xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Fejlfinding på "ældre" iMac?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


2

0
02. februar 2019 @ 10:46
Nyt medlem

Jeg har en Mid 2011 27" iMac I7 som er gået helt i skudder mudder.

Den genstarter hele tiden under opstart, og kommer aldrig helt i mål..

Det kan være allerede inden login screen, og andre gange når jeg forbi login screen og langt i opstarts processen.

Den genstarter også, selvom jeg går i recovery mode.

Det lykkedes at opstarte den i internet recovery mode, og installere nyeste Mac OSX, men derefter i opstart, genstarter den igen.


Jeg henvendte mig til Apple Support, som blankt afviste at kunne hjælpe, grundet computerens alder.


Jeg ringede også til et par autoriserede Apple værksteder, som også blev helt stille når jeg nævnte iMac'ens alder.


Nu er det ikke fordi jeg på nogen måde syntes computeren er nogen snegl, og den kan helt og aldeles sagtens klare det jeg skal bruge en computer til. (Hovedsageligt billedbehandling)


Så jeg prøvede at aflevere den hos et lokalt lille IT firma, som godt ville kigge på den, selvom de næsten ingen erfaring har med Mac.

Efter et par uger kom de frem til at det MÅSKE var grafikkortet der var den skyldige..

(Han pointerede at han på ingen måde kunne sige det med sikkerhed, men han fik fornemmelsen af at det var når grafikkortet begyndte at bruge 3D acceleration, at den genstartede.)

Så nu står jeg med en ældre iMac, som jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre med.


Et eller andet sted ville jeg gerne have helt afklaret OM det skulle være grafik kortet, eller måske noget andet.


Og om det kan betale sig at få den repareret.

Og kan det ikke betale sig, hvad kan jeg gøre med maskinen (jeg har salg af dele fra den i tankerne)


Eller måske sælge den "as is" til en der vil bruge den som extern skærm.


Jeg håber der sidder nogen derude der kan hjælpe, eller måske kan pege mig i retning af en der kan hjælpe i midt og vest Jylland.


På forhånd mange tak

Dennis.

  6
4
  339

1641

24
02. februar 2019 @ 10:56
Stormogul

Hvis ikke det er for langt væk for dig, ligger der et superværksted i Kolding, der hedder MacMenu.dk   DEm kunne du jo prøve at tale med inden du foretager dig yderligere....-  Der er kun gode erfaringer med dettte værksted... Og de er ikke dyre...

Once you go Mac - You'll never go back..!

4593

394
02. februar 2019 @ 11:55
FPU

Jeg vil også anbefale MacMeny i Kolding; brugte dem i september 2018 med stor tilfredshed.

Noget kunne dog tyde på, at det ER grafikkortet, som er ved at stå af:

Klik og klik og klik.

Prøv i øvrigt selv at google det her: imac reboot loop


8581

198
02. februar 2019 @ 12:27
Poseidon

Modellen er kendt for fejlende grafikkort, så det er sandsynligvis det. Jeg har samme model som udviste lignende symptomer, og jeg pillede GPU'en ud, bagte den 10 minutter ved 200°C i ovnen, skiftede thermal paste, og den har derefter kørt uden problemer i snart to år. Kostede et par timers arbejde, og lidt thermal paste.


253

35
02. februar 2019 @ 12:58
Juniormedlem

Smid grafikkortet en tur i ovnen og bag det, se her

Jeg har gjort det med min 27" late 2009 iMac, og jeg mener der er andre på Macnyt der har reddet en iMac med AMD grafikkort på samme måde.

vh Carsten

PS. Hvis du ikke allerede har en SSD i den, så sæt en i hvis du alligevel har din iMac skilt ad, du får en fantastisk hastighedsforøgelse.


4593

394
02. februar 2019 @ 13:28
FPU

iBake? ;0)


57

2
02. februar 2019 @ 19:07
Novice

Præcis det samme sket med min 2011 27" iMac i juleferien. Det er modellen med AMD Radeon HD 6970M 2GB grafikkortet, som jeg ellers havde fået det indtryk af, ikke er ramt af den kendte fejl, der er på det mindre grafikkort med 1 GB. Men jeg lavede bage-tricket på det (10 minutter ved 200°C), og den har kørt upåklageligt lige siden. Det er en operation, der tager et par timer, hvis du ikke er uvant med at skille/samle elektronik, og du skal bruge noget rensebenzin eller isopropylalkhol til at rense det gamle kølepasta af med, og noget nyt kølepasta til når du samler igen.



I doubt, therefore I might be.