xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Auto accept cookie consent plug-in (freedom has returned)
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


3580

34
20. juni 2019 @ 11:12
Virtual Machine

Hej   

Jeg faldt lige over to sider som man nok vil finde nyttig, hvis man er ved at blive skør i låget, lige som mig, af at hele tiden skulle klikke "ja" til at acceptere cookies. Så jeg deler lige siderne her. 

MacOS

Windows

Lidt mere Windows

iOS

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future
  24
0
  1075

2273

157
20. juni 2019 @ 11:56
ASCII jonglør

Okay.

Men er du ikke bange for, at den slags allerede er kendte undvigemanøvere - og måske endda allerede bliver udnyttet af alt alverdens cookie-dealerne til at få brugere af ovennævnte løsninger til automatisk og uden vidende at acceptere HVADSOMHELST!?

Endvidere kan der være betingelser involveret i brug af selvsamme løsninger, som vi brugere senere ikke vil kunne undslippe pga. de garanteret godt gemte betingelser for brug af løsningerne?

Lidt speget, synes jeg   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

3580

34
20. juni 2019 @ 12:40
Virtual Machine

Tjo. Men om jeg blindt trykker "ja" for at se en side, eller om jeg får en plug-in til at gøre det for mig er et fedt, syntes jeg.

Jeg er ikke bange for HVADSOMHELST når det komme til cookies. Jeg er ikke bange for små tekstfiler der ligger på min computer. Men nu ved jeg jo heller ikke hvad du referer til når du skriver HVADSOMHELST. Det kunne godt være du vidste noget det. Men jeg ved det ikke. Jeg kan jo ikke være angst for noget som jeg ikke ved eksisterer. Det er jo logik.

Jeg kan slet ikke se hvad farligt er ved at fejlagtigt at acceptere en cookie - overhovedet. En cookie accept er ikke det sammen som en underskrift. En cookie er ikke bindende for noget som helst. Så hjemmesider kan ikke stille betingelser ved at give mig en cookie overhovedet.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

186

13
20. juni 2019 @ 12:54
Novice

Du bør læse det her Lars :)

https://www.hackingarticles.in/session-hijacking-using-ettercap-hamster-and-ferret-a-beginner-guide/

https://dizzie.org/how-to/hack-networks/2019/01/18/how-to-hijack-a-session/

"Jeg er ikke bange for små tekstfiler der ligger på min computer." <- hehe :P

Og så skal du lige huske at ALT på en computer ER tekst :)

https://docs.kali.org/introduction/what-is-kali-linux


186

13
20. juni 2019 @ 13:08
Novice

Og for at gøre dig rigtig bange :) https://www.youtube.com/user/TheSouthernTaste/videos ... Her er tale om et gratis system alle kan hente og gå amok med... Jeg arbejder selv dagligt med Kali Linux hvor opgaverne ligger i at teste ny opsatte servers til div brug - det er det det er LAVET til. 

Du skal ikke være bange for et computer system, du skal være bange for den skovl der bruger det :)


186

13
20. juni 2019 @ 13:19
Novice

3580

34
20. juni 2019 @ 13:29
Virtual Machine

Tak for advarslerne. Jeg tror ikke det er så galt igen. Så mange skovle kan der heller ikke være. Men hvordan kan jeg se på en cookie consent at dens cookie er farlig og har skjulte hensigter? 

Det er jo lige meget om man blindt klikker ‘ja’ elller får et plug-in til det, fordi der er ingen der læsser de consents aliwl :)

Jeg tror lidt det er en storm i et glas vand, i stil med at Facebook og Google bruger vores telefoner og smartspeakers til at lytte med på hvad vi siger.  Men jeg kan godt være forkert på den. Det ved jeg godt  



Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

186

13
20. juni 2019 @ 13:43
Novice
Lars Sejerup skrev:

Tak for advarslerne. Jeg tror ikke det er så galt igen. Så mange skovle kan der heller ikke være. Men hvordan kan jeg se på en cookie consent at dens cookie er farlig og har skjulte hensigter? 

Det er jo lige meget om man blindt klikker ‘ja’ elller får et plug-in til det, fordi der er ingen der læsser de consents aliwl :)

Jeg tror lidt det er en storm i et glas vand, i stil med at Facebook og Google bruger vores telefoner og smartspeakers til at lytte med på hvad vi siger.  Men jeg kan godt være forkert på den. Det ved jeg godt  

Erhm ? Storm i et glas vand siger du ? Nu er jeg ked af at sige det her, men du aner jo ikke hvad du sidder og laver...

Du har simpelthen fuld kontrol og output af alt trafik der er på din maskine, godt gået du..

Nu skal du høre her,  jeg kan sidde og toget henover fyn, med en RaspBerry PI i tasken der er tilkoblet eget wifi og en powerbank, og i løbet af 5min er 10-15 iPhones og div andre snotsystemer revet rundt på taget, og det uden en eneste opdager det. Det bør give dig et fint indblik i at tekst filer godt kan være farlige :)

Her er en fin guide til at få en nogenlunde god start på en MacOS maskine.

https://github.com/drduh/macOS-Security-and-Privacy-Guide


3580

34
20. juni 2019 @ 13:49
Virtual Machine

Takker. Du har ret. Jeg har som lægmand ret begrænset viden om cookies. Jeg mæsker mig lige igennem dine indlæg, og tager en risikovurdering over mit udstyr i hjemmet, og sætter det op imod chancerne for at jeg personling vil blive mishandlet af cookie monster :)

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2273

157
20. juni 2019 @ 14:53
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

186

13
20. juni 2019 @ 15:16
Novice

Alt det her handler om sikkerhed, og hvor tør vi sætte kryds i boksen og stole på at programmet passer på os, det mest vitale er vores passwords, så folk de henter 1Password, LastPass etc... Det gør jo alt muligt smart med ens koder så man ikke skal huske det hele selv (Vi er jo født dumme og dovne..) 

https://null-byte.wonderhowto.com/how-to/hacking-macos-dump-1password-keepassx-lastpass-passwords-plaintext-0198550/

Læs og så tager man en snak med sig selv om man stadig stoler på det program der skal beskytte ens passwords..

(Kan også nemt læse passwords fra Apples egen Keychain, det står jo i cleartext ??? https://github.com/ptoomey3/Keychain-Dumper )

I kan meget nemt selv afprøve i Terminal som beskrevet på siden.. Personligt kunne jeg ALDRIG finde på at få en 3part til at passe på det mest vigtige... 


708

3
20. juni 2019 @ 15:46
Suspenderet

Det er godt at vi er så forskellige. Hvis jeg skulle gå og tænke på alt vedrørende min færden på Internettet i relation til trusler kunne jeg ikke gøre andet. Men tak for alle links, RPI - de ryger direkte ind i bogmærke-mappen "Vær bange, vær meget bange. Er du bange nu? Ellers bliver du det! For pokker da. Du trykker bare IKKE på det link. Det gør du bare IKKE. Er du med!?" 😀

Eller så hopper jeg bare videre. Fordi, at man, som et eksempel, kan hacke en gruppe menneskers iOS er det ikke meningen at man absolut skal gøre det. Man kunne også nøjes med at tage toget for at komme frem til hvor man skal hen. Igen, som et eksempel.

Ja, jeg er nok naiv hvad det at acceptere en cookie på et banner på en given hjemmeside angår. Jeg vil dog ikke benytte mig at et plugin til automatisere klikket. Sådan er der så meget. Igen, det er godt at vi er så forskellige. Jeg bifalder egentlig alt der bidrager til sikkerhed på Internettet - men jeg har dog også lyst til ikke at være bundet af frygt.


3580

34
20. juni 2019 @ 16:18
Virtual Machine

Paranoia er det nye sort på internettet...

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

189

12
20. juni 2019 @ 19:03
Novice

Efter at have læst denne tråd, vil jeg skrotte alle mine mac’er, iphone, min bil, cykel og anskaffe mig en fastnet telefon, en stak brevpapir, kuverter, frimærker og aldrig mere stå ud af sengen. 


189

12
20. juni 2019 @ 19:03
Novice

Efter at have læst denne tråd, vil jeg skrotte alle mine mac’er, iphone, min bil, cykel og anskaffe mig en fastnet telefon, en stak brevpapir, kuverter, frimærker og aldrig mere stå ud af sengen. 


4593

394
20. juni 2019 @ 21:47
FPU
alha grafisk skrev:

Efter at have læst denne tråd, vil jeg skrotte alle mine mac’er, iphone, min bil, cykel og anskaffe mig en fastnet telefon, en stak brevpapir, kuverter, frimærker og aldrig mere stå ud af sengen. 

Krypterede brevduer, DET er sagen!


1129

129
21. juni 2019 @ 09:33
Stormogul

@RPI, I hear you ... men det nytter nada ... 

Man bliver bare gjort til grin. og føler sig som en idiot for at have forsøgt at forklare ting til folk.


3580

34
21. juni 2019 @ 09:35
Virtual Machine
Nihad skrev:

@RPI, I hear you ... men det nytter nada ... 

Man bliver bare gjort til grin. og føler sig som en idiot for at have forsøgt at forklare ting til folk.

Jeg er faktisk meget åben for den slags ting. Men den måde problemet løses på, gør at jeg chancer den. Og jeg ved reelt ikke hvad jeg klikker "ja" til ved cookie consents alligevel. Og så tænker jeg, at jeg alligevel kan automatisere "ja" processen. Det giver ingen forskel når dagen er omme alligevel, indtil der kommer en anden løsning en "ja" generne.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

129
21. juni 2019 @ 09:56
Stormogul

når jeg besøger en side som jeg kender, så har jeg allerede taget en stilling til det. men når jeg besøger en side jeg aldrig har været på, så kigger jeg på hvad det er der sker på siden. og hvis jeg ikke kan lide det, så blokere jeg de ting jeg ikke synes om.


3580

34
21. juni 2019 @ 10:40
Virtual Machine
Nihad skrev:

når jeg besøger en side som jeg kender, så har jeg allerede taget en stilling til det. men når jeg besøger en side jeg aldrig har været på, så kigger jeg på hvad det er der sker på siden. og hvis jeg ikke kan lide det, så blokere jeg de ting jeg ikke synes om.

Og det er lige netop ALT i den proces jeg og den gængse lægmand ikke gider at bøvle med. Der må kunne udvikles en teknologi der beskytter os på lige fod med en antivirus der ligger ligger og brøler efter resurser i baggrunden hele tiden. Ikke noget med hovedløs ja-klikkeri, som man alligevel ikke ved en dyt om funktionen bag. Det er en fejl-slået forsøg på at stoppe et eller andet diffust som måske alligevel ikke bliver stoppet selvom man kender siden. Ingen aner hvad der foregår bag et "ja" klik. Seriøst. Og hvis man ikke klikker "ja" overhovedet, er internettet verdiløst. Ja-klikket er ubrugeligt.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2709

341
PallMei (Skribent)
21. juni 2019 @ 11:36
Bit kongen
Lars Sejerup skrev:
Nihad skrev:

når jeg besøger en side som jeg kender, så har jeg allerede taget en stilling til det. men når jeg besøger en side jeg aldrig har været på, så kigger jeg på hvad det er der sker på siden. og hvis jeg ikke kan lide det, så blokere jeg de ting jeg ikke synes om.

Og det er lige netop ALT i den proces jeg og den gængse lægmand ikke gider at bøvle med. Der må kunne udvikles en teknologi der beskytter os på lige fod med en antivirus der ligger ligger og brøler efter resurser i baggrunden hele tiden. Ikke noget med hovedløs ja-klikkeri, som man alligevel ikke ved en dyt om funktionen bag. Det er en fejl-slået forsøg på at stoppe et eller andet diffust som måske alligevel ikke bliver stoppet selvom man kender siden. Ingen aner hvad der foregår bag et "ja" klik. Seriøst. Og hvis man ikke klikker "ja" overhovedet, er internettet verdiløst. Ja-klikket er ubrugeligt.

Der findes masser af cookie-blockere plug-ins disconnect etc. Men jeg syntes det er godt at få frem i lyset, så også lægmand oplever at der sker altså mere i baggrunden. Jeg syntes bare det skal gøres lettere at fravælge, fremfor at fremkalde en ny dialog som man måske/måskeikke kender funktionaliteten af pga flere typer og måske blot er en lang smøre uden mulighed for at ændre noget.. Cookie blockere kan ligesom ad-blockere og popup-blockere også medføre at hjemmesider ikke virker korrekt. 


3580

34
21. juni 2019 @ 11:50
Virtual Machine
PallMei skrev:
Lars Sejerup skrev:
Nihad skrev:

når jeg besøger en side som jeg kender, så har jeg allerede taget en stilling til det. men når jeg besøger en side jeg aldrig har været på, så kigger jeg på hvad det er der sker på siden. og hvis jeg ikke kan lide det, så blokere jeg de ting jeg ikke synes om.

Og det er lige netop ALT i den proces jeg og den gængse lægmand ikke gider at bøvle med. Der må kunne udvikles en teknologi der beskytter os på lige fod med en antivirus der ligger ligger og brøler efter resurser i baggrunden hele tiden. Ikke noget med hovedløs ja-klikkeri, som man alligevel ikke ved en dyt om funktionen bag. Det er en fejl-slået forsøg på at stoppe et eller andet diffust som måske alligevel ikke bliver stoppet selvom man kender siden. Ingen aner hvad der foregår bag et "ja" klik. Seriøst. Og hvis man ikke klikker "ja" overhovedet, er internettet verdiløst. Ja-klikket er ubrugeligt.

Der findes masser af cookie-blockere plug-ins disconnect etc. Men jeg syntes det er godt at få frem i lyset, så også lægmand oplever at der sker altså mere i baggrunden. Jeg syntes bare det skal gøres lettere at fravælge, fremfor at fremkalde en ny dialog som man måske/måskeikke kender funktionaliteten af pga flere typer og måske blot er en lang smøre uden mulighed for at ændre noget.. Cookie blockere kan ligesom ad-blockere og popup-blockere også medføre at hjemmesider ikke virker korrekt. 

Lige præcis.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

186

13
21. juni 2019 @ 11:59
Novice

Jeg er skam ikke ude på at skabe frygt hos folk, eller gøre dem så bange de ikke tør åbne deres dør...

Mit håb er at folk bare gider åbne deres små fede dukkeøjne og forstå at der KAN ske ting.. og når jeg så læser flg.

"Jeg er ikke bange for små tekstfiler der ligger på min computer"

Så piner det mit lille EDBsikkerhedshjerte, som skrevet før så går mit daglige job udpå at opsætte og teste meget store systemer, vi taler altså ikke den lille kebabgrill nede på hjørnet, "det er TV2, DR, BoxerTV,YouSee,CanalDigital skala"


På job har vi en stor 120" skærm midt i rummet der hvert sekund viser angreb på de systemer som vi overvåger, i bunden af den har jeg lavet en lille "TV2 news streaming linje" i ved den satan der fiser afsted med lort :) I den kan vi så sende sjove ting folk har skrevet på nettet, (som regl noget vi finder på et forum under kat sikkerhed.. :P) 

Og Lars, du er hermed blevet en stjerne, smed "Jeg er ikke bange for små tekstfiler der ligger på min computer" ind kl 09:00 og du er fandme allerede i Top 3...


186

13
21. juni 2019 @ 12:28
Novice

TV2 lavede i 2018 dette program https://omtv2.tv2.dk/nyhedsartikler/nyhedsvisning/hackerne-angriber-os/ - Det viser ret godt hvad mit job går ud på, de var sågar så søde at sende det på min føsdag :) 


3580

34
21. juni 2019 @ 12:42
Virtual Machine

Så må magthavene finde en anden måde at genere brugerne på, når sikkerheden er så ringe, når nu de så gerne vil blande sig. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future