xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Er min backup-disk kaput?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


471

7
07. maj 2019 @ 09:21
Seniormedlem

Her til morgen er Timemachine begyndt at vise vedhæftede fejlmeddelelse.

Hvad gør jeg? USB-disken er +10 år gammel.

iMac med HighSierra.

  13
0
  758

76

3
JanPed (Skribent)
07. maj 2019 @ 09:56
Novice

Næe, den er ikke kaput, den skal bare omformateres, som der står i fejlmeddelelsen. Du kan stadig kopiere filer fra den inden du formaterer.


2709

339
PallMei (Skribent)
07. maj 2019 @ 09:57
Bit kongen

Der står hvad du skal gøre. Men hvis disken er så gammel, ville jeg nok ikke have den store tillid til den og anskaffe mig en ny, som jeg enten ville kopiere det hele over på. Eller hvis historikken er underordnet, starte på ny.


4593

394
07. maj 2019 @ 10:10
FPU

Hvis det er en ti år gammel mekanisk disk med roterende plader og læsehoveder (ikke SSD), er den nok ved at stå af; med tiden bliver lejerne slidt og olien i lejerne bliver harsk.

Jeg ville derfor købe en ny harddisk, kopiere din TM-backup over og så kassere den gamle disk.

Det KAN godt være, at du kunne få problemet til at forsvinde ved at omformatere disken, men når der først begynder at komme fejlmeddelelser på en mekanisk harddisk, er der altid en risiko for en forværring. Jeg ville i hvert fald ikke stole på den som back-up disk efter den fejlmeddelelse og alderen taget i betragtning..

Nu skriver du ikke, hvor stor din disk er, men man kan købe en 8 TB harddisk for under 1.500,- Kr. og en 1TB SSD for under 1.000,- Kr., så alt andet lige vælter det ikke budgettet.

Den er p.t. godt nok udsolgt, men her er et link til den 8 TB disk:

Klik.

Held og lykke og feed-back.


471

7
07. maj 2019 @ 11:08
Seniormedlem

Jeg har kørt "Diskværktøj -> Førstehjælp", men disken kunne ikke repareres og heller ikke slettes/formateres.

Jeg vil spare op til en ekstern SSD, men 8 Gb er overkill. 1 Gb må være nok. Nogen der har et godt og billigt bud? Jeg har ikke behov for at gemme backups helt tilbage til Christian den Fjerdes tid.


291

45
07. maj 2019 @ 11:32
Juniormedlem
Towle skrev:

Jeg vil spare op til en ekstern SSD, men 8 Gb er overkill. 1 Gb må være nok. Nogen der har et godt og billigt bud?

Personligt synes jeg at en SSD er lidt spild af penge til backup. Tænk på, at dine data blot tøffer over på disken i baggrunden uden at du aktivt sidder og venter eller tænker over hastigheden i dagligdagen.

Jeg bruger selv en Toshiba Canvio, helt almindelig ekstern harddisk, til backup. Pris omkring de kr. 400,-

Til mere aktiv brug, hvor du selv arbejder med data på disken, vil jeg klart anbefale SSD; fx en Crucial MX500 i et eksternt harddisk-kabinet efter eget ønske.


4593

394
07. maj 2019 @ 15:51
FPU

Bilka har faktisk både harddsike og SSD'er i alle størrelser og farver; 1115 hits når man søger på "harddisk" (uden anførselstegn) på deres hjemmeside.

I Bilka koster en ekstern 2,5'' Toshiba Canvio 1TB harddisk (ikke SSD) 579,- Kr., mens en ditto 4 TB koster mindre end det dobbelte (1.099,- Kr,), Toshiba leverer også diske på 2 og 3 TB. Disse diske kører USB 3 og har ikke brug for en ekstern strømforsyning.

Jeg vil delvist give Michael Rasmussen ret i, at en SSD prismæssigt måske er lidt overkill, hvis man kun skal bruge den med TimeMachine. På den anden side ER den mere robust (ingen bevægelige dele) og derfor også HELT lydløs.

En mekanisk harddisk blot som lager-disk er helt fint; den skal nok holde en halv snes år, hvis du ikke mosler den, og til den tid er SSD'erne nok så billige i forhold til deres kapacitet, at man vil blive grinet af, hvis man insisterer på at køre på mekaniske harddiske. ;o)

Go' shopping!


471

7
08. maj 2019 @ 08:41
Seniormedlem

Ok, en ny, roterende USB må være god nok til formålet.

Jeg har forsøgt at slette og formattere disken med Diskværktøj, men den vil den ikke være med til. Kan jeg ikke gøre det via Terminal, som måske er mere rå?


471

7
09. maj 2019 @ 09:09
Seniormedlem

Fejlskriv fra min side: Jeg har forsøgt at yde førstehjælp, men ikke at slette/formatere.

Jeg er nødt til først at finde ud af hvordan jeg sikkerhedskopierer (en del af) backup-drevet. Jeg vil gerne lave en kopi af en ældre backup, men kan jeg bare markere en backup i Finder og kopiere den til en anden disk?

Timemachine kører med incremantal kopiering (går jeg ud fra), så hver back up er vel ikke komplet?


4593

394
09. maj 2019 @ 09:40
FPU

Så vidt jeg ved, laver TimeMachine en komplet backup første gang og derefter kun en backup af ændringerne siden sidste backup, altså netop en incremental backup, som du skriver.

Du skal derfor som minimum have kopieret den originale backup over og måske den seneste incremental backup, men det kan altså godt være, at TimeMachine ikke vil være tilfreds med det "hul" som opstår. Du står dig altså bedst ved at klone det hele.

En kloning kræver godt nok en ekstra disk, men det er den sikreste metode, bortset fra en NAS server med flere diske, som spejler hinanden. Prøv at kigge på det program, som hedder Carbon Copy Cloner; gratisversionen tillader vist nok at klone en disk over på en anden disk, uden at man skal betale for det.


2709

339
PallMei (Skribent)
09. maj 2019 @ 10:57
Bit kongen

Time Machine: Sådan overføres sikkerhedskopier fra den aktuelle sikkerhedskopidisk til en ny sikkerhedskopidisk

https://support.apple.com/da-dk/HT202380

Men hvis historikken ikke er vigtig for dig, kan også bare starte på ny, på den nye "sikkerhedskopidisk"


471

7
16. maj 2019 @ 10:36
Seniormedlem

Jeg takker og bukker (men har ingen af delene) for diverse input. Jeg har formateret drevet og nu kører TimeMachine igen.


4593

394
16. maj 2019 @ 17:29
FPU
Towle skrev:

Jeg takker og bukker (men har ingen af delene) for diverse input. Jeg har formateret drevet og nu kører TimeMachine igen.

Prøv lige for en sikkerheds skyld at kontrollere disken i Diskværktøj.

Hvis Diskværktøj skriver, at der er problemer med S..M.A.R.T status, er disken rent fysisk ved at bryde sammen og bør derfor udskiftes, inden du oplever data-tab.


471

7
20. maj 2019 @ 09:07
Seniormedlem

Førstehjælp går glat igennem, så foreløbig ingen grund til panik :-)