xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Hurtigere iMac ?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


259

2
20. oktober 2018 @ 15:58
Juniormedlem

Sider med en iMac 20" anno 2009 som pt. køre med V.10.11.6 

Det eneste imac`n bruges mest til er netsurf og spotify og opbevaring af billeder.

syntes den er en del sløv til tider og ved godt man kan smide en SSD i og du får dig en nermest ny Imac.:-) meeen med det en bruges til så ved jeg ikke om jeg vil til at skifte den ud.

Så jeg tænkte nu med det den kun bruges til, kan man så ikke downgrade den til den FW den kom med ? og ville man så ikke få en frisk imac ?



iMac (20”, primo 2009) 8GB Ram


iMac 20 2,66 GHz Intel Core 2 Duo 8 GB 1067 MHz DDR3
  27
0
  1372

740

38
20. oktober 2018 @ 16:03

Svaret er nej.

Den nemmeste løsning er også den billigste til 216,00 kroner.


8586

198
20. oktober 2018 @ 16:58
Poseidon
preben hansen skrev:
Så jeg tænkte nu med det den kun bruges til, kan man så ikke downgrade den til den FW den kom med ? og ville man så ikke få en frisk imac ?

Jeg går ud fra du mener styresystem, og ikke firmware - Og nej, det vil ikke gøre meget. En SSD er din eneste vej frem.

Der var engang en Mac...

1519

0
20. oktober 2018 @ 17:43
Suspenderet

Jeg fik samme ide' med min Mini, men med en SSD'er på USB3 varer det år før jeg skifter maskine igen. Desuden er der en masse du ikke kan køre med mindre systemet er tidssvarende....

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

3580

34
20. oktober 2018 @ 17:44
Virtual Machine

Websider og apps bliver hele tiden mere komplekse og tungere for din computer. Så den vil helt sikkert give slip en dag. Og din computer bliver 10 år til næste år. Så den klarer sig ganske godt efter omstændighederne.


Du kunne prøve at lave en clean install af macOS som noget af det første, for at se om der bliver luet ud i det. Men så skal du have backup af ALT først.


Men det hjælper meget at smide en SSD og måske 2x4 GB RAM i den. Jeg går ud fra, at der kun er 2x2 GB i den. Så har du 12 GB i den. 

Alternativt kunne du prøve et rengørringsprogram som Clean My Mac. Men den koster ca det samme som en helt ny SSD. Og så vil jeg hellere lave en clean install på en ny SSD.


Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2581

84
20. oktober 2018 @ 17:55
Bit kongen
preben hansen skrev:

Sider med en iMac 20" anno 2009 som pt. køre med V.10.11.6 

Det eneste imac`n bruges mest til er netsurf og spotify og opbevaring af billeder.

syntes den er en del sløv til tider og ved godt man kan smide en SSD i og du får dig en nermest ny Imac.:-) meeen med det en bruges til så ved jeg ikke om jeg vil til at skifte den ud.

Så jeg tænkte nu med det den kun bruges til, kan man så ikke downgrade den til den FW den kom med ? og ville man så ikke få en frisk imac ?

iMac (20”, primo 2009) 8GB Ram


Det hedder OS, Operativ system, ikke Firmware, det gør det nemmere for dig selv når du taler med andre at du bruger de rigtige ord. 

Du skal absolut ikke regne med den bliver hurtigere og gør den det er det så lidt at du ikke vil bemærke det til daglig. Derudover kan du meget hurtigt ende med at f.eks. Spotify ikke vil køre på et så gammelt OS. 

Den eneste fornuftige løsning er en SSD, du kan evt. undersøge om du kan tilslutte den gamle harddisk samtidigt med en ny SSD. Dermed kan du bruge SSD til OS og den gamle HD til billeder. 



166

3
20. oktober 2018 @ 18:00
Novice

iMac 20" Primo 2009 understøtter KUN 8 GB RAM og ikke 12 GB.

Jeg ville helt klart installere mere RAM (hvis den ikke har max) og skifte til SSD. 

Der er ingen grund til clean install på SSD, man kan sagtens lave en clone af den nuværende og herefter expandere SSD disken til max størrelse.

Fx. hvis den interne disk er 320 GB så min. 512 GB SSD osv. så der bliver fuldt udbytte af SSD'en

Mac siden 1985 - iMac 27"Late2014 i7 4GHz 32GB 3TBFusion, MBP15" i9-2018 32GB-1TB, iPad Pro 11" 256GB, iPhone 7 128GB

8586

198
20. oktober 2018 @ 18:57
Poseidon
sukado skrev:

Jeg ville helt klart installere mere RAM (hvis den ikke har max) og skifte til SSD. 

Det må være nogle pænt syge hjemmesider du besøger hvis du skal bruge mere end 8GB RAM.

Der var engang en Mac...

285

6
20. oktober 2018 @ 19:46
Juniormedlem

Jeg ville ikke bryde mig om at bruge en Mac, der ikke længere får sikkerhedsopdateringer, til generel websurf.


259

2
23. oktober 2018 @ 16:56
Juniormedlem

Den har max RAM pt. på 2x4Gb som jeg også køre med.

iMac 20 2,66 GHz Intel Core 2 Duo 8 GB 1067 MHz DDR3

740

38
23. oktober 2018 @ 18:51
preben hansen skrev:

Den har max RAM pt. på 2x4Gb som jeg også køre med.

Glem alt om RAM og læs nu, hvad det er, jeg skriver til dig i allerførste svar i tråden; SSD—det er den eneste løsning.


1519

0
23. oktober 2018 @ 19:07
Suspenderet
iPhoneX skrev:
preben hansen skrev:

Den har max RAM pt. på 2x4Gb som jeg også køre med.

Glem alt om RAM og læs nu, hvad det er, jeg skriver til dig i allerførste svar i tråden; SSD—det er den eneste løsning.

Du har ret, det næste råd er vel at støvsuge og pudse bæstet, når den eneste virkelige løsning er SSD. Grunden til det kan gå langsomt er samme problem som Windows har; Swapping af hukommelse, og det' foregår på din i forvejen sløve harddisk. En SSD retter op på det,: swapping foregår hurtigt og søgetiden, som er næsten lige så vigtig, er latterlig lav. En ny install på din gamle harddisk vil da give noget,men ikke ret meget i forhold til en SSD, som i dag bliver nærmest foræret væk....  

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

687

6
23. oktober 2018 @ 19:25
Veteran

SSD. eller SSD.men du kan også smide en SSD i, det første er det rigtige, det andet er det bedste, og det tredje er det eneste rigtige.

jeg bygger alt i toffifee og løg

259

2
25. oktober 2018 @ 17:29
Juniormedlem

Høre samsung Evo850 skulle være de bedste ?

iMac 20 2,66 GHz Intel Core 2 Duo 8 GB 1067 MHz DDR3

4593

394
25. oktober 2018 @ 17:57
FPU
preben hansen skrev:

Høre samsung Evo850 skulle være de bedste ?

Alle SSD'ere er omtrent lige hurtige, omtrent lige stabile, omtrent lige kompatible, og omtrent lige prissat.

Det skal dog bemærkes, at (i hvert fald de fleste Mac-brugere) ikke går galt i byen med Samsungs EVO-serie.

Jeg har selv sat en EVO 840 i min MBP for 3-4 år siden, og den gnungrer bare derudad; rent faktisk er selve disken dobbelst så hurtigt som SATA-interfacet, så nu er det bundkortet, som er flaskehalsen, ikke disken. :o)

Der har været nogle issues melem EVO og MBP 2012, men jeg har ikke hørt om nogen problemer i iMac'er, men du skal dog være opmærksom på, at der sidder en thermo-føler (thermistor) på din originale harddisk, som styrer blæserens hastighed. Derfor kan du muligvis risikere, at din blæser vil køre for fuldt drøn hele tiden efter et skift til SSD uden overflytning af den gamle føler eller montering af en ny. Det emne er jævnligt oppe at vende herinde, så du kan finde tråde om det via søgefeltet

Du skal også være opmærksom på, at SSD'ere har formfaktor 2.5'', mens en standard harddisk i en iMac er 3.5'', så du skal enten købe en adapter eller klæbe SSD'en fast til iMac'en med f.eks. tæppetape. Jeg ville dog vælge adapter-løsningen. Det er der også tråde om herinde.

Der ER andre mærker end Samsung, f.eks. IBM, OWC og Crucial.

Glædelig ombygning.

P.S. Samsung Pro er noget hurtigere (og noget dyrere) end EVO-serien. Alt afhængig af din iMac's specs, kan det måske svare sig at investere i Pro-serien. Måske.

Spirituel Maskine

687

6
25. oktober 2018 @ 20:12
Veteran
jeg bygger alt i toffifee og løg

1519

0
25. oktober 2018 @ 22:07
Suspenderet

Næsten ligegyldigt hvilken SSD du vælger, så vil du efter install sidde med kæben nede på bordet og tænke; "Det skulle jeg have gjort for længe siden"!   Her er en disk test på en 2016 Macbook Pro, din nuværende harddisk tænker jeg spytter ca. 100-120 Mb ud i sekundet, det gjorde min Mini's harddisk før jeg satte en SSD i..






Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1519

0
25. oktober 2018 @ 22:09
Suspenderet

OK, så er det vist slut med billeder i Macnyt.

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

2581

84
26. oktober 2018 @ 14:03
Bit kongen
preben hansen skrev:

Det her er da smart eller hva`

Ikke hvis det er en 2009 iMac med USB 2 porte, de er m e g e t langsomme. 


259

2
26. oktober 2018 @ 14:46
Juniormedlem

Pis da.... det 2.0 ville ellers have været nemt.

iMac 20 2,66 GHz Intel Core 2 Duo 8 GB 1067 MHz DDR3

8586

198
26. oktober 2018 @ 15:27
Poseidon

Det vil være hurtigere end din interne HDD, men forvent ikke alverden på en USB2 forbindelse.

Der var engang en Mac...

2709

341
PallMei (Skribent)
26. oktober 2018 @ 18:41
Bit kongen
David Munch skrev:

Det vil være hurtigere end din interne HDD, men forvent ikke alverden på en USB2 forbindelse.

Kun fordi der ikke er et læse/skrivehoved at flytte rundt på at derfor meget lav ventetid. Den rå overførselhastighed vil være 3-4 gange lavere. Så ved mange små operationer vil den lave ventetid være vigtigst, hvilket vil være det hyppigste. Firewire400 vil trods den teoretiske lavere overførselhastighed være ca. 25% hurtigere (lavere overhead), men meget svære at finde til rimelig penge og stadig langsom i forhold til internt monteret ssd. Desuden vil trim ikke være understøttet på USB, ved ikke med Firewire.


291

45
26. oktober 2018 @ 18:42
Juniormedlem
preben hansen skrev:

Pis da.... det 2.0 ville ellers have været nemt.

Men din iMac har så vidt jeg husker FireWire 800, så det er en mulighed. Desværre er de kabinetter en noget mere bekostelig affære. Det koster ca. 522 kroner for sådan et: Mercury On-The-Go Pro USB3 & FW800 Enclosure


1641

24
26. oktober 2018 @ 19:08
Stormogul

Det er langt hurigere (En lille time) og billigere at montere den internt. Og hastighedsforøgelsen kan mærkes...!!

Har lige monteret en en Samsung 1Tb 860 EVO i fruens iMac late 2009, og det var der ingen ben i... Brugte 3M dobbelt klæbende tape til monteringen, og fulgte blot anvisningen på iFixit.com. Det tog en lille time..!   Husk at installere OSX på SSD'en inden montering i maskinen...

Once you go Mac - You'll never go back..!

321

4
27. oktober 2018 @ 07:27
Lærling

Hvis det ikke allerede er blevet nævnt, så vil jeg helt klart vælge at sætte en SSD i...


687

6
27. oktober 2018 @ 10:34
Veteran


hurtig disk på tilbud, kun i denne her uge. HURTIG HURTIG.

jeg bygger alt i toffifee og løg

1641

24
27. oktober 2018 @ 10:46
Stormogul
hoejfed skrev:


hurtig disk på tilbud, kun i denne her uge. HURTIG HURTIG.

      


Once you go Mac - You'll never go back..!