xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Organisering af filer/diske og filsystem
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


35

1
15. februar 2019 @ 15:49
Let øvet

Jeg har et setup, hvor jeg har en forholdsvis lille SSD (500GB), og tre eksterne diske jeg gemmer data på. Der er pt brugt omkring 300 GB på den.

På SSD'en har jeg systemet, programmer og visse filer (fx Lightrooms previews og de sidste måneders billeder).

På de eksterne har jeg alt andet:
Video/film, Billeder, iTunes Library, Logic data. TM-backup.

- Intern SSD er APFS, krypteret

- TM-disk (6TB) er MacOS -udvidet (forskel på store/små, Journaled, krypteret)

- Disk 2 (3TB) består af to partitioner hvoraf kun den ene er i brug (men det er den primære der er til overs,så det er lidt bøvlet at slette den).
Begge er MacOS - udvidet (Journaled)

- Disk 3 (4TB) er MacOS - udvidet (forskel på store/små, Journaled).

Spørgsmål:

1) Jeg vil gerne have krypteret det sidste, men hvor "dyrt" er det i performance? Er det bedre at have en ekstern disk til følsom data (krypteret) og én til performance (fx Logic-filer), der ikke er krypteret?

2) Hvordan finder jeg nemmest ud (test) af hvilke af mine diske der er hurtigst?

3) Der ligger en skjult mappe .fseventsd på den partition jeg vil flytte. Hvad gør den, og kan jeg bare glemme den, når jeg flytter data derfra?

4) Er der nogen fordel i at skifte de eksterne til AFPS?

5) Hvad er den reelle forskel på diske formateret med forskel på store/små og ingen forskel? Vil jeg opleve problem når jeg kopierer fra en disk til en anden (uden forskel på store/små)?


  2
1
  453

8581

198
16. februar 2019 @ 20:35
Poseidon
Pastorius skrev:
1) Jeg vil gerne have krypteret det sidste, men hvor "dyrt" er det i performance? Er det bedre at have en ekstern disk til følsom data (krypteret) og én til performance (fx Logic-filer), der ikke er krypteret?

Kryptering kan være relativt hurtigt. FileVault 2 skulle for eksempel ikke være noget som påvirker systemet ret meget. Nyere maskiner med en T2 chip skulle være endnu hurtigere.



2) Hvordan finder jeg nemmest ud (test) af hvilke af mine diske der er hurtigst?

Du kan bruge et program såsom Blackmagic Disk Speed Test.


3) Der ligger en skjult mappe .fseventsd på den partition jeg vil flytte. Hvad gør den, og kan jeg bare glemme den, når jeg flytter data derfra?

https://techblog.willshouse.com/2011/05/05/what-is-fseventsd/

Du skal bare glemme den. Systemet skal nok selv oprette en ny.


4) Er der nogen fordel i at skifte de eksterne til AFPS?

HFS+ er hurtigere end AFPS på HDD'e. Derudover er der en del ting som er fordele/ulemper på en individuel basis, se mere her: https://www.techrepublic.com/article/apfs-vs-hfs-which-apple-filesystem-is-better/


5) Hvad er den reelle forskel på diske formateret med forskel på store/små og ingen forskel? Vil jeg opleve problem når jeg kopierer fra en disk til en anden (uden forskel på store/små)?

Medmindre du har et reelt behov for at bruge et case-sensitive filsystem og ved hvad du laver, så bør du ikke bruge det. Der er mange programmer som ikke kan finde ud af det, og laver fejl. Men kopierer du fra et filsystem til et andet, så burde der ikke være nogen problem så vidt jeg ved.


35

1
20. februar 2019 @ 01:15
Let øvet

Tak for gode svar.