xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Software opdatering
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


17

0
02. juni 2019 @ 10:00
Nyt medlem
Hejsa. 


Jeg har en iMac som jeg længe har forsømt at opdatere da jeg har nogle programmer som så ikke længere vil fungere. Men nu skal det gøres. Dog får jeg at vide at det ikke kan lade sig gøre, når jeg vil hente Mojave - hvilket jeg ikke lige kan gennemskue hvorfor. Når jeg trykker "læs mere" bliver jeg henvist til en Apple Support side, men her er det Mountain Lion's spec's der står listet. Er det fordi jeg skal have Mountain Lion inden jeg kan hente Mojave? I så fald, hvordan bærer jeg mig af med det?

Der er tale om en 2011 iMac der pt. kører 10.8.5.

På forhånd tak!


  6
0
  594

291

45
02. juni 2019 @ 10:32
Juniormedlem

Mojave kræver en 2012 iMac, så det er derfor.

High Sierra er nyeste macOS (10.13.6 er sidste version) som din iMac understøtter, prøv med den i stedet: Opgradering til macOS High Sierra


4593

394
02. juni 2019 @ 11:10
FPU

Hej Rikke.

Der er nogle ting her, som gør din ønskede opgradering til Mojave problematisk:

1. Hardware. Din iMac er fra 2011, men ifølge nedenstående link, understøttes Mojave kun af iMac Late 2012 eller nyere.

Klik. Scroll ca. 1/3 ned på siden til "Mac Hardware Requirements".

2. Somme tider er springet mellem det gamle og det nye macOS for stort til, at man kan opgradere direkte; for at opgradere til Mojave skal man i dette tilfælde have El Capitan (10.11.5) eller nyere installeret. Se under overskriften "General requirements".

3. Her bliver det lidt kompliceret, for hvis en bruger ikke har opgraderet (eller i det mindste downloadet) macOS installerne, hver gang der udkom en ny version, kan de IKKE hentes på AppStore under det pågældende AppleID, selvom de ligger på serverne hos de brugere, som HAR hentet dem tidligere. Tilgængeligheden til de gamle versioner er altså afhængig af, om de tidligere er blevet downloadet fra AppStore via brugerens AppleID.

Jeg formoder, at du ikke har gjort det, så du kan uiddelbart ikke opgradere til noget lavere, f.eks. 10.11.5 og så derefter opgradere til f.eks. High Sierra (10.13), som nok er det sidste macOS, som dit system kan trække.

For at overkomme dit problem, skal du derfor få fat på en installer til f.eks. El Capitan (10.11) og opgradere til den, og så gentage manøvren med High Sierra. Disse to installere skal så kopieres ned på en bootable USB-stik (med f.eks. programmet DiscMaker X), hvorefter OS'erne kan installeres. MÅSKE kan du opgradere direkte til High Sierra fra dit nuværende OS, men jeg ville ikke vædde på, at det kan lade sig gøre

Det er noget frygteligt rod, og næppe noget, som Steve Jobs ville have sanktioneret, men sådan ligger landet mere eller mindre.

Du står dig bedst ved at alliere dig med en rutineret Mac-bruger i dit nærområde, som enten allerede har installerne liggende, eller som har adgang til dem i sin AppStore, fordi vedkommende har hentet dem, efterhånden som de dukkede op.

Held og lykke og feed-back.


17

0
02. juni 2019 @ 12:48
Nyt medlem

Sikke noget rod! Men tak for hjælpen!(:


2709

341
PallMei (Skribent)
02. juni 2019 @ 13:05
Bit kongen
Rikke Olesen skrev:

Sikke noget rod! Men tak for hjælpen!(:

Prøv lige at følge den guide Michael linker til, der er også link i den til High Sierra. 

Hvis den virker, er det sandsynligvis slet ikke så bøvlet. 


2709

341
PallMei (Skribent)
02. juni 2019 @ 13:05
Bit kongen
Rikke Olesen skrev:

Sikke noget rod! Men tak for hjælpen!(:

Prøv lige at følge den guide Michael linker til, der er også link i den til High Sierra. 

Hvis den virker, er det sandsynligvis slet ikke så bøvlet. 


4593

394
02. juni 2019 @ 19:17
FPU
Rikke Olesen skrev:

Sikke noget rod! Men tak for hjælpen!(:

Hej Rikke. Jeg forsøgte at sende dig en personlig besked, men mailserveren sendte den tilbage i hovedet på mig. Måske er DET en sag for PowerPalle.

Jeg tjekkede det link, som Michael Rasmussen har lagt ind i sit indslag, og bortset fra at jeg ikke kan hente High Sierra fra AppStore, fordi mit macOS er ALT for gammelt, så virker det altså; hvis man har 10.8 eller nyere (og det har din iMac jo), kan man godt hente High Sierra og så starte opgraderingen.

Husk endelig at tage en backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste, inden du går i gang med opgraderingen. Better safe than sorry.

Pøj-pøj.