xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Godkendelser OS 10.14.4
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


455

18
28. april 2019 @ 14:37
Seniormedlem

Jeg er logget ind som "admin" og i Systemindstillinger står jeg afkrydset til "Giv bruger lov til at administrere computeren". Hvis jeg låser op i systemindstillinger er afkrydsningen i grå (kan ikke ændres). Alligevel får jeg af og til - jeg kan ikke finde nogen rød tråd i hvornår - krav om log ind/godkendelse ved sletning (flyt til papirkurv) af emner samt ved oprettelse af ny mappe. Det er ikke noget stort problem, men hvorfor når jeg er "admin".

Derudover får jeg af og til i "æble+i" vinduet når jeg vil låse op "Handlingen kan ikke udføres, fordi du ikke har den nødvendige tilladelse", bl.a. på disken hvori OS er placeret.  Hvordan får jeg tilladelse.


  6
0
  992

4593

394
28. april 2019 @ 18:56
FPU

En bekendt var på et tidspunkt ude for noget lignende med sin eksterne harddisk; hver gang han skulle arkivere eller kopiere noget over på disken eller slette noget fra den, blev han bedt om admin-password, selvom han allerede var logget ind som admin på sin MacBook Pro.

Sjovt nok var der absolut ingen problemer med disken, når den var sat til min MBP. Efter at have dimset frem og tilbage med den, imens jeg beskrev problemet her på Macnyt, endte det med, at jeg kopierede alt over på en anden harddisk, omformaterede den "defekte" disk, og kopierede det hele tilbage igen. I mellemtiden kom der et forslag op om at (prøve at) reparere disktilladelser. Eftersom problemet nu VAR løst, blev det ikke afprøvet, men det er da bestemt forsøget værd. Du kan læse hele tråden her. Der er lidt mere snik-snak om reparation af disktilladelser her.

Hvis det ikke hjælper at reparere disktilladelserne, så prøv om du ikke kan lokalisere Finder's preferencefil (com.apple.finder.plist) og slette den. Du kan i første omgang nøjes med at lægge den ud på skrivebordet og så genstarte din Mac; så opretter Fidner automatisk en ny preferencefil. Den burde ligge i mappen Bibliotek (Library) i din brugermappe. Den er nok usynlig i dit ret nye macOS, så du skal tilgå den via Finder's Gå-menu.

Hvis det ikke hjælper at slette Finder's .plist, har jeg ikke andre forslag end at sikkerhedskopiere de filer, som du ikke kan tåle at miste, omformatere harddisken, geninstallere macOS, og så tilbagekopiere/ny-installere resten.

Inden du gør det, så giv dog lige hajerne herinde en chance for at komme med gode forslag, som jeg ike har tænkt på.

Held og lykke og feedback.


2709

341
PallMei (Skribent)
28. april 2019 @ 20:43
Bit kongen

Som tommelfingerregel skal du indtaste password uden for dit hjemmebibliotek. Mere præcist, er min formodning, at du skal indtaste password, hvis ikke din bruger allerede har læse/skrive rettighed i pågældende mappe. Så med mindre det er en mappe du selv har oprettet, og dermed har læse/skrive rettighed, eller hvor everyone (eller anden gruppe som din bruger er medlem af) har læse/skrive rettighed, så skal du indtaste password for at eskalere til administrator niveau.


455

18
29. april 2019 @ 11:26
Seniormedlem

Virker forståligt - men så er det mit andet spørgsmål

Derudover får jeg af og til i "æble+i" vinduet når jeg vil låse op "Handlingen kan ikke udføres, fordi du ikke har den nødvendige tilladelse", bl.a. på disken hvori OS er placeret.  Hvordan får jeg tilladelse.


4593

394
29. april 2019 @ 11:51
FPU
MichaelCorfitsen skrev:

Virker forståligt - men så er det mit andet spørgsmål

Derudover får jeg af og til i "æble+i" vinduet når jeg vil låse op "Handlingen kan ikke udføres, fordi du ikke har den nødvendige tilladelse", bl.a. på disken hvori OS er placeret.  Hvordan får jeg tilladelse.

Det er det samme problem som ved frem- og tilbagekopiering; et eller andet sted er der gået ged i admin-privillegierne, så problemet skal løses på samme måde, som jeg foreslog tidligere (med mindre andre Macnyt'ere har en bedre løsning).


2709

341
PallMei (Skribent)
29. april 2019 @ 11:59
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Virker forståligt - men så er det mit andet spørgsmål

Derudover får jeg af og til i "æble+i" vinduet når jeg vil låse op "Handlingen kan ikke udføres, fordi du ikke har den nødvendige tilladelse", bl.a. på disken hvori OS er placeret.  Hvordan får jeg tilladelse.

Det er nok Rootless du støder på, som blev introduceret i El Capitan (10.11) og begrænser brugen af root:

https://support.apple.com/da-dk/HT204899

Det kan slås fra, men jeg vil ikke anbefale det, for det er filer du ikke skal rode med. (Det ødelagde funktionaliteten i nogle apps, som afhang af modificerede systemfiler. Omvendt forsvandt funktionen og behovet for at reparere disktilladelser [da det netop kun var en genoprettelse af tilladelser på de filer, som nu ikke kan modificeres]):

http://osxdaily.com/2015/10/05/disable-rootless-system-integrity-protection-mac-os-x/



455

18
29. april 2019 @ 18:15
Seniormedlem

Tak for svar.

Jeg skal ikke pille ved denne beskyttelse - så jeg må bare godkende de (relative få) gange jeg bliver bedt om det.