xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Gemme store mængder foto
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)


156

0
05. september 2018 @ 08:34
Novice

Jeg har en bekendt som har store mængder foto liggende  og nu er der ikke plads til dem på hendes macbook.  Hun er meget bange for, at hun ikke kan finde rundt i hendes foto, hvis vi lægger nogle af dem ud på en extern HD (dygtig fotograf - ikke erfaren macbruger) . Hvordan hjælper jeg hende bedst?. Er det en løsning at købe plads i iCloud?




  7
0
  523

1129

127
05. september 2018 @ 09:18
Stormogul

der er flere forskellige løsninger.

1. ekstern disk 

photos/litghtroom biblioteker/kataloger kan lægges på eksterne diske, som så kan tilgås fra programmerne og på den måde kan finde rund i arkiverne. 

photos biblioteket skal blot flyttes fra lokal disk til et ekstern og åbne den derfra. man vil ikke en gang mærke forskel på at de ligger på den eksterne disk. det samme med lightroom. sikkert også mange andre foto organiseringsprogrammer.


2. uploade på jottacloud det er vist ret billigt 4-600 om året for ubegrænset, det er i hvertfald det jeg betaler.  


3. det samme gælder flickr. det er et foto tjeneste og derme kan man søge og sortere filer i mapper albums og forskellige måde at finde dem nemmere. også koster lidt penge.

4. icoud, men det er ikke billigt. og det vil stadig optage plads på disken. måske mindre, men stadig optage plads. og hvis man arbejder med mange fotos, så vil alle disse være lokalt på disken som cache. og dermed optage plads i fuld størrelse. så hvis der er mangel på plads vil jeg gå i gang med ekstern disk og/eller bruge jottacliud/flickr til backup, just en case disken ryger eller bliver stjålet. så har man backup af den. 


2581

84
05. september 2018 @ 10:39
Bit kongen

Hvis vi taler erhverv her, hvis hun lever af det så er løsningen en NAS.

Hun skal skaffe sig en NAS at kopiere billederne over på og den NAS skal så sættes op til at tage backup ud i skyen. Langt de fleste NAS vil have mulighed for at tage backup direkte ud i Amazon Cloud.

Hvis det er erhverv er der ikke noget alternativ.



8581

198
05. september 2018 @ 11:00
Poseidon

Alt efter hvormange fotos hun har, og hvis det skal gå så gnidningsfrit som muligt og være brugervenligt, så er iCloud en rigtig god løsning. Hun bør dog stadig køre med backup af sin fotos, og der bliver det besværligt når hun kun har én maskine som ikke har plads til billederne.


Hvis det er en Macbook Pro, så kunne hun overveje at opgradere disken.

Der var engang en Mac...

156

0
05. september 2018 @ 12:31
Novice

Hun er en ældre dame med en passion for at fotografere . Hun har en macbook på 256 GB, der næsten kun er foto. Det skal virkelig være enkelt,

 for det er ikke edb der er hendes styrke. Jeg tror jeg forsøger mig med en ekstern harddisk og så må vi se at lave backup i skyen.


1519

0
05. september 2018 @ 13:20
Suspenderet

Her står hvordan man bruger ekstern disk med Photos.


https://www.imore.com/how-use-photos-mac-external-hard-drive

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

4586

390
05. september 2018 @ 18:14
FPU

Hvis løsningen ender med en ekstern harddisk (gædler også USB-stcks og SD-kort), så husk at de næsten altid er formatteret i ExFAT eller eventuel i NTSC, som begge er Windows-formater.

Disken bør derfor omformatteres til Extended(Journaled) inden den tages i brug, hvilket gøres i Diskværktøj.

Hvis disken er tilstrækkelig stor, kan den derefter passende partitioneres i f.eks. to lige store partitions; så kan veninden eventuelt lægge sine billeder (manuelt) på den ene partition og køre en TimeMachine backup af Mac'ens harddisk på den anden.

Hun kan naturligvis også lægge en ekstra kopi af billederne på den anden partition, men det giver mere mening at lægge en ekstra kopi på en tredie disk, på SD-kort eller USB-sticks, eller brændt ned på DVD-skiver.

Uanset hvad er det min anbefaling, at billederne ikke kun ligger eet sted, for går disken ned, er alt væk. Det optimale scenarie er to ens diske med ens indhold, hvor den ene disk så ligger et sted (langt) væk fra den anden disk, f.eks. hos en nabo eller et familiemedlem, i tilfælde af brand eller indbrud.

Spirituel Maskine

678

26
05. september 2018 @ 18:45
Veteran

Jeg bruger personligt iCloud løsning, og jeg har aldrig haft udfordringer med at mangle fotos, plads eller andet. Jeg giver 7 kr. om måneden for at få opgraderet pladsen på iCloud, men så tænker jeg heller ikke over om der er plads til billeder på mine enheder eller ej. Man tænker jo heller ikke om de er i clouden eller på computeren, de er der bare :-) Så det er da helt sikkert nok den nemmeste løsning for at hun kan finde ud af det.