xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Fotos.app skal konstant repareres. Hvad gør jeg?
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)


1103

6
01. januar 2019 @ 19:22
Stormogul

Hej

Mit Fotos bibliotek vokser sig større og større med rasende fart.
Lige nu er det på 166 GB.     Der er konstant problemer og efterhånden er jeg nødt til dagligt at køre en omgang reparation af biblioteket. Det holder desværre meget kort tid - så er den gal igen.
Oftest svarer programmet ikke og badebolden snurrer lystigt.

Er der nogen der har en løsning på problemet?

Biblioteket ligger på min ca. 6 mdr gamle iMac's harddisk med over 2 TB fri plads, så det er ikke der problemet er.

  17
0
  1482

4593

394
01. januar 2019 @ 21:07
FPU

Jeg er på ingen måde ekspert, men jeg tror, at dit bibliotek simpelt hen er blevet for stort til, at Fotos kan "overskue" det.

Jeg havde selv lidt det samme problem med iPhoto, selvom mit bibliotek var meget mindre, og der er nok ikke rigtigt noget at gøre ved det.

Måske kan du splitte dit bibliotek op i mindre enheder á f.eks. 50 GB og MÅSKE vælge, hvilket bibliotek du vil bruge ved at bruge Alt--tasten, når du starter Fotos, for sådan er der NOGEN programmer, der virker; man kan således lægge sin musik på en ekstern harddisk og så vælge det bibliotek i iTunes på den måde.

Du kan dog prøve at ringe til Apple og få en snak med dem om det på 80 24 08 35 (9-19), men altså: i mine øjne er 166 GB en voldsom stor fil, hvilket giver stor risiko for korruption og masser af badebold, når programmet skal tygge sig igennem det.


1103

6
02. januar 2019 @ 10:55
Stormogul

Tak for dit svar.
Ja, du har sikkert ret i at det er blevet for stort. Det er jo så ulempen ved at Apple ikke bare har valgt at Foto programmet håndterer filerne direkte som de ligger i Finder, men at det absolut skal pakkes ind i en hemmelig fil/pakke som andre programmer ikke har adgang til. Øv altså.

Ved du om der findes en nem måde at dele biblioteket i to og samtidig bevare alle oplysninger om albums, ansigter osv?
Eller har de mon også valgt at gøre det så vanskeligt som muligt ved at overlade det til brugeren at gøre det manuelt?


2709

339
PallMei (Skribent)
02. januar 2019 @ 11:44
Bit kongen
MacWin skrev:

Tak for dit svar.
Ja, du har sikkert ret i at det er blevet for stort. Det er jo så ulempen ved at Apple ikke bare har valgt at Foto programmet håndterer filerne direkte som de ligger i Finder, men at det absolut skal pakkes ind i en hemmelig fil/pakke som andre programmer ikke har adgang til. Øv altså.

Det er blot en mappe, som Finder ligesom andre af deres biblioteker, Apps m.fl skjuler for dig. Hvis du højreklikker og vælger vis indholdet af pakke går du ind i mappen. I terminal er de mapper som alle andre mapper.

Bruger ikke Fotos og kan desvære ikke hjælpe med dit egentlige problem. Ville formode at det nye filsystem APFS ville være bedre til at holde konsistens, men det er optimeret til SSD og ved ikke om det overhovedet understøtter mekaniske harddiske.


1103

6
02. januar 2019 @ 11:57
Stormogul
PallMei skrev:

Det er blot en mappe, som Finder ligesom andre af deres biblioteker, Apps m.fl skjuler for dig. Hvis du højreklikker og vælger vis indholdet af pakke går du ind i mappen. I terminal er de mapper som alle andre mapper.

Ja, det er jeg med på, men de kryptiske navne Fotos giver de mapper der gemmer sig bagved, giver ingen mening for en selv eller andre programmer. Derfor ender man jo med en kæmpestor og ubrugelig mappe.
Jeg opdeler mine fotos i Albums (eller Begivenheder i det gamle iPhoto). "Moster Gydas 50 års fødselsdag", "Julen 2018" osv.
Havde Apple nu bare valgt at lade Fotos bevare den struktur som en åben mappestruktur for andre programmer, så ville det hele have været meget, meget nemmere.
Man er jo også nød til at have sine fotos liggende dobbelt hvis man vil bruge Fotos appen.
Man er nød til at have dem i rå form eller i en organiseret mappestruktur et andet sted. For hvis Fotos først vælger at lave ged i biblioteket er man virkelig på røven.


2709

339
PallMei (Skribent)
02. januar 2019 @ 12:22
Bit kongen

Jeg bruger google photos, det spare mig for at jonglere med filer lokalt + det er nemt dele med andre (album osv) og tilgå alle billeder på alle enheder. Men jeg ikke Foto interesseret, så mit behov ikke stort. Det mest irriterende er at få slukket for den emsige Assistent, der vil "hjælpe" med at organisere og Ansigtsanalyse. Alt det kunstige intelligens fra alle sider der ønsker at tygge på ens billeder og data bekymre mig.


1103

6
02. januar 2019 @ 12:32
Stormogul

Ja så er vores behov ret forskellige.
Jeg har gemt og organiseret masser af fotos og videoer af mine børn i først iPhoto og siden Fotos og det er faktisk også gået fornuftigt, men efter at have købt en iPhone X som optager i 4K, er biblioteket vokset eksplosivt og er nu næsten ubrugeligt.
10 års arbejde med at bygge det op er nu stort set spildt.      


2709

339
PallMei (Skribent)
02. januar 2019 @ 12:42
Bit kongen

En måde du kan prøve, er at kopiere biblioteket og så slette det halve i kopien. Kopiere original bibliotek igen og slet den anden halvdel i den anden kopi. 

Du kan vælge bibliotek i Fotos, ved at holde alt-tasten nede ved opstart.


2709

339
PallMei (Skribent)
02. januar 2019 @ 15:14
Bit kongen

Har googlet lidt og kan ikke finde erfaringer Fotos problemer. Eneste begrænsning 2TB i iCloud.

Måske en google af den præcise fejlmeldning (helst engelsk) vil give bedre resultater. 


4593

394
02. januar 2019 @ 17:26
FPU

Hvordan ser det ud med eksport-mulighederne i Fotos?

Jeg tænker på, at du kan prøve at eksportere dele af det, f.eks enkelte albums/begivenheder, lige efter at du har repareret det, så det er intakt, og så have det liggende i samme mappe som mindre enheder (hvis man HAR mulighed for at vælge forskellige biblioteker; det bør du også lige få undersøgt).

Og så skal du passe på, når du manuelt snuser rundt inde i Fotos-biblioteket, når du har højrekilikket på det, for kommer du til at flytte, slette eller omdøbe noget, kan du nemt risikere, at Fotos slet ikke kan læse biblioteket.

Det er lidt ligesom at snuse rundt inde i programmer med ResEdit i Pre-X OS'er; her var det altid smartest at arbejde på kopier. Principielt vil jeg anbefale det samme med dit Foto-bibliotek, men jeg ved godt, at det er urealistisk at lave en dublet af 166 GB til at eksperimentere på. Så vær lige forsigtig derinde, ikke?


1103

6
02. januar 2019 @ 20:41
Stormogul

Mange tak for forslagene.
Ideen med at dele biblioteket i tolyder jo som en god idé, men i praksis kan jeg ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre. Jeg vil jo gerne have min album opdeling med, men eftersom albums'ne jo bare er en overbygning uden "fysisk forbindelse" til foto-filerne, er det jo et ret umulig opgave. Håber det er til at forstå hvad jeg mener.

Jeg har heldigvis løbende eksporteret mine fotos til fysiske mapper med samme navne som mine Albums. Derfor skulle man synes at jeg bare kan trække dem ind i Fotos påny og oprette flere mindre biblioteker. Jeg kan godt trække de forskellige mapper ind i Fotos igen, men Albums'ne skal jeg genskabe manuelt endnu engang.    
Tonny du mener også at jeg bør opdele mit bibliotek i mindre dele hvis jeg forstår dig ret.
Det tror jeg også jeg bliver nød til. Problemet er som nævnt bare at det er helt uoverskueligt at gøre det manuelt.

Jeg har 782 albums.    


1103

6
02. januar 2019 @ 20:41
Stormogul

Mange tak for forslagene.
Ideen med at dele biblioteket i tolyder jo som en god idé, men i praksis kan jeg ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre. Jeg vil jo gerne have min album opdeling med, men eftersom albums'ne jo bare er en overbygning uden "fysisk forbindelse" til foto-filerne, er det jo et ret umulig opgave. Håber det er til at forstå hvad jeg mener.

Jeg har heldigvis løbende eksporteret mine fotos til fysiske mapper med samme navne som mine Albums. Derfor skulle man synes at jeg bare kan trække dem ind i Fotos påny og oprette flere mindre biblioteker. Jeg kan godt trække de forskellige mapper ind i Fotos igen, men Albums'ne skal jeg genskabe manuelt endnu engang.    
Tonny du mener også at jeg bør opdele mit bibliotek i mindre dele hvis jeg forstår dig ret.
Det tror jeg også jeg bliver nød til. Problemet er som nævnt bare at det er helt uoverskueligt at gøre det manuelt.

Jeg har 782 albums.    


4593

394
02. januar 2019 @ 21:55
FPU

Du må godt nok være en ivrig fotograf med alle de billeder og albums. Når du går så meget til den, abonnerer du så ikke på en eller anden form for foto-tidsskrift?

Alt om Foto eller DSLR-bladet eller Leica-magasinet, eller hvad de nu hedder, MÅ da have enten berørt emnet af egen drift eller fået en forespørgsel fra en regelmæssig læser. Måske kan du finde noget i deres online-katalog, eller også kan DU skrive ind til et blad og få en professionels mening.

Endelig kan du gå direkte til hestens mule og spørge en af de store (kunst-) fotografer herhjemme; der er som regel kontakt-info på deres hjemmesider.

Og prøv også lige Ken Rockwell; han har testet så godt som alt udstyr, der har med fotografering at gøre, så hans fotobiblioteker må være enorme. Måske berører han også problemet med håndtering af store biblioteker.


349

3
02. januar 2019 @ 22:38
Lærling

Min bror har et fotobibliotek på 175 GB, og han har ikke problemer. Så umiddelbart tænker jeg ikke størrelsen alene er problemet. 

Hvilken version af MacOS kører du med?

Bruger du iCloud fotobibliotek? 

Har du i så fald prøvet at oprette et nyt bibliotek og bruge det nye som systemets bibliotek, og derved gendanne billeder og album struktur fra iCloud, og se om det evt løser problemet? 


1103

6
03. januar 2019 @ 12:23
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

Du må godt nok være en ivrig fotograf med alle de billeder og albums. Når du går så meget til den, abonnerer du så ikke på en eller anden form for foto-tidsskrift?

Alt om Foto eller DSLR-bladet eller Leica-magasinet, eller hvad de nu hedder, MÅ da have enten berørt emnet af egen drift eller fået en forespørgsel fra en regelmæssig læser. Måske kan du finde noget i deres online-katalog, eller også kan DU skrive ind til et blad og få en professionels mening.

Endelig kan du gå direkte til hestens mule og spørge en af de store (kunst-) fotografer herhjemme; der er som regel kontakt-info på deres hjemmesider.

Og prøv også lige Ken Rockwell; han har testet så godt som alt udstyr, der har med fotografering at gøre, så hans fotobiblioteker må være enorme. Måske berører han også problemet med håndtering af store biblioteker.

Jeg ved såmænd ikke hvor en ivrigt fotograf jeg er, men jeg har altid taget en del fotos og film af mine børn, ferier, hobbyprojekter, husrenoveringer osv. Gennem et efterhånden halvlangt liv bliver det jo til en del.

Jeg holder ikke nogen fotoblade eller andet og det er såmænd heller ikke engang et spejlreflekskamera jeg bruger.
Hvis jeg endelig spurgte nogle professionelle fotografer til råds, så er jeg såmænd ret sikker på at de ville sige at de ikke kunne drømme om at bruge en app som Fotos.

Torben Aagaard skrev:

Min bror har et fotobibliotek på 175 GB, og han har ikke problemer. Så umiddelbart tænker jeg ikke størrelsen alene er problemet. 

Hvilken version af MacOS kører du med?

Bruger du iCloud fotobibliotek? 

Har du i så fald prøvet at oprette et nyt bibliotek og bruge det nye som systemets bibliotek, og derved gendanne billeder og album struktur fra iCloud, og se om det evt løser problemet? 

Nej, jeg er også i tvivl om det i det hele taget er bibliotekets størrelse det handler om.
Jeg bruger Mojave 10.14.2.
Nej, jeg bruger ikke iCloud til at gemme mine fotos i.

Iøvrigt satte jeg igen Fotos igang med at reparere biblioteket i går aftes. Nu her hvor det er over middag, skriver den stadig at den er i gang. Den er nået til 104 %      

Jeg er ret sikker på at der ikke rigtig sker mere i processen.






8581

198
03. januar 2019 @ 16:22
Poseidon

Mit gæt er at du har et korrupt bibliotek, som Fotos ikke kan finde ud af at reparere, så det at du bliver ved og ved med at prøve, vil være en endeløs cyklus. 


Mit forslag, udover Pallmeis om at splitte det i to, er at prøve at importere det hele ind i et nyt bibliotek. Du kan bruge fx. PowerPhotos til det.


1103

6
04. januar 2019 @ 13:24
Stormogul

Jeg tror du har ret. Jeg har bare svært ved at forstå og acceptere at det ikke vil lade sig reparere.
Jeg har lyst til prøve at kopiere hele biblioteket over på en ekstern harddisk og så få en anden Mac til at reparere det.
Så burde der i hvert fald ikke være nogle filer der låst eller nogle processer der er uafsluttede.

Tak for tippet med PowerPhotos. Det må jeg også prøve.
Så vidt jeg kan forstå er der en gratis version af programmet,som burde kunne klare det jeg har brug for.
Er det ikke rigtigt?


8581

198
04. januar 2019 @ 14:17
Poseidon
MacWin skrev:

Jeg tror du har ret. Jeg har bare svært ved at forstå og acceptere at det ikke vil lade sig reparere.

Nu er det jo nogle specifikke fejl den kigger efter i biblioteksfilen, og ikke en AI som sidder og prøver at fikse problemet, så jeg er ikke overrasket over at det ikke kan lade sig gøre.


Tak for tippet med PowerPhotos. Det må jeg også prøve.
Så vidt jeg kan forstå er der en gratis version af programmet,som burde kunne klare det jeg har brug for.
Er det ikke rigtigt?

Ingen anelse, for jeg kan ikke se hvad licitationerne er for deres trial? Kan være den bare er tidsbaseret, men ud fra hvor sjældent folk nok har brug for at merge biblioteker, tror jeg nu mere den har et maksimum på antal billeder der opereres med, eller lignende. Jeg har dog personligt været glad for programmet.