xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Program til at beskytte din en Mac..
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


3

0
27. januar 2019 @ 12:06
Nyt medlem

Hej,

Jeg er ny Mac bruger, så jeg vil høre hvilken programmer det er et most at have, og hvorfor netop det program.

Men først og fremmest et program til at beskytte min pc. har kigget på MacKeeper!

 

  9
1
  398

1493

39
27. januar 2019 @ 12:07
Stormogul

pg hold dig langt væk fra mackeeper.. det er vidst mere roden til alt ondt end det er noget godt, men det vil en simpel google søgning fortælle dig mere om..


jeg bruger sund fornuft, og egentlig ikke andet, jeg har ikke nogle udfordringer med noget snask, sådan er mac os heldigvis :-D

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

2268

156
27. januar 2019 @ 12:24
ASCII jonglør
Meyersoft skrev:

Hej,

Jeg er ny Mac bruger, så jeg vil høre hvilken programmer det er et most at have, og hvorfor netop det program.

Men først og fremmest et program til at beskytte min pc. har kigget på MacKeeper!

 

Såfremt du kommer fra Windows, så skal du vænne dig til, at macOS, som Apples styresystem hedder, er opbygget helt anderledes end Windows. Det betyder langt større sikkerhed for virus etc. Så hvis du blot anvender din egen sunde fornuft og ikke selv installerer malware og/eller suspekte programmer, så får du ingen problemer. 

Så det er alt - er det ikke herligt?   

PS.  .....og ja, undgå for alt i verden MacKeeper: det installerer malware uden dit vidende!

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

3

0
27. januar 2019 @ 12:29
Nyt medlem

Nu er det såsan, at der popper en hjemside frem og fortæller at jeg har virus, det er jeg ved at være lidt træt af!


1641

24
27. januar 2019 @ 12:48
Stormogul

Et godt program der ikke laver ulykker, vil være  CleanMyMac X......

Once you go Mac - You'll never go back..!

2268

156
27. januar 2019 @ 12:57
ASCII jonglør

@ Meyersoft - Lyder som en suspekt hjemmeside, men kan også være, at du allerede af vanvare selv er kommet til at installere malware gennem installation af tvivlsomme programmer.

Ellers prøv som allerede foreslået CleanMyMac X. Det kan både finde og fjerne malware. Et supergodt godt værktøj til Mac, vi er mange herinde der bruger det, check evt. selv på CleanMyMac X

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
27. januar 2019 @ 13:05
FPU

Hej og velkommen på Macintosh-platformen og på Macnyt.

Som de andre, der allerede har svaret, vil jeg også sige: hold dig langt væk fra MacKeeper!

MacKeeper er faktisk noget af det nærmeste, man kommer på malware på en Mac.

Min niece var på et tidspunkt blevet lokket til at installere MacKeeper på sin MacBook Pro, og Morbror måtte derfor læse op på emnet og bruge 2-3 timer på at fjerne den manuelt.

Der findes faktisk ikke "ægte" virus på macOS-platformen, altså software som af sig selv kan inficere computeren og eventuelt sprede sig til andre enheder.

Der findes dog trojanske heste, men de kræver, at brugeren selv installerer dem og godkender installationen med sit password. Disse trojanere kan være forklædt som f.eks. video-codecs, som en hjemmeside kræver, at man installerer for at kunne se "sjove panda-vidoer". Det drejer sig dog SOM REGEL om Windows-trojanere.

Hvis du lader være med at installere software fra spam-mails, fra pop-up reklamer og fra peer-2-peer netværk (f.eks. torrents) og ellers googler en mistænkelig installation (eller spørger herinde), inden du trykker "Installér", er du faktisk ret godt beskyttet.

Generelt er anti-virus software overflødigt på Mac-platformen, især hvis du holder dig til at installere software via AppStore eller udviklernes egne hjemmesider, eller hvis det er på anbefaling af en rutineret Mac-bruger, som kender pågældende software godt. Hvis du alligevel vil insistere på noget anti-virus, så prøv i første omgang noget freeware, f.eks. Avast.

Der findes i øvrigt et hav af hjælpeværktøjer til vedligeholdelse af din Mac's disk og system. Jeg bruger ikke selv så meget af den slags, men jeg kender da Little Snitch (netværksovervågning) og Grand Perspective (disk-oversigt). Andre Macnyttere må gerne træde til her.

Af en eller anden grund har Apple i deres nyere OS'er valgt at skære kraftigt ned på antallet af video-codecs, som QuickTIme Player kan afspille. Derfor er VLC (Video Lan Client) nærmest et must. Der findes to-tre andre videoafspillere, men de kører ikke på min gamle Mac, så her skal du også have anbefalinger fra andre Macnyttere.

Bare spørg løs, hvis du er i tvivl om noget; det er bla. derfor, at vi hænger ud herinde.


3

0
27. januar 2019 @ 13:19
Nyt medlem

'Tak for alle jeres svar, de gav bestemt mening..

Især Tonnys uddybende svar, kender VLC fra min pc tid, prøver at finde andre OS/ Apple nyttige programmer..

Er mega glad for mit skifte til Mac.

 


3580

34
27. januar 2019 @ 19:16
Virtual Machine

macOS og Windows kan ikke køre de samme programmer, fordi der programmeres forskelligt til de maskiner. Det vil sige, at hvis du kopiere en Windows virus over på en Mac, vil der ikke ske noget, for macOS kan nemlig slet ikke forstå det sprog en Windows virus er programmeret i. Og macOS har allerede en form for malware beskyttelse indbygget der hedder XProtect som er i stil med MS Security Essentials.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

708

3
28. januar 2019 @ 14:30
Suspenderet
Meyersoft skrev:

Hej,

Jeg er ny Mac bruger, så jeg vil høre hvilken programmer det er et most at have, og hvorfor netop det program.

Men først og fremmest et program til at beskytte min pc. har kigget på MacKeeper!

 

Ikke MacKeeper.

Benyt hellere programmer fra Objective-See - i øjeblikket benytter jeg mig af ReiKey, OverSight, LuLu og RansomWhere.

Men i bund og grund er det helt op til dig - Det jeg gør er overkill - Men jeg er glad for især OverSight der fortæller mig om kameraet bliver tændt og evt. slukket igen og LuLu der er en firewall. Det er alt sammen frit at benytte. Dog bliver du opfordret til at støtte op om udviklingen af programmerne.

Skulle du få bruge for at rydde op på din Mac så er der Titanium Software som laver bl.a OnyX Her kan du dog nøjes med at benytte dig af Maintenance-programmet der kun er oprydningsprogrammet. OnyX er sådan en sammensmeltning af Maintenance og Deeper - plus lidt mere. Men da du nok ikke har SIP (System Integrity Protection) slået fra på din Mac - kan du nok ikke benytte alle funktionaliteterne i disse 3 programmer. Ønsker du opstartslyden på din Mac slået fra er det vist en NVRAM-indstilling og den kan så vidt vides ikke tilgås uden at slå SIP fra. Lad endelig SIP været slået til som ny Mac-bruger. macOS skal nok klare ærterne i forhold til oprydning og vedligeholdelse. 

Når alt dette er sag og skrevet anbefaler jeg bare at gå på opdagelse i macOS.

Har du umiddelbart nogle specifikke behov for et givent program på din Mac?

PS. alt min usikkerhed på SIP vs ikke-SIP  er at jeg simpelthen slår SIP fra på min Mac.