xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Videre fra Aperture og Photoshop...
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


2268

156
16. juni 2019 @ 21:23
ASCII jonglør

Efter nyheden om macOS 14 Catalina er der snart ingen vej tilbage: jeg skal have afgjort, hvad der skal erstatte Aperture og Photoshop.

Mit behov er enkelt: et program, der som Aperture er både et fotobibliotek og et godt intuitivt billedbehandlingsprogram. Jeg er ikke fotograf, men bruger dog behandlede fotos til lidt af hvert, bl.a. websites.

Der er jo adskillige heste i feltet, bl.a. CaptureOne, Luminar og Affinity. Jeg vil udelukke Lightroom her, da jeg ønsker et billedbehandlingsprogram, der ikke ændrer i det originale foto ved redigering og jeg vil absolut heller ikke vil have en abonnement-byrde. 

Jeg er faldet over den sammenlignende artikel The Best Photography Software for 2019, og her ser Luminar 3 ud til at være mit valg.

Kunne forum kommentere med erfaringer fra jeres egne valg på området, gerne jeres eventuelle erfaringer med Luminar 3? Så vidt jeg kan se, er det fx et stort problem, at man (ihvertfald endnu) ikke kan importere sit Aperture-bibliotek direkte til Luminar 3. Hvad pokker gør man så - er der nogle genveje?

Luminar kan ses her.

Video-tutorials for Luminar kan ses her.


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  10
2
  1228

2268

156
16. juni 2019 @ 21:35
ASCII jonglør

Fandt lige en Youtube-video vedr. flytning af billeder fra Aperture til Luminar:

Moving to Luminar 3 from Aperture


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1263

36
17. juni 2019 @ 08:10
Stormogul

Jeg har investeret i Luminar, Affinity, Aurora HDR og ON1 Photo RAW.....

Men jeg ender måske med at investere i CaptureOne pga behandling af RAW, som jeg fotograferer i: Har en prøveversion, og dels er den bedst til RAW, men især en hel del kvikkere end Luminar. Affinity ser jeg mest som PhotoShop alternativ - bruger det ikke meget.

Prøv dig frem - de fleste fås i try-before-you-buy versioner. Det er individuelt hvad vi synes om (Men jeg holder meget af Luminars katalogfunktion)

Når du skriver:

Mit behov er enkelt: et program, der som Aperture er både et fotobibliotek og et godt intuitivt billedbehandlingsprogram. Jeg er ikke fotograf, men bruger dog behandlede fotos til lidt af hvert, bl.a. websites.

Lyder det som Luminar til dig :-) Især fordi den test du henviser til, ikke har seneste version af Luminar (3)

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

2268

156
17. juni 2019 @ 08:34
ASCII jonglør

Tak for input.  CaptureOne virker til at være meget kompetent, er fotobiblioteksdelen i programmet lig Aperture?

CaptureOne ser iøvrigt noget dyrt ud.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

109

4
17. juni 2019 @ 08:35
Novice

Der er et gratis Lighroom alternativ, der måske kunne være interessant: Darktable


2268

156
17. juni 2019 @ 08:44
ASCII jonglør

Tak for Darktable - men er dette ikke kun i 32-bit? Så vil det jo ikke kunne køre på Catalina. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1263

36
17. juni 2019 @ 09:07
Stormogul
Factory skrev:

Tak for input.  CaptureOne virker til at være meget kompetent, er fotobiblioteksdelen i programmet lig Aperture?

CaptureOne ser iøvrigt noget dyrt ud.

Ang pris: Jeg har det som Fuji-only. Så er det billigere.  Kan ikke rigtigt forstå: Har ikke betalt, kun hentet. Og der stod det var 30-dages trial. Nu er der gået 50 dage uden jeg er stødt på betalingskrav.

Og biblioteksdelen er ikke så lig Aperture som Luminar, men den. er god nok. Prøv at hente den kameraspecifikke, som passer til dit kamera (husker ikke, hvordan jeg fandt den....)


MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

2268

156
17. juni 2019 @ 11:10
ASCII jonglør
Martin Ammentorp skrev: 
Kan ikke rigtigt forstå: Har ikke betalt, kun hentet. Og der stod det var 30-dages trial. Nu er der gået 50 dage uden jeg er stødt på betalingskrav.

Måske menes der 30 brugsdage og ikke 30 datodage? Det er jo nogle gange tilfældet.

Og biblioteksdelen er ikke så lig Aperture som Luminar, men den. er god nok. Prøv at hente den kameraspecifikke, som passer til dit kamera (husker ikke, hvordan jeg fandt den....)

OK, tak for info. Jeg har et fremragende Pentax K-3 Premium Silver Edition og bruger desuden iPhone til fotos (well...), checker det lige...


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

562

9
19. juni 2019 @ 19:29
Kaptajn

Jeg fik et tilbud fra Capture One om at købe det med 50% rabat.. Nu har jeg hverken et Fuji eller et Sony kamera så jeg fik den normale Pro version for omkring 1.000,-





955

9
20. juni 2019 @ 14:36
Veteran

man kan i øvrigt også importere aperture biblioteker ind i capture one....har dog ikke selv prøvet den del....

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

2268

156
24. juni 2019 @ 23:42
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”