xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvordan renser men et besmudset CD/DVD-drev?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


2268

156
26. maj 2019 @ 13:15
ASCII jonglør

Har haft en møgbeskidt CD fra biblioteket inde i mit Apple USB Superdrive og nu vil den ikke rigtig læse CDere mere. De bliver blot skubbet ud igen efter kort tid. 

Regner med, at drevets aflæser simpelthen er blevet beskidt og skal renses. Har hørt om rense-CDere, som man kan indsætte og dermed få renset aflæseren - men jeg har ingen erfaringer hermed. 

Kan forum hjælpe med erfaringer her, evt. andre gode råd til at rense et CD/DVD-drev med?

På forhånd tak.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  4
3
  903

2709

339
PallMei (Skribent)
26. maj 2019 @ 14:13
Bit kongen

Hmm jeg ved ikke mere end du kan Google, men vil blot gøre opmærksom på at de fungerer med laser og der ikke er fysisk kontakt med aflæseren. Så hvis der findes en rense cd, så er det højest sandsynligt en der giver optiken gymnastik og ikke som i de gamle floppy dage direkte renser læsehovedet.

Uden at skille den ad, tror jeg din bedste chance er trykluft/støvsuger.


4593

394
26. maj 2019 @ 15:33
FPU

Jeg har et par rense-CD'er, som jeg har brugt med skiftende (dalende) held, en til vådrensning med f.eks. isopropylalkohol eller pick-up rens, og en til tørrensning men nogle microfiber-børster på.

De er i princippet blot almindelige audio-CD'er, hvor der er klæbet små børster på. Den ene var specifikt lavet til Windows, så her måtte jeg ind og identificere det lange musikspor (40 minutters tavshed) og så afspille det i QuickTime, fordi iTunes blot ville importere det ved maks speed, så renseprocessen kun ville vare et par minutter i steder for de 40 minutter, som rensningen egentlig bør tage.

Hvis du ikke lige kan finde en rense-CD i en forretning, kan du overveje at ofre din Nick og Jay CD og klæbe noget børsteagtigt godt fast på den og så prøve, om den vil afspille hele skiven. :0)


8581

198
27. maj 2019 @ 09:12
Poseidon

Fold et stykke linsepapir rundt om et dankort eller lignende, og før det er par gange igennem DVD-drevet og håb på du rammer laseren.


Og til de genstridige biblioteksdiske, der har jeg god erfaring med lige at skrubbe dem med lidt vand og håndsæbe, og derefter skylle efter med godt varmt vand.


2268

156
27. maj 2019 @ 13:39
ASCII jonglør

Tak for rådene, Fandt også selv frem til teknikken med et plastikkort og en linseklud. Det fungerer fint. Så her for en god ordens skyld:

  1. Fat kørekortet, ikke dit kreditkort. Hvorfor? Fordi på et kørekort er der ingen bumps på i form af chips eller lign, ej heller en magnetstribe, som kan blive ødelagt af eventuelle magnetfelter. Desuden skulle den optiske linse inde i drevet være ret delikat ophængt i et fjedersystem, som man helst skal være lidt varsom omkring.
  2. Klip en strimmel fnugfri kameralinse-klud el. lign. ud, så den er ligeså bred som kørekortet og dobbelt op på længderetningen.
  3. Pak kluden rundt om kørekortet i længderetningen, og hold den fast mellem tommelfinger og pegefinger i den ene ende. Kluden skal være stram under operationen.
  4. (Dette skridt bør man måske springe over) Dyp lidt isopropylalkohol på undersiden af kluden.
  5. Sørg for, at dit drev er slukket.
  6. Indsæt klud-kørekortet i den venstre side af drevspalten og før det ca. 4 cm ind. Træk kreditkortet ud og ind igen - gentag fire til fem gange (dup evt. lidt mere isopropylalkohol på, hvis det fordamper).
  7. Hvis du vil kopiere biblioteks-CDere, så vask dem først grundigt i lunkent vand med opvaskemiddel og en blød børste. Det er desværre ofte nødvendigt!
  8. Kopier.
  9. MUSIK!   
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”