xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Køb i udlandet - afregning af moms
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


1905

184
PowerPalle (Administrator)
27. maj 2019 @ 08:17
Stormogul

Hvis jeg køber et produkt af en virksomhed i udlandet (i dette tilfælde Sverige og med adresse i Sverige) og jeg betaler i dansk valuta bør jeg så ikke, ...

  1. Betale moms, enten dansk eller svensk?
  2. Bør det ikke fremgå af regning (faktura)?
  3. Nå man handler som almindelig forbruger er moms inkluderet i prisen.
Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger
  7
1
  916

291

45
27. maj 2019 @ 09:19
Juniormedlem

Hvis du har et dansk CVR-nummer, og har oplyst dette ved købet, bliver du ikke opkrævet moms i EU, men ellers vil jeg mene at det er jo til alle tre punkter.


1905

184
PowerPalle (Administrator)
27. maj 2019 @ 09:27
Stormogul

Det er et køb som privatperson.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4593

394
27. maj 2019 @ 09:44
FPU

Indtil de får lavet det om, betaler man den lokale Moms ved handel inden for EU plus Norge og Schweiz (EØS). Der går rygter om, at kunden fremover kommer til at betale Momssatsen i modtager-landet, ikke det land hvor varen er købt. Det bliver sjovt for f.eks. tyskerne, som kan købe danske kvaitetsprodukter (hvis sådanne stadigvæk findes efter 20 års liberal udhulning af alle former for kontrol) til tyske priser, mens vi danskere kommer til at bløde 25% Moms for Werthers Echte! Her er der tale om ændringer ved nethandel, Jeg ved ikke, hvordan man har tænkt sig at håndhæve ordningen ved fysisk handel, eller om man stadigvæk kan købe tyske varer med tysk Moms, hvis man står i en tysk butik og tager varen med hjem over grænsen. Det forslag virker godt nok uigennemtænkt.

Der bør stå på fakturaen, at der er betalt Moms, og hvor meget, enten i beløb eller procenter, men som regel er begge dele angivet.

Nu har jeg aldrig købt noget hjem fra Hinsidan, men de gange jeg har fået noget hjem fra Tyskland eller England, har Moms vre udspecificeret (hhv. Value-Added Tax og Mehrwertsteuer). jeg tror faktisk, at det er et lovkrav.

Så vidt jeg ved, SKAL prisen både med og uden Moms angives, så køberen ikke kan få nogen ubehagelige oplevelser. Det gøres så lidt forskelligt; nogle firmaer angiver Moms ud for den enkelte vare, mens andre firmaer kun angiver prisen uden Moms ud for hver vare, en semlet pris uden Moms, Momsbeløbet og den totale pris.


562

9
27. maj 2019 @ 11:32
Kaptajn

a. Du skal betale svensk moms medmindre det firma du handler med har en omsætning af en vis størrelse i Danmark og derfor skal opkræve dansk moms. Nu er momsen jo ens i Sverige og Danmark. Sådan er reglerne i hele EU. Købte du en vare i Tyskland er momsen 19% . Men hvis dette firma har en omfattende handel med Danmark skal firmaet kræve dansk moms af privatpersoner. Et firma med CVR nr handler momsfrit i EU. Bortset fra det land firmaet er registreret, hvor momsen tilbagebetales  ved den kvart- eller halvårlige afregning.

b. jo, momsen skal fremgå på fakturaen.

c. Priser i EU skal altid opgives inklusive moms. Medmindre du kan vælge at se begge muligheder på en website. Det gør firmaer der handler med firmaer som regel. Eksempelvis www.goecker.dk



562

9
04. juni 2019 @ 20:29
Kaptajn


740

38
04. juni 2019 @ 21:31
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Det forstår jeg ikke. Jeg handler i Tyskland hver måned med 19 procent tysk moms, selvom varen sendes til Danmark.

Måske det er www.amazon.de der bare har bedre styr på momsreglerne inden for EU.


562

9
07. juni 2019 @ 22:12
Kaptajn

Som jeg har pointeret skal EU virksomheder med en vis omsætning i Danmark opkræve dansk moms på 25% . Længere er den historie ikke. Små virksomheder som sælger på Amazon.de kan dog stadig sælge med tysk moms på 19 % . Men reglerne er ganske klare i EU. Hvis din omsætning ved salg til Danmark, ligegyldig hvorend du befinder dig i EU er over et vist beløb, (man kan sikkert finde beløbet et eller andet sted), skal du opkræve dansk moms..