastatur fra fx en MacBook Air Mid 2012. Men det vil da være træls at få en uheldig udgave, som skal til rep konstant. Dog tror jeg virkelig at den sidste version af Butterfly virkelig er holdbar. Men er også spændt på at se deres nye scissor.

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

2709

339
PallMei (Skribent)
16. juli 2019 @ 10:41
Bit kongen
StayOnline skrev:

Gode svar PallMei som jeg har læst med stor fornøjelighed 😃


Super

Var ikke klar over, at det med CPU'en var worst-case laveste speed, men at de altid booster. 

De booster konstant mere eller mindre, hvis der er brug for det og der er headroom til det. Det er ikke enten 1,4GHz eller 3,9GHz men alt derimellem afhængig af behov, antal kerner og varme. 


Men er man så ude i, at de nye 1,4 GHz modeller, som lige har fået Touch Bar osv. har en bedre og nyere CPU end de i forvejen MacBook Pro med Touch Bar der kom for nogle mdr. siden? Bare mega ærgerligt den kun har 1x blæser 😢


Jeg er rimelig sikker på at det er teknisk set er samme processor, det tyder alle data og benchmark på, men at den droslet lidt ned i frekvenser og hvor meget strøm den må trække. Sandsynligvis er den sat til 15W og 2,4GHz modellen 28W. Det gør det også nemmere at nøjes med 1 blæser. Jeg ved ikke hvor stort et problem det er, men jeg er meget sart når det kommer til støj. Så en video hvor den blev rost for sin gode Cinebench ydelse, men at blæseren var ikke nogen nydelse mens det stod. Savner dog en direkte sammenligning med 2,4GHz modellen. Men tommelfinger reglen er at bruge flere og større blæsere for at mindske støj, ved at flytte samme mængde luft ved lavere omdrejninger.

Elgiganten vil gerne lave en "speciel" udgave til dig og bestille hjem med 16 RAM, men så skal du give Apples priser på hjemmesiden. Da de havde MacBook Pro til 14.600 kr. mener jeg det var (sat ned fra 15.999 kr.) der ville de godt få en hjem med 16GB Ram, men så hed den ikke 14.600 kr. + 8 GB Ram, men 15.999 kr. + 8GB Ram og det syntes jeg den gang var noget fjollet, så jeg hoppede fra.


Ok, ja det giver ikke mening. Der fik jeg en marginalt bedre pris ved Fona, men selv hvis prisen havde været marginalt højere, ville jeg stadig gerne have støttet dem, for jeg havde fået en god personlig betjening og afprøvet maskinerne i deres udstilling. Men stadig godt at vide, for jeg har nogle forsikringspenge stående og hvis man vil bruge den til en Mac er det i form af gavekort til nogle udvalgte butikker (kan ikke huske Elgiganten skulle være en mulighed, men Bilka er). 


155

28
16. juli 2019 @ 19:27
Novice

Jeg forstår bare ikke, at alle siger nu, at Entry level MacBook Pro med 1,4 GHz er “worth it” og man skal købe den nu, for nu giver der mening, men ingen nævner noget om den 13” MacBook Pro til 15.999 kr. der kom for en måneds tid siden, og altid har været med Touch Bar?

Det må være pga. af Entry level MacBook Pro er billigere end normalt, og derfor får man “mere” for sine penge? Men sådan specs mæssigt så er den MacBook Pro 13” Touch Bar til 15.999 kr. stadig den samme maskine, som Entry level dog med lidt mere GHz og med 2 blæsere? Men pga. den uændret pris, så anbefaler ingen den model?

Men den MacBook Pro til 15.999 kr. performer stadig lige så godt som de sidst nyeste MacBook Pro 1,4 GHz som alle er så hyped over?



Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

2709

339
PallMei (Skribent)
16. juli 2019 @ 20:09
Bit kongen
StayOnline skrev:

Jeg forstår bare ikke, at alle siger nu, at Entry level MacBook Pro med 1,4 GHz er “worth it” og man skal købe den nu, for nu giver der mening, men ingen nævner noget om den 13” MacBook Pro til 15.999 kr. der kom for en måneds tid siden, og altid har været med Touch Bar?

Det må være pga. af Entry level MacBook Pro er billigere end normalt, og derfor får man “mere” for sine penge? Men sådan specs mæssigt så er den MacBook Pro 13” Touch Bar til 15.999 kr. stadig den samme maskine, som Entry level dog med lidt mere GHz og med 2 blæsere? Men pga. den uændret pris, så anbefaler ingen den model?

Men den MacBook Pro til 15.999 kr. performer stadig lige så godt som de sidst nyeste MacBook Pro 1,4 GHz som alle er så hyped over?



Den er ny, så derfor bliver den anmeldt. Og så er det sket en radikal opdatering. Den større model fik blot en mindre hastighed opdatering sidst, som blev overskygget af at der kom en uventet 8 kerne opdatering af 15". Her er en god anmeldelse og beskrivelse af hastigheden og turbo boost.

https://appleinsider.com/articles/19/07/15/tested-thermal-throttling-in-base-model-mid-2019-13-inch-macbook-pro



2709

339
PallMei (Skribent)
17. juli 2019 @ 11:58
Bit kongen
PallMei skrev:
StayOnline skrev:

Jeg forstår bare ikke, at alle siger nu, at Entry level MacBook Pro med 1,4 GHz er “worth it” og man skal købe den nu, for nu giver der mening, men ingen nævner noget om den 13” MacBook Pro til 15.999 kr. der kom for en måneds tid siden, og altid har været med Touch Bar?

Det må være pga. af Entry level MacBook Pro er billigere end normalt, og derfor får man “mere” for sine penge? Men sådan specs mæssigt så er den MacBook Pro 13” Touch Bar til 15.999 kr. stadig den samme maskine, som Entry level dog med lidt mere GHz og med 2 blæsere? Men pga. den uændret pris, så anbefaler ingen den model?

Men den MacBook Pro til 15.999 kr. performer stadig lige så godt som de sidst nyeste MacBook Pro 1,4 GHz som alle er så hyped over?



Den er ny, så derfor bliver den anmeldt. Og så er det sket en radikal opdatering. Den større model fik blot en mindre hastighed opdatering sidst, som blev overskygget af at der kom en uventet 8 kerne opdatering af 15". Her er en god anmeldelse og beskrivelse af hastigheden og turbo boost.

https://appleinsider.com/articles/19/07/15/tested-thermal-throttling-in-base-model-mid-2019-13-inch-macbook-pro

En direkte sammenligning mellem 1,4GHz modellen og 2,4GHz modellen:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=503&v=XtTL1UVikzI