xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Nordea netbank
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


136

2
02. september 2018 @ 12:09
Novice

Kære macnyttere! Jeg har pludselig fået et problem med at komme på Nordea Netbank fra min Firefox. Siden med brugernavn og adgangskode blafrer og slutter med en meddelelse om teknisk fejl 500 eller at jeg har søgt netbanken via bogmærke. Min MacBook pro er gammel, OSX 10.6.8, Firefox 48.02 og Safari 5.1.7. Jeg kan godt gå på netbank via Safari, og Firefox virker ellers fint. Nordea tekniske hjælp var ikke meget værd, foreslog at bruge Google Crome som browser og nulstille Firefox -- ingen af delene har jeg indtil videre gjort. Har nogen derude en løsning på problemet -- ud over at få mig en nyere MacBook Pro! På forhånd tak.

Hans

  11
0
  301

2581

84
02. september 2018 @ 12:19
Bit kongen
Hans Sode-Madsen skrev:

Har nogen derude en løsning på problemet -- ud over at få mig en nyere MacBook Pro! På forhånd tak.

Før du bruger 11.000+ kr. på en ny Macbook pro ville jeg nok bruge Safari som du konstaterer virker fint.

Alternativt slår du koldt vand i blodet og afventer en opdatering af FireFox.



2185

44
02. september 2018 @ 13:03
ASCII jonglør
Jesper Arning skrev:
Hans Sode-Madsen skrev:

Har nogen derude en løsning på problemet -- ud over at få mig en nyere MacBook Pro! På forhånd tak.

Før du bruger 11.000+ kr. på en ny Macbook pro ville jeg nok bruge Safari som du konstaterer virker fint.

Alternativt slår du koldt vand i blodet og afventer en opdatering af FireFox.


Der vil ikke komme flere nye Firefox releases til OS X 10.6.x, 10.7.x og 10.8.x - så Firefox 48.0.2 er den sidste.


136

2
02. september 2018 @ 13:05
Novice

Kære Jesper

Tusind tak for et nyttigt -- og billigt -- råd! Det følger jeg. Min MacBook Pro er snart 10 år, men virker upåklageligt.

Hans


2185

44
02. september 2018 @ 13:10
ASCII jonglør

En mulig løsning kunne være at benytte en speciel EME-free version af Firefox, som kan hentes her (dette er den danske version): http://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/48.0.2/mac-EME-free/da/Firefox 48.0.2.dmg


2581

84
02. september 2018 @ 13:17
Bit kongen
Hans Sode-Madsen skrev:

Kære Jesper

Tusind tak for et nyttigt -- og billigt -- råd! Det følger jeg. Min MacBook Pro er snart 10 år, men virker upåklageligt.

Hans

Jeg har lige overtaget en 2012 MacBook Pro. Skiftede HD ud med en SSD og satte 16 GB ram i den, da den skal køre Windows i VMWare Fusion, i forbindelse med arbejder.

Den maskine kører kører rasende godt. En MacBook Pro er en sejlivet maskine og med de rigtige opdateringer af hardware, holder den længe. Det kostede mig 1150 kr. incl. forsendelse, for nyt henholdsvis lettere brugt hardware, fundet på DBA, at opgradere den. 

Hvis der ikke er andre grunde, kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle bruge Safari til Netbank, men din maskine står nok snart for fald, hvad sådan noget som netbank angår, så det er nok ikke en dum ide, at have en opsparing klar til den dag den skal skiftes. 

Når det er sagt ordner jeg 99% af netbank sager, på min iPhone. 



4586

389
02. september 2018 @ 16:10
FPU

Jeg kører selv 10.6.8 og kan heldigvis stadig bruge både Safari og Firefix i min netbank, bortset fra at jeg ikke kan sende penge ud af banken, så at sige (overføre til fremmede konti), kun flytte penge frem og tilbage mellem egne konti, i hvert fald i Firefox. Har ikke prøvet med Safari i et langt stykke tid.

Skal jeg en sjælden gang lave såden en transkaktion, hvis MobilePay af en eller anden grund ikke har været inde over som en mulidghed, ja så booter jeg op i et nyere OS på en ekstern disk, klarer transaktionen derfra, og booter så tilbage til SnowLeo, og alt er atter fryd og gammen.

Nu skriver du jo ikke, hvilken model MBP det drejer sig om, men alt andet lige BURDE du kunne opgradere til et nyere operativsystem, f.eks. 10.9, og dermed også få adgang til nyere versioner af både Safari og Firefox, som burde virke med din netbank.

Og endelig kan du jo også vælge at skifte bank til en, som understøtter dine gamle browsere. ;-D

Held og lykke og feed-back.

Spirituel Maskine

136

2
02. september 2018 @ 16:46
Novice

Kære Tommy. Min model hedder 5.4, købt november 2011. Jeg mener, at den lige præcis er  nogle måneder for gammel til nyere OSX'er. 


740

38
02. september 2018 @ 17:51
Hans Sode-Madsen skrev:

Kære Tommy. Min model hedder 5.4, købt november 2011. Jeg mener, at den lige præcis er  nogle måneder for gammel til nyere OSX'er. 

HSM, din Mac5,4 har disse OS X / macOS muligheder og restriktioner:

This system fully supports the last version of OS X 10.8 "Mountain Lion" as well as OS X 10.9 "Mavericks" except for "Power Nap" and "AirPlay Mirroring" (which also requires an Apple TV 2nd Gen or higher). It also supports the last version of OS X 10.10 "Yosemite" and OS X 10.11 "El Capitan" -- including Mac-to-Mac AirDrop capability -- but no other advanced features are supported. It is not capable of running macOS Sierra (10.12) or subsequent versions of the macOS at all.


4586

389
02. september 2018 @ 18:01
FPU

Næ. Min er en Mid 2010. Den kører i hvert fald 10.9, som jeg jo har på en ekstern, og den kan vist nok køre helt op til 10.11. Din MÅ være samme årgang, eller muligvis en 2009'er, men hvis den er FØDT med 10.6.8 (SnowLeo), så ER det en Mid 2010'er, for 2009'erne er den sidste MBP, som kan boote i 10.5, og (så vidt jeg husker) kom 2011-erne med 10.7 installeret (det første system uden en medfølgende DVD, hvor man så booter i Recovery-mode og henter systemet online, hvis der er problemer). Mac'er kan ikke nedgraderes til ældre systemer end det, som de er født med. Desværre.

Se, nu har du næppe været så forudseende, at du har downloadet installere til de efterfølgende OS'er, efterhånden som de dukkede op på AppStore, og det er lidt noget skrammel, for Apple har taget dem af AppStore igen, efterhånden som nyere systemer er dukket op.

Du kan dog godt prøve at gå på AppStore og se, hvilket OS din MBP tilbydes og så prøve at installere det, EFTER at du har lavet en backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste. Det ideelle vil være en fuld TimeMachine backup over på en ekstern disk, men ellers en kopi af mappen "Dokumenter" i din brugermappe.

Jeg har på et tidspunkt kigget lidt på, hvilket OS der vil køre optimalt på min gamle hardware, også i forhold til, hvilke nye funktioner jeg synes, jeg vil få brug for, og jeg kom frem til, at der ikke er nogen grund til at opgradere til nyere end 10.9, hvis jeg engang bliver nødt til det; enten mangler der hardwareunderstøttelse til nyere funktionalitet i nyere OS'er, eller også er det funktioner, som jeg ikke vil få brug for.

Pøj-pøj.

Spirituel Maskine

93

4
04. september 2018 @ 17:25
Novice

Jeg har også NORDEA og dermed også deres netbank.

Men det er længe siden at jeg havde problemer med Firefox og Nordea, og jeg mener at have læst på Nordea at den ikke ville køre på Firefox, men det er alså længe siden jeg bruger ALTID firefox også på nordea og har ikke nogle problemer, så jeg er bange for at dit udstyr er for gammelt.

Hej


2185

44
04. september 2018 @ 18:35
ASCII jonglør

Nordea har en test side, så man kan se om man er OK eller ej: https://www.nordea.dk/privat/produkter/digitale-services/tjek-opsaetning.html