xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
iPhone oplades, men giver ej signal til MacBook
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)


2273

157
21. august 2018 @ 18:23
ASCII jonglør

Har fået et irriterende problem med min iPhone 7 Plus: 

Ofte når man rejser med DSBs IC-tog virker deres WiFi i toget ikke. Jeg forsøger derfor at bruge iPhone som signal til min MacBook Pro via USB/Lightning-kabel (Bluetooth er ikke så effektivt). Der sker så det, at der godt nok er forbindelse til opladning, men starter man en browser, stopper download førend der kommer data ind i browseren. Det kan man se, idet der fx i Safari startes på den blå streg, der indikerer datadownload, men så stopper stregen før end den når ret langt - og bliver blot stående. Intet mere sker. Samme med andre browsere Firefox & Chrome. Der er altså forbindelse mellem iPhone og MBP.

Jeg har nu prøvet tre forskellige helt nye USB/Lighting-kabler, men oplever hver gang det samme. Der må altså være en fejl i iPhone (sikkert Lighting-stikket), idet USB-udgangen i min MacBook Pro virker fint ifm. fx tilsluttede diske og drev iøvrigt.

Har prøvet at rense iPhones Lighting-stik forsigtigt med en lille træpind, men det har ikke hjulpet. Er usikker på, om jeg skal prøve et sikkert dyrt besøg hos et iPhone-værksted - eller er der nogen her i forum, der har et godt forslag til en mulig selvhjulpen løsning - evt. en måde at diagnostisere problemets årsag på?

På forhånd tak.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  15
0
  242

1129

129
21. august 2018 @ 18:39
Stormogul

hvad sker der hvis du dele data over bluetooth?

sker det samme eller virker det fint?


4593

394
21. august 2018 @ 18:48
FPU

Nu skriver du ikke, hvor lang tid din togtur tager, men hvis dit dataforbrug undervejs ikke er for intensivt, kan du måske bruge telefonen som hotspot uden ledning; så kan du nøjes med at slå internetdeling til og give din Mac koden (i WiFi-dialogen, som gerne skulle poppe op på din Mac, når du klapper låget op, og den begynder at lede efter et egnet netværk). Hvis din iPhone undervejs får brug for strøm, kan du jo lade direkte fra el-stikket i futtoget.

Du kan også prøve at nulstille telefonens netværksindstillinger, for det KAN være, at der er en bamse i telefonens netværk, som stopper download det samme sted hver gang. Telefonen genstarter efter nulstillingen, så du skal have din PIN-kode klar for at kunne låse SIM-kortet op,

Hvis du stadigvæk mener, at Lightning-stikket er lidt namset, så køb en pakke af de dér små børster, som man bruger til at rense mellemrummene mellem tænderne med. Jeg får af og til skidt i stikket under havearbejde eller skovning, så jeg bruger den lilla-farvede fra G.U.M; den passer fint i bredden til Lightning-stikket. Hvis du ikke kan finde dem i supermarkedet, må du nok forbi din tandlæge. Eftersom der findes andre mærker, kan det være, at tandlægen ikke sælger G.U.M, og så må du lige prøve at holde telefonen op mod udvalget for at finde en egnet størrelse.

Held og lykke og feedback.

Spirituel Maskine

2273

157
21. august 2018 @ 18:49
ASCII jonglør

@ Nihad: Data over bluetooth fungerer fint, men er som altid noget langsommere end ved Lighting/USB-overførsel. Derfor vil jeg gerne have dette til at fungere igen. Desuden er iPhone kun 2 år gammel, og jeg ønsker at have den nogle år endnu.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2709

341
PallMei (Skribent)
21. august 2018 @ 19:44
Bit kongen

Du bruger mobildata ikke? Hvorfor så ikke bruge din iphone wifi-hotspot.

https://support.apple.com/da-dk/HT204681#hotspot

Eller hvis nogle af forudsætninger for instant hotspot ikke er tilstede, så manuelt:

https://support.apple.com/da-dk/HT204023


2273

157
21. august 2018 @ 21:26
ASCII jonglør
PallMei skrev:

Du bruger mobildata ikke? Hvorfor så ikke bruge din iphone wifi-hotspot.

Jeg bruger mobildata, når DSBs WiFi svigter - og tro mig, det det svigter altid!      

Og om jeg bruger iPhones trådløse Bluetooth eller trådløse WiFi-Hotspot - er det ikke underordnet?

Anyway, spørgsmålet er, hvordan jeg får Internetdelig til at virke via USB-Lighting-kablet. Det er dér, problemet ligger. Mit mobil-abo er på 15GB månedligt, så masse-download af data er intet problem.


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2581

84
21. august 2018 @ 21:29
Bit kongen

Det man forsøger at foreslå dig er at droppe kablet og benytte muligheden for at lade din iPhone lave et hot spot du kan tilslutte til. 

Telefonen kan med andre ord lave et WiFi netværk som din Mac kan tilslutte til. 

Hvis du af en eller anden grund, skulle have et problem med at få internet deling til at fungere via kabel, så kunne det her være løsningen og slut resultatet er det samme, du benytter de data der er inkluderet i dit mobil abonnement. 

Og forskellen på Bluetooth og WifI?

Hvad hastigheden angår er den enorm, WiFi er meget hurtigere, men det kan du vel ikke være i tvivl om så hvad er det du mener?


2273

157
21. august 2018 @ 21:34
ASCII jonglør
Tonny Freimanis skrev:

Jeg får af og til skidt i stikket under havearbejde eller skovning, så jeg bruger den lilla-farvede fra G.U.M; den passer fint i bredden til Lightning-stikket.

Jeg prøver dem i morgen, tak for tippet!


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2581

84
21. august 2018 @ 21:36
Bit kongen
Factory skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Jeg får af og til skidt i stikket under havearbejde eller skovning, så jeg bruger den lilla-farvede fra G.U.M; den passer fint i bredden til Lightning-stikket.

Jeg prøver dem i morgen, tak for tippet!

Din telefon lader fint så der er ikke noget skidt i stikket.



2273

157
21. august 2018 @ 21:38
ASCII jonglør
Jesper Arning skrev:
Factory skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Jeg får af og til skidt i stikket under havearbejde eller skovning, så jeg bruger den lilla-farvede fra G.U.M; den passer fint i bredden til Lightning-stikket.

Jeg prøver dem i morgen, tak for tippet!

Din telefon lader fint så der er ikke noget skidt i stikket.

Måske - for der kan jo sidde skidt på nogle af kontakt-tappene og ikke på andre - går jeg da ud fra.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2709

341
PallMei (Skribent)
21. august 2018 @ 21:55
Bit kongen
Factory skrev:
PallMei skrev:

Du bruger mobildata ikke? Hvorfor så ikke bruge din iphone wifi-hotspot.

Jeg bruger mobildata, når DSBs WiFi svigter - og tro mig, det det svigter altid!      

Og om jeg bruger iPhones trådløse Bluetooth eller trådløse WiFi-Hotspot - er det ikke underordnet?

Nej, de er optimeret til forskellig anvendelse og Hastighedsforskellen er enorm. Instant hotspot bruger faktisk BT til at sætte forbindelsen op automatisk, men derefter er det en WiFi forbindelse.

Anyway, spørgsmålet er, hvordan jeg får Internetdelig til at virke via USB-Lighting-kablet. Det er dér, problemet ligger. Mit mobil-abo er på 15GB månedligt, så masse-download af data er intet problem.

Ja, men når du ikke kan få det til at virke (er også i vejledning for manuel internetdeling), så ville hotspot være værd at prøve. 


2273

157
21. august 2018 @ 21:58
ASCII jonglør
Jesper Arning skrev:

Det man forsøger at foreslå dig er at droppe kablet og benytte muligheden for at lade din iPhone lave et hot spot du kan tilslutte til. 

Telefonen kan med andre ord lave et WiFi netværk som din Mac kan tilslutte til. 

Hvis du af en eller anden grund, skulle have et problem med at få internet deling til at fungere via kabel, så kunne det her være løsningen og slut resultatet er det samme, du benytter de data der er inkluderet i dit mobil abonnement. 

Og forskellen på Bluetooth og WifI?

Hvad hastigheden angår er den enorm, WiFi er meget hurtigere, men det kan du vel ikke være i tvivl om så hvad er det du mener?

OK, tak for et klart sprog. Jeg var kendte faktisk ikke til, at iPhone kunne lave et trådløst WiFi-net, troede egentlig at Bluetooth var det hurtigste trådløse mellem iPhone og MBP. Jeg checker dette med 120 km/t næste gang, jeg skal med DSB.

Men dette er jo stadig en slags symptombehandling, idet iPhone stadigvæk har problemet med at få mobildata frem til MBPen...

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2581

84
21. august 2018 @ 22:40
Bit kongen

Vi må lige kalde tingene ved deres rette navn. Hvis du kan komme på nettet via Bluetooth og WiFi så får du mobildata frem til din MBP.

Måden du får data frem på er via internetdeling. Man kan lave internetdeling via Bluetooth, WiFi og kabel. WiFi er normalt det nemmeste, ved behov for at være på nettet længe har kabel den fordel at det samtidigt lader din tlf.

Hvis din tlf. kan lade med kablet tilsluttet er der ikke noget skidt/fnuller eller lignende i stikket på din tlf. 

Der er umiddelbart en ting du skal bekræfte og det er om den blå bjælke der viser internet deling er aktivt kommer frem i toppen af din tlf, når kablet tilsluttes?

Er der ingen blå bjælke så bekræft at internet deling overhovedet er aktiveret i indstillinger på tlf. 

Er der en blå bjælke når kablet er tilsluttet og du stadigt ikke kan komme på nettet, så skal alt genstartes før du prøver noget andet. Tlf. og MacBook, skal slukkes helt og tændes igen. 

Er alt genstartet og det virker stadigt ikke, så ville jeg kontrollere indstillingerne for især DNS på Mac`en. Under netværksindstillinger -> Avanceret for forbindelsen med Kabel, jeg ved ikke hvad den hedder da jeg aldrig benytter det, men den bør være fundet hurtige da det bør være den eneste forbindelse der er markeret med en grøn prik og siger tilsluttet, er der ikke noget grønt der siger tilsluttet så er det tid til fejlsøgning. 







4593

394
21. august 2018 @ 22:48
FPU
Factory skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Jeg får af og til skidt i stikket under havearbejde eller skovning, så jeg bruger den lilla-farvede fra G.U.M; den passer fint i bredden til Lightning-stikket.

Jeg prøver dem i morgen, tak for tippet!


Selvtak. Og som jeg og de andre foreslår: prøv at bruge 'fonen som trådløs hotspot:

1. Din Mac skal være klappet sammen (sleep).

2. På iPhone: Gå til Indstillinger -> Internetdeling og slå det til.

3. Lad være med at gå væk fra Interdeling (af en eller anden grund kan computere have svært ved at finde hotspot'et, hvis man går væk fra indstillingen ved at swipe eller klikke på Home-knappen; Internetdelig skal således være i front, indtil Mac'en har fundet hotspot'et. Derefter kan man bruge telefonen, som man lyster).

4. Åbn låget på Mac'en og lad den lede efter tilgængelig netværk.

5. Vælg din iPhone's netværk i dialogen og skriv adgangskoden (kun første gang). Den står inde i Internetdeling på telefonen. Hvis du aldrig har dimset med det før, hedder hotspot'et nok bare iPhone. Det er der sikkert andre hotspots i toget, der hedder, så du kan (bør) ændre navnet til noget mere personligt, f.eks. Fabrikkens iPhone.

Du skal være opmærksom på, at din Mac kan have problemer med at genfinde din iPhone's hotspot, hvis den har været på vågeblus, og her er fidusen, at man lige slår internetdeling fra og til igen, inden man åbner låget på Mac'en; så burde den alt andet lige automatisk logge sig på hotspot'et igen.

Spirituel Maskine

2273

157
22. august 2018 @ 00:46
ASCII jonglør
Jesper Arning skrev:

Vi må lige kalde tingene ved deres rette navn. Hvis du kan komme på nettet via Bluetooth og WiFi så får du mobildata frem til din MBP.

Måden du får data frem på er via internetdeling. Man kan lave internetdeling via Bluetooth, WiFi og kabel. WiFi er normalt det nemmeste, ved behov for at være på nettet længe har kabel den fordel at det samtidigt lader din tlf.

Så langt er vi enige.

Hvis din tlf. kan lade med kablet tilsluttet er der ikke noget skidt/fnuller eller lignende i stikket på din tlf. 

Det vil jeg mene er et åbent spørgsmål....

Der er umiddelbart en ting du skal bekræfte og det er om den blå bjælke der viser internet deling er aktivt kommer frem i toppen af din tlf, når kablet tilsluttes?

Jeps.

Er der en blå bjælke når kablet er tilsluttet og du stadigt ikke kan komme på nettet, så skal alt genstartes før du prøver noget andet. Tlf. og MacBook, skal slukkes helt og tændes igen. 

Been there, done that.

Er alt genstartet og det virker stadigt ikke, så ville jeg kontrollere indstillingerne for især DNS på Mac`en. Under netværksindstillinger -> Avanceret for forbindelsen med Kabel, jeg ved ikke hvad den hedder da jeg aldrig benytter det, men den bør være fundet hurtige da det bør være den eneste forbindelse der er markeret med en grøn prik og siger tilsluttet, er der ikke noget grønt der siger tilsluttet så er det tid til fejlsøgning. 

Selvom den blå bjælke for Internetdeling optræder på iPhone-skærmen, optræder den grønne prik ved iPhone under Netværksindstillinger/Avanceret ikke, ligesom der står, at iPhone ikke er tilsluttet. Besynderlige, modstridende oplysninger - og så siger du fejlsøgning.

Yes, helt enig, det er det jeg prøver på - men hvad mener du præcist med "fejlsøgning"? På et iPhone-værksted - eller kan man via app/software evt. selv gøre dette?

Mit første bud er stadig slam i stikket - for hvorfor skulle en kun 2 år gammel iPhone 7 Plus pludselig opføre sig sådan? Jeg har end ikke tabt den. Så jeg tester igen efter brug af en tandstikkerbørste i morgen (dem uden metal, vel at mærke). Så må vi ser derefter...

Tak for indsatsen!

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2581

84
22. august 2018 @ 07:40
Bit kongen

Jeg ville starte med at slette netværksforbindelsen for kablet forbindelse på Mac`en og oprette den igen.

Du bliver ved med at fokuser på telefonen og det er ikke der problemet er, det er på din Mac, med udgangspunkt i det du fortæller.