xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's TV boks - Zap Zap (Apple TV)
macnyt  /  forum  /  emne
Apple TV video format:
Kategori: Apple's TV boks - Zap Zap (Apple TV)


150

2
09. januar 2019 @ 09:55
Novice

Mit TV er en Beovision 4K 14-55, på mit AppleTV er videoformatet sat til 4K SDR 50 Hz,
skal den sættes til 4K HDR 50 Hz i stedet for??   Hvad er forskellen??
Jeg kan se at den også kan sættes til 60 Hz, vil det være bedre.
Jeg spørger da det ikke siger mig noget, men hvad er bedst.

Mvh Jens


Jeg beklager billedets retning, men jeg kan ikke se hvordan man lige kan roterer det.

  2
0
  1201

740

38
09. januar 2019 @ 10:04

Der er en forholdsvis lang forklaring her:

Video

Apple TV 4K er første Apple TV der understøtter 4K UHD opløsning og HDR (High Dynamic Range).

Det er også første Apple TV der understøtter 24 Hz native, så film nu kan afspilles i den originale billedfrekvens uden konvertering.

Alle disse mange nye videoformater, de mange varianter af 4K-opløsninger med/uden HDR, samt nu også 24 Hz, gjorde at Apple TV 4K var et skridt tilbage i udviklingen lige da det blev sendt på gaden.

Dette fordi udgangen på tv-boksen kun havde én videomode. Det var enten den videomode der var valgt under indstillinger, eller den videomode som boks og tv havde “forhandlet” sig frem til som højest mulige.

Havde boksen først indstillet sig til eksempelvis 4K/60Hz med HDR på udgangen, fordi det kunne TV/projektor håndtere, så blev alt indhold konverteret til den videomode af boksen, og det med svingende resultat. Særligt i forbindelse med opkonvertering af indhold baseret på andre billedfrekvenser, der oplevedes hakkende panoreringer og frames (enkeltbilleder) der forsvandt, så bevægelser så at sige kunne “hoppe i tid”.

TV-streaming der oprinder fra Europa benytter oftest 50 Hz billedfrekvens. TV-streaming der oprinder fra USA benytter oftest 60 Hz, mens film oftest benytter 24 Hz, og det var ved konverteringerne imellem dem at boksen have sine udfordringer i de første udgaver af firmware (tvOS 11.0 og 11.1).

Havde anmeldelsen her været afsluttet efter den indledende oplevelse, så var det at konklusionen ville have endt med overskriften “Apple TV 4K er både en forbedring og et skridt tilbage”.

Heldigvis har Apple imellemtiden arbejdet på at forbedre netop dette, og fra og med firmware version 11.2 er det muligt at lade boksen vælge både frekvens og HDR/SDR (Standard Dynamic Range) ud fra det indhold der afspilles*.

Så afspilles noget fra TV 2 PLAY så vælges 50 Hz. Spilles der noget fra Netflix så vælges 60 Hz, og spilles en film så vælges 24 Hz (såfremt tv’et ellers understøtter dette).

Apple kalder det for hhv. “Match billedfrekvens” og “Match dynamisk område” og de findes under Indstillinger -> Video og Lyd -> Match indhold.

*min fremhævelse

Kilde


150

2
09. januar 2019 @ 10:26
Novice

Hej iPhone X

Jeg takker for det hurtige svar!

I Match indhold har jeg slået dynamisk område og billedfrekvens til,
det var slået fra, jeg har forstået det på den måde at den så selv vælger
format, jeg håber at det er korrrekt!

Mvh Jens