xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Virus?
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


280

1
08. oktober 2018 @ 17:04
Juniormedlem

Hej, får meget autentisk besked med billede af Apple Care om at min maskine er inficeret med 3 virus bl.a. TROJAN  og den begynder at tælle ned fra 5 min. Der er et link jeg kan klikke på men jeg lader være, selve WEB adressen er tvivlsom, men den bliver ved med at kommer tilbage med en sikkerhedspåmindelse. Hvad gør jeg?

Forklar gerne meget pædagogisk :-)


VH Charlotte


  10
0
  612

2581

84
08. oktober 2018 @ 17:14
Bit kongen

Hvor kommer den besked?


4593

394
08. oktober 2018 @ 17:53
FPU

Hej Charlotte.

En gurgling af "ApleCare trojan virus" førte frem til linket herunder. Svaret er i øvrigt: "It's a scam!"

Din Mac er derfor IKKE inficeret (men helt fint at du er observant på muligheden og spørger ind til det).

Link til Apple-artikel om AppleCare trojan virus.

Bemærk, at der tilsyneladende IKKE ligger noget snask på din Mac men på en hjemmeside, som du har besøgt. Derfor vil den besked dukke op, hver eneste gang du besøger den hjemmeside. Den enkle løsning er derfor at holde sig væk derfra.

Læg venligst også mærke til, at ikke alle svarene er vist i artiklen; nederst på siden er der et blåt link, som hedder "Read all replies >"

God læselyst. :o)

Spirituel Maskine

740

38
08. oktober 2018 @ 20:16

Kære Charlotte, hvis du er i det mindste i tvivl, så kør Malwarebytes for Mac (den gratis version; grøn knap).

Hvis du under installation bliver spurgt om at opgradere til premium eller betale, så bare afvis. Malwarebytes for Mac er 100 pct. gratis og effektiv mht at fjerne evt. snask på din fine Mac.


280

1
08. oktober 2018 @ 21:45
Juniormedlem

Hej og tak for svar :-) Jeg forlod straks den hjemmeside, der udløste beskeden, men der bliver ved med at komme sådan en safari påmindelse oppe i højre hjørne (ligesom når man får en mail). Kan man  slippe af med det? Jeg læste mig godt frem til at der ikke er noget på min maskine, men at det er scam. Men forsvinder det af sig selv?? Eller kan jeg gøre noget? har også haft aktivitetsovervågning i gang uden resultat.


vh

Charlotte


740

38
09. oktober 2018 @ 00:06
Charlotte Frese skrev:

Hej og tak for svar :-) Jeg forlod straks den hjemmeside, der udløste beskeden, men der bliver ved med at komme sådan en safari påmindelse oppe i højre hjørne (ligesom når man får en mail). Kan man  slippe af med det? Jeg læste mig godt frem til at der ikke er noget på min maskine, men at det er scam. Men forsvinder det af sig selv?? Eller kan jeg gøre noget? har også haft aktivitetsovervågning i gang uden resultat.


vh

Charlotte

Ja. Malwarebytes fjerner den automatisk.


167

5
09. oktober 2018 @ 06:38
Novice

CleanMyMac X har en funktion "Malware Removal" - er den lige så effektiv som Malwarebytes. Er der nogen der har erfaringer med det.


1425

21
09. oktober 2018 @ 18:32
Stormogul

Kan det afhjælpe, at slette cookies?


280

1
23. oktober 2018 @ 16:03
Juniormedlem

Hej igen, jeg har installeret Malwarebytes, men det hjælper ikke. Jeg har gjort som det anbefales på Apples hjemmeside og andre steder og fået hjælp, men der kommer stadig en besked om at Safari mangler en sikkerhedsopdatering og klikker man kommer man ind på det samme billede. 


Andre bud?


Vh

Charlotte


2709

339
PallMei (Skribent)
23. oktober 2018 @ 16:26
Bit kongen

Har du også kørt Malwarebytes?


291

45
23. oktober 2018 @ 17:30
Juniormedlem

Det er højest sandsynlig blot en webside, som åbner en masse faner/vinduer i Safari for at skræmme dig.

Prøv at holde Shift-tasten (den til store bogstaver) nede, mens du starter Safari fra symbolet i Docken.

For at kunne gøre dette, skal Safari først være helt afsluttet, hvilket evt. kan gennemtvinges med tastaturgenvejen Alt+Cmd+Q