xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Vejledning til køb af macbook air/pro
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


0

2
15. april 2019 @ 14:45
Nyt medlem

Hej

Jeg håber jeg kan få et input til køb af Macbook til pige på 13 år til konfirmationsgave. Jeg er iphone/apple watch bruger, men har ingen kendskab til Macbooks.....endnu

Hun ønsker sig som mange andre en Macbook Air men vi fandt en macbook pro til en god pris (8999,- minus personalerabat) så den har vi købt. Nu kan jeg se at  den nye Macbook air 2018 også ligger i samme prisleje og med garanti kommer på tilbud inden konfirmationstiden, så nu kommer vi i tvivl omkring hvad vi skal gøre. Min datter ved selvfølgelig ikke vi har købt en pro, men når vi snakker om hendes ønsker siger hun mega gerne vil have en air for den er så tynd. :-0

Jeg er desværre ikke i stand til ud fra specifikationerne at sammenligne/vurdere hvad der vil være det bedste køb for os, men hensyn til at det også gerne må være en macbook der skal holde i gymnasiet

Indsat links til power.dk hvor jeg  har set begge modeller

På forhånd mange tak for eventuelle input :-)

MVH Jesper

https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/baerbar-pc/macbook-pro-mpxr2dka-13-silver/p-572182/

https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/baerbar-pc/macbook-air-2018-mrea2dka-13-128gb-silver/p-972400/

  14
5
  838

8581

198
15. april 2019 @ 15:06
Poseidon

Macbook Pro har en bedre processor, og en marginalt bedre GPU, og det er vidst det der er at komme efter. Macbook Air er marginalt lettere, og noget mindre i tykkelsen pga. sin kildeform, og har to timers længere batteritid. Og hvis jeg skal skyde med skarpt, så vil jeg vove at påstå at de tre sidstnævnte er det vigtigste for en 13 årig pige.

Men SÅ megen forskel er der altså ikke i praksis... Men når pigen vil have en MBA, så giv hende da en MBA når de er så ens og koster det samme..   


Jeg vil dog give et 'men' og lige spørge hende hvad hun normalt gemmer af filer, for 128GB SSD er ikke megen plads nutildags. Kunne være i skulle opgradere til en 256GB SSD selvom det koster 2000,-. Omvendt streamer de unge mennesker vidst alligevel alt musik og film nutildags.


3580

34
15. april 2019 @ 21:51
Virtual Machine

Det er begge gode til en konfi-girl. Men grundet det butterfly tastatur, vil jeg købe en udvidet garanti, fordi der er relativt mange fejl ved det end det normale tastatur. Hvis hun ikke skal bruge den til noget seriøst, er en MBA ganske udemærket. Hvis hun skal pusle noget billed- og videoredigering, så er det en Pro hun skal have fat i (meget firkantet sagt). En MacBook Air er bare mere girly.

Vi venter med at købe ny MacBook Pro kun pga det fejlramte butterfly tastatur. Vi venter til 2019 modellen udkommer for at se, om den kommer med et 3rd gen butterfly tastatur der er mere robust og er ligeglad med støv.


Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8581

198
16. april 2019 @ 08:06
Poseidon

Ah, ja hvis den MBP har et 2. generationsbutterflytastatur, så ville jeg absolut ikke beholde det.


0

2
16. april 2019 @ 15:14
Nyt medlem

Ok mange tak for input, jeg kan godt høre at det bærer hen imod at det skal være en Air som hun reelt gerne vil have, selv om jeg synes der skulle opgraderes. Det må hun så selv gøre senere.

Nu lige et spørgsmål mere. Bør jeg købe 2018 MBA eller vil den foregående model være ok. Er der så stor forskel på de to?


MVH


227

5
16. april 2019 @ 15:24
Juniormedlem

Den gamle version har "alm." opløsning på display. Den nye har Retina-display. Kæmpe forskel hvis du spørger mig.


8581

198
16. april 2019 @ 15:25
Poseidon
zemo1 skrev:

Den gamle version har "alm." opløsning på display. Den nye har Retina-display. Kæmpe forskel hvis du spørger mig.

De har begge Retina opløsning: 2560x1600.


8581

198
16. april 2019 @ 15:25
Poseidon
zemo1 skrev:

Den gamle version har "alm." opløsning på display. Den nye har Retina-display. Kæmpe forskel hvis du spørger mig.

De har begge Retina opløsning: 2560x1600.


2696

335
PallMei (Skribent)
16. april 2019 @ 18:28
Bit kongen
David Munch skrev:
zemo1 skrev:

Den gamle version har "alm." opløsning på display. Den nye har Retina-display. Kæmpe forskel hvis du spørger mig.

De har begge Retina opløsning: 2560x1600.

Nej, det har de ikke. Når vi snakker Air. De gamle har nogle sølle lavtopløselige skærme. Især min 11" model ligner noget fra en billig netbook.

Personligt ville jeg hellere have den Macbook Pro du har købt. Det er en bedre maskine (bedre ydelse og mere lysskarp og truetone skærm). Den nye Macbook air er hverken fugl eller fisk. Den er blevet for dyr og for tung. Skulle jeg vælge en lille let maskine, ville jeg vælge en Macbook 12". Ville jeg have noget lidt større, ville jeg tage en Macbook Pro 13".

Så personligt ser jeg ikke en plads til den nye Air, men design er subjektiv og kan svært at diskutere. Måske du skulle give den i har købt, med tilbud om at bytte den til en Air.


3580

34
16. april 2019 @ 18:35
Virtual Machine
PallMei skrev:
David Munch skrev:
zemo1 skrev:

Den gamle version har "alm." opløsning på display. Den nye har Retina-display. Kæmpe forskel hvis du spørger mig.

De har begge Retina opløsning: 2560x1600.

Nej, det har de ikke. Når vi snakker Air. De gamle har nogle sølle lavtopløselige skærme. Især min 11" model ligner noget fra en billig netbook.

Personligt ville jeg hellere have den Macbook Pro du har købt. Det er en bedre maskine (bedre ydelse og mere lysskarp og truetone skærm). Den nye Macbook air er hverken fugl eller fisk. Den er blevet for dyr og for tung. Skulle jeg vælge en lille let maskine, ville jeg vælge en Macbook 12". Ville jeg have noget lidt større, ville jeg tage en Macbook Pro 13".

Så personligt ser jeg ikke en plads til den nye Air, men design er subjektiv og kan svært at diskutere. Måske du skulle give den i har købt, med tilbud om at bytte den til en Air.

Ja der er jeg enig med dig. Skulle jeg vælge mellem en MacBook eller MacBook Air, så falder den på en MacBook. Det eneste jeg ikke kan lide ved den, er den webcam som kun er på 480p. Og samtidig med det, er den ikke værd at snakke hjem om, når der bare er lidt mørkt i rummet. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

4586

389
16. april 2019 @ 19:02
FPU

Uanset hvilken MacBook, konfirmandinden ender med at få, så lad være med at bestille en model med kun 4 GB RAM, for det er ALT for lidt i vore dage, og hun vil derfor ofte opleve den roterende badebold, mens Mac'en skal tygge sig igennem data. Mindst 8 GB og gerne 16 GB er ved at være obligatorisk i vore dage, så store og tunge selv de simpleste programmer er blevet.

Og det nytter altså ikke noget at spare pengene nu og så tro, at man kan købe ekstra RAM senere, for klodserne er loddet direkte på bundkortet, så Mac'erne kan IKKE opgraderes m.h.t RAM.

De KAN opgraderes til en større disk, men det er reelt så svinedyrt p.gr.a. de specielle SSD'ere, der sidder i dem, at det bedre kan betale sig at sælge den gamle Mac og så købe en ny en med en større disk. Sad, but true.

Principielt vil jeg sige, at 250 GB er den nedre smertegrænse, 500 GB acceptabelt, 1 TB fint, og 2 TB rigtig godt. Måske kan de unge nøjes med mindre p.gr.a. streaming og skyen, men jeg ville aldrig købe en ny bærbar med under 500 GB disk; den bliver hurtigt fyldt op, og så skal man til at bruge tid på at sortere og kopiere.

Nu har jeg ikke set den nye Air i aktion, men hvis den har Retina-skærm, er det næpe en dårlig maskine, og en stor batterikapacitet er jo ikke dårlig, når man som ung farer rundt hele tiden.

MacBook 12'' er godt nok en lækker maskine med høj batterikapacitet og helt lydløs (ingen blæsere). Til gengæld er den noget neddroslet i CPU'en, så den bliver adrig en mester til tungt grafisk arbejde. Den kan dog have "issues" p.gr.a. Butterfly keyboardet ligesom visse MacBook Pro'er. Prøv at google det.

MacBookPro ER nok stadig den bedste af de tre Mac'er, i hvert fald den stærkeste, men prisen er også derefter, og den ER den smule større og tungere end de to andre.

Men altså: hvis hun har forelsket sig i en Air, så er det da sådan en, hun skal have, for det er absolut en fin Mac til en rimelig pris. Bare husk at fylde den godt op med RAM og SSD.

God fest!


8581

198
16. april 2019 @ 20:17
Poseidon
PallMei skrev:

Nej, det har de ikke. Når vi snakker Air. De gamle har nogle sølle lavtopløselige skærme. Især min 11" model ligner noget fra en billig netbook.

Ah, jeg troede du mente den gamle MBP. Men uanset hvad er begge de modeller han har valgt Retina. Jeg ved ikke helt hvorfor du bringer den gamle MBA op.


349

3
16. april 2019 @ 21:54
Lærling
David Munch skrev:
PallMei skrev:

Nej, det har de ikke. Når vi snakker Air. De gamle har nogle sølle lavtopløselige skærme. Især min 11" model ligner noget fra en billig netbook.

Ah, jeg troede du mente den gamle MBP. Men uanset hvad er begge de modeller han har valgt Retina. Jeg ved ikke helt hvorfor du bringer den gamle MBA op.


Fordi den blev bragt på banen af trådstarter selv. 🙂


8581

198
17. april 2019 @ 11:40
Poseidon

Ah, ja, det er mig som har sovet i timen!


Men nej, lad endeligt være med at købe den gamle MBA.


0

2
25. april 2019 @ 12:46
Nyt medlem

Mange tak igen for input. Vi bliver ved proén og så kan hun selv vælge om hun vil bytte til den nye MBA :-)