xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Reset password
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


174

15
12. juni 2018 @ 08:36
Suspenderet

Hej,

Af uforklarlige grunde er min iMac late  2009, fucked grundigt op. Jeg er endt i den situation, at efter en Time Machine back-up af HS, er min start SSD blevet “overtaget”, af en gammel back-up med Yosemite, som macOS, på en ekstern hd. Jeg kan ikke huske admin password og dermed heller ikke installerer eller ændrer konfigurationen. Jeg kan heller ikke starte op i recovery mode. Jeg har prøvet alt hvad jeg har kunnet finde på Apple Support og YouTube, for at resette passwordet, men uden held. Jeg har HS intall liggende på Yosemite, men kan ikke installerer den på SSD, som i mellemtiden, er blevet formateret(slettet).

Sååååhh nogen herinde der kan hjælpe?. 

VH

Peter

PS: der er et par flasker rigtig god vin, til vedkommende der kan hjælpe.



  6
0
  117

1833

1
12. juni 2018 @ 10:12
Stormogul

Meget forvirrende beskrivelse. Det lyder mere som en gendannelse end backup, hvis du er tilbage på en ældre version. 

Hvorfor kan du ikke starte op i recovery? Hvorfor kan du ikke installere den HS-install du har?

Hvad med på din Yosemite installation at hente High Sierra på ny i App Store. Bør du gøre, for at få seneste version.

- Hvis det er admin bruger password du ikke kan huske burde du i recovery kunnne fixe det. På den eller anden måde.

- Hvis det er en Filevault password. Burde du i recovery kunne repartitionere med diskværktøj.

- Hvis det er bios-password (skal f.eks. indtastes hvis du holder alt-tasten nede under opstart for at vælge opstartsmedie), så er din bedste mulighed vist hvis du kan se den i find my iphone, når den er kørende. https://www.icloud.com/#find  og låse/oplåse den derfra.

- Hvis det er bios-password og du ikke kan finde den på Find my iPhone, så er det skidt. Men en tekniker kan muligvis hardware fixe det med en kortslutning det rigtige sted eller udskiftning af en komponent.


174

15
12. juni 2018 @ 14:55
Suspenderet

Hej Palle, som skrevet kan jeg ikke anvende Recovery Mode, hvorfor ved jeg ikke.

Hvis jeg forsøger at installerer HS fra Yosemite, på den oprindelige startdisk(ssd’en), får jeg en fejlmeddelelse, der siger “missing firmware partition”. Det har jeg slået op til, at som du rigtigt siger, skal ssd’en udskiftes.

Da jeg ikke kan komme ind i indstillinger, kan jeg ikke slå FileVault til, hvilket ellers ville have givet mig nogle muligheder for at resette password.

Jeg kan ikke se iMac’en på find my iPhone.

VH


1833

1
12. juni 2018 @ 15:41
Stormogul
Peterdyr skrev:

Hej Palle, som skrevet kan jeg ikke anvende Recovery Mode, hvorfor ved jeg ikke.

Hvad er problemet, hvad sker der når du forsøger? reagere den ikke på tastetryk eller hvad sker der. Beder den om det password du ikke kan huske? Eller kommer den med et stop-tegn eller lignende?


Hvis jeg forsøger at installerer HS fra Yosemite, på den oprindelige startdisk(ssd’en), får jeg en fejlmeddelelse, der siger “missing firmware partition”. Det har jeg slået op til, at som du rigtigt siger, skal ssd’en udskiftes.

Hmm, jeg mener ikke at have nævnt at ssd'en skal udskiftes.

Måske det er fordi den er formateret med Apple's nye filsystem APFS som Yosemite ikke kender. Prøv at repartitionere den i diskværktøj først med HFS+ fil system og kør installationen.

Hvis man google fejlmeldingen, er der masser af resultater og der er ganske vist en tråd om en OWC ssd, med noget vejledning om at sætte original drevet tilbage, som jeg ikke syntes burde være nødvendig for en almindelig sata-ssd som du måtte have installeret i en iMac 2009. Har selv en 2009 iMac med ssd. Seneste macOS opdatering indeholdt ganske rigtig en firmware opdatering. Men det var til computeren, ikke drevet (hvilket der aldrig vil være til tredjeparts drev som min intel). 


Da jeg ikke kan komme ind i indstillinger, kan jeg ikke slå FileVault til, hvilket ellers ville have givet mig nogle muligheder for at resette password.

Kan man ikke repartitionere i diskværktøj og dermed slette alt indhold. 

Jeg kan ikke se iMac’en på find my iPhone.

VH



174

15
12. juni 2018 @ 18:36
Suspenderet

Hej Palle, først tak for din ihærdighed.

Den eksterne disk hvorpå Yosemite ligger, indeholder desuden en partition, med al min musik og film, som jeg vil miste hvis jeg repartionerer. Desuden risikerer jeg at stå med en maskine der ikke kan boote.

Når jeg holder gmd+r nede under opstart sker der intet i et par minutter, hvorefter maskinen så starter op med Yosemite.

Jeg har partioneret SSD som “udvidet Journaled”. Hvordan fravælger jeg APFS, i diskværktøjer?.

VH


1833

1
12. juni 2018 @ 18:48
Stormogul
Peterdyr skrev:

Hej Palle, først tak for din ihærdighed.

Den eksterne disk hvorpå Yosemite ligger, indeholder desuden en partition, med al min musik og film, som jeg vil miste hvis jeg repartionerer. Desuden risikerer jeg at stå med en maskine der ikke kan boote.

Det er selvfølgelig den interne disk du skal partitionere. Formoder det er den du har problemer med. Du kan sagtens partitionere en anden disk end den du er opstartet på. Faktisk kan det være nødvendigt, fordi et drev du er start op på (systemdisk) bruges af operativ-systemet og derfor er den til en grad låst.

Når jeg holder gmd+r nede under opstart sker der intet i et par minutter, hvorefter maskinen så starter op med Yosemite.

Hvad hvis du holder alt-tasten nede, kommer der så en boot-menu? 

Jeg har partioneret SSD som “udvidet Journaled”. Hvordan fravælger jeg APFS, i diskværktøjer?.

Du har formateret til udvidet journaled. Partitionering er opdeling af drevet i en eller flere bider. Det skal være en GUID-partitionering. Men hvis du har kørt med den tidligere kan jeg ikke se hvorfor det skulle have ændret sig.

VH

Men ellers er jeg tør for ideer. Nemmest hvis man sad ved maskinen, men det kan jeg desværre ikke tilbyde.


174

15
13. juni 2018 @ 14:56
Suspenderet

Hej Palle,

kunne jeg prøve med en bootable usb? og er du leveringsdygtig(mod behørig betaling selvfølgelig)?.

VH

Peter