xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Info om hvornår et Word dokument sidst er læst?
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


0

0
27. december 2018 @ 15:42
Nyt medlem

Hej allesammen

Er der mon nogle, der ved om man kan tjekke hvornår et word dokument sidst er læst? Eller åbnet i så fald? (jeg ved hvordan jeg tjekker med hvornår det sidst er ændret og oprettet osv. Men der hvor der burde stå oplysninger om hvornår det sidst er åbnet er der ingen oplysning; kun to streger)

Eller er der nogle der ved om man kan se en oversigt over åbne dokumenter fra Word de sidste uger -men med angivelse af specifik dato og tidspunkt for hvert dokument?

L

  12
0
  544

8581

198
27. december 2018 @ 15:44
Poseidon

Prøv at se her


0

0
27. december 2018 @ 16:02
Nyt medlem

Ok hurra! Så det kan lade sig gøre... hm men oy, det er ret teknisk for mig; hvordan kommer jeg ind i det de kalder 'stats'? eller 'lsu'? Og er det noget jeg kan på min mac? 

Louise 


8581

198
27. december 2018 @ 17:00
Poseidon

Du skal bruge Terminalen.


2709

339
PallMei (Skribent)
27. december 2018 @ 18:01
Bit kongen

Som David skriver, skal du gøre det i terminal. Skriv 

ls -ltu 

og træk filen fra finder over i terminal vinduet for at indsætte dets navn. Vigtigt at du skriver ovenstående med små bogstaver og har et mellem efter. 

Finder burde kunne vise det, men syntes ikke det virker. Tryk cmd+J for at få oversigtsvalg. Her kan "sidst åbnet" tilvælges og sorteres efter, men datoerne der vises giver ikke mening hos mig 🤔


0

0
28. december 2018 @ 23:00
Nyt medlem

Ok tusind tak for hjælpen. 

Hm men for de dokumenter jeg skal bruge bliver det blot oplyst: 'command not found'. For andre dokumenter kan jeg fint se sidste åbning...


Findes der mon en anden måde? Hvor jeg kan se hele historiken for åbning af hvert enkelt dokument?

Louise



0

0
28. december 2018 @ 23:00
Nyt medlem

Ok tusind tak for hjælpen. 

Hm men for de dokumenter jeg skal bruge bliver det blot oplyst: 'command not found'. For andre dokumenter kan jeg fint se sidste åbning...


Findes der mon en anden måde? Hvor jeg kan se hele historiken for åbning af hvert enkelt dokument?

Louise



2709

339
PallMei (Skribent)
28. december 2018 @ 23:36
Bit kongen
Bea skrev:

Ok tusind tak for hjælpen. 

Hm men for de dokumenter jeg skal bruge bliver det blot oplyst: 'command not found'. For andre dokumenter kan jeg fint se sidste åbning...


Findes der mon en anden måde? Hvor jeg kan se hele historiken for åbning af hvert enkelt dokument?

Louise


Lyder som om du har glemt mellemrum efter "ls -ltu".

Evt. copy/paste hvad du ser i terminal (kommando og fejlmeddelelse) i en post det her (hvis ikke navnet er for afslørende), så vi kan hjælpe med at finde fejlen. 


0

0
01. januar 2019 @ 20:14
Nyt medlem

Ok tak for hjælpen.

Men nej desværre er der mellemrum efter 'lsu -ltu'. Men faktisk har jeg brug for en historik over åbninger af dokumentet, kommer jeg i tanke om. Og denne giver så kun dato og tid for sidst åbnede...? Det ser ud som om jeg ikke kan få den type oplysninger om Word-dokumenter... eller? Kender I andre måder hvorpå man kan få en sådan historik over åbnede dokumenter 

Louise


2709

339
PallMei (Skribent)
01. januar 2019 @ 22:36
Bit kongen

Det er "ls -ltu" ikke "lsu -ltu".

Ok, men det lyder underligt at du vil føre historik over åbninger alene. Der er masser af forskellige niveauer af versionsstyring. Word har også, men har aldrig brugt det. Du kan prøve at tjekke menupunktet filer->Gennemse Versionhistorik.

Ligger den i dropbox, laver den også versionshistorik.

Hvis du laver backup med timemachine, kan du også gå tilbage i tiden og se hvornår der er lavet ændringer. 

Men hvis det virkelig er åbninger du vil registrere, så skal der kigges på file-access logning. Der findes udviklerværktøjer (og garanteret også sikkerhedsværktøjer) der kan, men det er noget mere langhåret end ls -ltu og noget jeg selv skal læse op på.


1129

129
02. januar 2019 @ 01:02
Stormogul

det kan man ikke, uden at udvikle videre på systemet.

hvis der er tale om få tal dokumenter, så kunne man gemme dem som "word document with macro enabled", og lave en macro, der hver gang dokumentet åbnes, pinger en adresse på en web server (skal have adgang til denne også)

og på den måde registrere åbningen. om man så åbner dokumentet en gang eller 20000 gange vil enhver åbning blive registreret så længe macro få lov at køre.

men det kræver at alle dokumenter er macro enabled, og at man har indsæt en macro i dem. og at man også har en web server som kan "bogføre" åbningen, samt at maskinen er online når dokumentet åbnes.

det er i hvert fald den "nemmeste" løsning jeg kunne tænke mig til lige pt. :D

en måske lidt andet udgave af denne er at man kunne ved hjælp af macro ændre i meta data for dokumentet, og på den måde optage åbningsdato/tidspunkt. men ved ikke om der findes en måde hvor på dette info kan oprettes så den er synlig. og om der er begrænset længde af data. 



0

0
08. januar 2019 @ 15:11
Nyt medlem

Okay tusind tusind tak for udførlig hjælp! 

Ja jeg er ikke så software kyndig og jeg var interesseret i det bagud i tid; så jeg lever i uvidenheden om hvornår de er åbnet. Ærgerligt det ikke kan lade sig gøre dog. Men ja sådan er systemet åbenbart. 

Igen; tak for hjælpen allesammen

Louise


2709

339
PallMei (Skribent)
08. januar 2019 @ 17:33
Bit kongen
Bea skrev:

Okay tusind tusind tak for udførlig hjælp! 

Ja jeg er ikke så software kyndig og jeg var interesseret i det bagud i tid; så jeg lever i uvidenheden om hvornår de er åbnet. Ærgerligt det ikke kan lade sig gøre dog. Men ja sådan er systemet åbenbart. 

Igen; tak for hjælpen allesammen

Louise

Måske der var en anden løsning på dit problem, hvis du kunne forklare opgaven du ønsker at løse.