xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvad er dette for en fil (måske adware / malware)?
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


393

13
01. februar 2019 @ 08:34
Lærling

Mit ClamXAV antivirusprogram fangede lige denne her bandit i går, da jeg, for sjov skyld, begyndte at scanne mine diske:

Arkivnavn: mailto:searchme@mybrowser(dot)com(dot)xpi

Navn på infektion: Adware.OSX.Spigot

Da det er en .exe fil, er den vel ikke 'farlig' for mig, eller for nogen overhovedet, måske, da den er ikke er fundet i forbindelse med mailprogrammet eller systemdisken. Måske en den er fulgt med dokumenter, sendt fra anden Mac eller en Windows maskine. 

Jeg vil bare gerne vide om, jeg kan sove roligt om natten, på grund af fundet (den er iøvrigt destrueret). 

Jeg har ikke prøvet at aktivere den på nogen måde. Men det ser ud til, at den skal aktiveres via mail, da den indeholder '@'. Jeg kører 10.11.6, El Capitan, på en Mac Pro 4.1, hvis det har nogen interesse.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.
  4
1
  650

2709

339
PallMei (Skribent)
01. februar 2019 @ 09:55
Bit kongen
Leif Korreborg skrev:

Mit ClamXAV antivirusprogram fangede lige denne her bandit i går, da jeg, for sjov skyld, begyndte at scanne mine diske:

Arkivnavn: mailto:searchme@mybrowser(dot)com(dot)xpi

Navn på infektion: Adware.OSX.Spigot

Da det er en .exe fil, er den vel ikke 'farlig' for mig, eller for nogen overhovedet, måske, da den er ikke er fundet i forbindelse med mailprogrammet eller systemdisken. Måske en den er fulgt med dokumenter, sendt fra anden Mac eller en Windows maskine. 

Din antivirus har uden tvivl flere detaljer om hvad det drejer sig om, det plejer de. Men ellers er det også hurtigt at google.

Jeg ved ikke hvordan du konkludere det er en exe-fil. Men xpi er en firefox filtype til at installere udvidelser. Det virussen gør hvis du google/beder om  detaljer, er at servere uønskede reklamer. Kort sagt det er en browser hijacker til firefox.

Jeg vil bare gerne vide om, jeg kan sove roligt om natten, på grund af fundet (den er iøvrigt destrueret). 

Hmm det ved jeg ikke. Kommer an på om du har firefox. Kan godt være den stadig er installeret, afhængig om du har åbnet den bevidst/ubevidst i firefox og hvor god antivirus programmet er til oprydning.


Jeg har ikke prøvet at aktivere den på nogen måde. Men det ser ud til, at den skal aktiveres via mail, da den indeholder '@'. Jeg kører 10.11.6, El Capitan, på en Mac Pro 4.1, hvis det har nogen interesse.

Skal jeg ikke helt gøre mig klog på. Kan være lumsk navngivet for at snyde til blive udført.


393

13
01. februar 2019 @ 10:12
Lærling

PallMei, tak for dit fine svar. Jeg bruger Firefox som browser. 

Det er dog ikke på en disk, hvor Firefox er installeret, banditten blev fundet. Antivirusprogrammet fandt ikke noget på min systemdisk. Jeg ved selvfølgelig ikke om, det er nogen trøst.

Jeg har ikke aktiveret den, kun bedt antivirusprogrammet slette den, hvorefter jeg har tømt papirkurven og kørt scanning på disken igen, hvor der så ikke blev fundet noget.

I programmet kan man bede om at se detaljer, der viser programmet, at der er en .exe fil, der hedder Adware.OSX.Spigot

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

2709

339
PallMei (Skribent)
01. februar 2019 @ 11:08
Bit kongen
Leif Korreborg skrev:

PallMei, tak for dit fine svar. Jeg bruger Firefox som browser. 

Det er dog ikke på en disk, hvor Firefox er installeret, banditten blev fundet. Antivirusprogrammet fandt ikke noget på min systemdisk. Jeg ved selvfølgelig ikke om, det er nogen trøst.

Jeg har ikke aktiveret den, kun bedt antivirusprogrammet slette den, hvorefter jeg har tømt papirkurven og kørt scanning på disken igen, hvor der så ikke blev fundet noget.


Ok, men hvis du begynder at få uønskede reklamer, så hent trial versionen af: 

https://www.malwarebytes.com/

I programmet kan man bede om at se detaljer, der viser programmet, at der er en .exe fil, der hedder Adware.OSX.Spigot


Hmmm ok. Når den finder den, så er den i deres database og der plejer at være link til en mere detaljeret beskrivelse.  Men har ingen erfaringer med den antivirus du benytter (eller nogen anden antivirus på mac). Om ikke andet kan man finde detaljer ved at google efter "Adware.OSX.Spigot".


393

13
01. februar 2019 @ 14:27
Lærling

Tusinde tak PallMei, jeg prøvede selv at Google, inden jeg oprettede tråd. De svar jeg fik, syntes jeg ikke, gav mig tilfredsstillende svar. Sjovt nok, gik det bedre efter, du havde anbefalet at Google. Måske har du ikke bare forstand på Macs, men også magiske evner over Google…

Tusinde tak for din ærdifulde hjælp og tålmodighed.

Go' weekend

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.