xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Berlingske: Derfor bør du også virus-sikre din Mac-computer
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


2273

157
08. juni 2018 @ 20:07
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  16
0
  897

4593

394
08. juni 2018 @ 22:35
FPU

Jeg vil mene, at det er en storm i et glas vand.

Altså. Der er kommet "virus" (lyder mere som trojanere) til browser plug-ins. Godt så. Og hvordan henter man så sådan en fætter? Man går ind i sin browsers indstillinger og henter dem direkte fra en hjemmeside, som browser-producenten (sandsynligvis) har tjekket for malware.

Hvis det så i længden ikke er sikkert nok for Apple, så ryger de plug-ins over i AppStore uanset browser-mærke, og så kan man kun hente inficerede ditto ude i de skumle hjørner af nettet.

Jeg har stadig den holdning, at der er så lidt malware til Mac, at det bedste antivirus-software er det, som er installeret inde bag brugerens øjne. Hvis man vil føle sig noget mere sikker, kan man så benytte sig af en af gratis-programmerne; ingen grund til at bruge penge på noget, som i bund og grund er overflødigt, hvis man tænker sig blot en lille smule om, når man henter ny software.

Spirituel Maskine

396

2
09. juni 2018 @ 01:25
Lærling

Artiklen skældner ikke mellem forskellige Macbrugere. Hvis jeg havde et firma med mange kunder, så ville jeg helt sikkert sikre mod virus, både Mac og Windows virus.

Jeg ved ikke om de kan have ret i at en skoleelev der får en Mac i konfirmationsgave skal have antivirus, fordi man i den alder absolut SKAL klikke på alt?

Men selv kender jeg INGEN macbrugere der har fået virus, eller andet snask, så jeg har kun et billigt antivirusprogram liggende (for en sikkerheds skyld), som IKKE kører i baggrunden.

Er der nogen her, der har kendskab til live virus i Danmark?

  MB Air M1, iPad 8. Generation, iPhone 12 mini, Apple TV 3, iPod Classic

3580

34
09. juni 2018 @ 06:04
Virtual Machine

Næh jeg gør ikke. Og jeg checker min spand ca en gang om året, når jeg får virus-noia på pga sådan en artikel som den. Men der har aldrig været noget. 

Bare det at PC har flere millioner vira, og det værste der sker når den går ned pga det, er at man kommer til at lave en clean install. En clean install er aldrig dårlig, og har man backup af alt div cloud services, så det blot pisse iriterende, men ikke verdens undergan.  

Måske kunne man laven noget udregning over antallet af vira på Mac vs PC, og derigennem beregne sig frem til hvor slemt det står til på en Mac?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

3580

34
09. juni 2018 @ 15:32
Virtual Machine

Jeg mener osse at have læst at Apple selv har lagt en form for antivirus ind i macOS ligesom Windows Defender. Men om dt passer, ved jeg ikke. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2273

157
09. juni 2018 @ 16:34
ASCII jonglør

Først og fremmest: jeg er en alm. Mac-bruger, og ikke særlig vidende om IT. Men følgende er det gamle argument, som vi altid har fået fra IT-folk, der qua deres uddannelse har indsigt i sagen:

Der er ingen grund til at bruge antivirus på Macs, fordi OS X er bygget over en UNIX-kerne. Derfor er at programmer og styresystem adskilte - modsat Windåse, hvor styresystem og programmer mere eller mindre har adgang til hinanden. Derfor skal Microsoft også hele tiden skrive og udgive tiltag for at dækker over alle mulige og umulige huller, som derved opstår og som hackere opdager og bruger. Den grundlæggende fejlkilde er altså indbygget i Windåse-systemet, måske for altid. Dette var klart en af grundene til, at jeg valgte Mac.

Nu har vi så fået macOS, og jeg går da ud fra, at dette nye styresystem er endnu mere sikkert end "det gamle" OS X. Men det kunne egentlig være interessant at få en eksperts udsagn om en evt. forskel i sikkerheden i OS X og macOS, hvad enten det nu er til til det bedre eller værre - og gerne den relevante tekniske forklaring, for det er som sagt faktisk interessant at vide, selv for en almindelig bruger.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8586

198
09. juni 2018 @ 18:59
Poseidon

Jeg havde en virus på MacOS9, så nu kender i én!

Det tog mig flere timer at diagnosticere fordi jeg aldrig havde ventet at få en Mac virus. Femøren faldt først da jeg lagde mærke til at symptomerne spredte sig over netværket.

Der var engang en Mac...

4593

394
09. juni 2018 @ 21:33
FPU

Her er en lille Wiki om emnet. Den her artikel er MEGET kortere end den tilsvarende artikel om Windows. :o)

Klik.

Konklusionen er, at der FINDES malware til Macintosh, men også at risikoen for Mac'en bliver inficeret er så godt som ikke-eksisterende, hvis man tænker sig blot en smule om.

Spirituel Maskine

2273

157
10. juni 2018 @ 10:18
ASCII jonglør

Tak for det, en interessant oversigt - og ja, heldigvis kort og ikke i flere bind som for Windåse   

Man kan i artiklen imidlertid ikke se, hvorvidt det er sket en udvikling i sikkerheden fra OS X til macOS, og i givet fald hvad en sådan udvikling rent teknisk består i. Det er jo relevant at vide for os brugere, for at vi rent faktisk skal kunne “tænke os en smule om” og dermed beskytte os bedst muligt. Ellers bliver det hele jo en vælten-sig-Trumpterende-rundt uden at vide noget om nogetsomhelst. Det er jo absolut ikke en måde, som forstandigt tænkende mennesker agerer på, og fører kun problemer med sig.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2185

44
10. juni 2018 @ 13:02
ASCII jonglør
Factory skrev:

Tak for det, en interessant oversigt - og ja, heldigvis kort og ikke i flere bind som for Windåse   

Man kan i artiklen imidlertid ikke se, hvorvidt det er sket en udvikling i sikkerheden fra OS X til macOS, og i givet fald hvad en sådan udvikling rent teknisk består i. Det er jo relevant at vide for os brugere, for at vi rent faktisk skal kunne “tænke os en smule om” og dermed beskytte os bedst muligt. Ellers bliver det hele jo en vælten-sig-Trumpterende-rundt uden at vide noget om nogetsomhelst. Det er jo absolut ikke en måde, som forstandigt tænkende mennesker agerer på, og fører kun problemer med sig.

OS X blev opdøbt til macOS da Sierra kan i 2016 - stadig samme OS

Tilbage før OS X hed OS'et Mac OS - med stort M


2273

157
10. juni 2018 @ 13:37
ASCII jonglør

Det er nu ikke korrekt, idet macOS fra og med det sidste nye macOS 10.13 High Sierra (2017) er kommet med et helt nyt filsystem kaldet APFS, der erstatter det gamle HFS+ fra 1998. Det er jo netop det mit spørgsmål drejer sig om: er der er øget sikkerhed over for vira etc. i det nye macOS High Sierra og fremad?

Dette påstås ihvertfald i artiklen HFS+ v. APFS: Which Apple file system is better? Her man kan også læse, at vi nu får "Full-disk encryption with single or multi-key encryption for added security" - uden at dette aspekt uddybes rent teknisk eller giver råd om, hvordan man bedst håndterer sikkerheden i macOS med dette nye og fremtidige APFS.

Mere kan fx læses her:

Wiki: Apple File System

Det nye macOS 10.14 Mojave kommer til september 2018, mere om dette kan læses her:

macOS 10.14 Mojave 2018 release date, features & system requirements

I ovenstående artikel er der mange helt nye tiltag, der nok er værd at bemærke - ja, vel er helt nødvendige at overveje:

64-bit apps - High Sierra was the last macOS release to support 32-bit apps. Apple announced back in the summer of 2017 that applications in 10.14 would be 64-bit only.

Security improvements - Apple has come under fire for issues with bugs and vulnerabilities in MacOS High Sierra (and iOS 11). As a result the company is placing special emphasis on addressing security and performance issues in the next version of macOS. All the company mentioned was in terms of the information we don't want to give away when we are surfing the internet, but we suspect that the company has a lot more to share (or not share) here.



MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2185

44
10. juni 2018 @ 13:54
ASCII jonglør

Okay - det var det du mente med "nyt" - da navnet OS X og macOS har intet med dette nye filsystem at gøre.

Et OS køre på en filsystem - og dette OS er stadig grundlæggende det samme - uanset om det hed OS X og nu macOS

Og det bliver først fra det nye macOS 10.14 Mojave at APFS kommer til at understøtte Fusion Drive.


2273

157
10. juni 2018 @ 14:35
ASCII jonglør

Well, under alle omstændigheder er jeg glad for, at jeg har sprunget macOS 10.13 High Sierra over med al den virak, der har været om dette. Har det svært med macOS 10.14 Mojave's udelukkelse af 32-bit programmer, da jeg har en gammel Adobe CS6-pakke med bl.a. Dreamweaver, Photoshop & Fireworks, som jeg har vænnet mig til at bruge.

Anyway, denne tråd handler om sikkerhed   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
10. juni 2018 @ 22:06
FPU
Factory skrev:

Tak for det, en interessant oversigt - og ja, heldigvis kort og ikke i flere bind som for Windåse   

Man kan i artiklen imidlertid ikke se, hvorvidt det er sket en udvikling i sikkerheden fra OS X til macOS, og i givet fald hvad en sådan udvikling rent teknisk består i. Det er jo relevant at vide for os brugere, for at vi rent faktisk skal kunne “tænke os en smule om” og dermed beskytte os bedst muligt. Ellers bliver det hele jo en vælten-sig-Trumpterende-rundt uden at vide noget om nogetsomhelst. Det er jo absolut ikke en måde, som forstandigt tænkende mennesker agerer på, og fører kun problemer med sig.

Der er også den her Wiki om computervirusens historie fra 1959 til 2017, sakset fra en anden Macnyt-tråd om emnet fra sidste år:

Klik.

Spirituel Maskine

1275

36
10. juni 2018 @ 22:17
Stormogul
David Munch skrev:

Jeg havde en virus på MacOS9, så nu kender i én!


Og nu "kender" du to: Jeg havde en under system 6. Har den stadig på diskette ☺️

Den var ret enkel at fjerne - mener Carsten Levin var hjælper

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

2273

157
12. juni 2018 @ 18:33
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
12. juni 2018 @ 21:49
FPU
Factory skrev:

Malicious Mac apps could appear to be signed by Apple, problem existed since 2007

Ja, OK. Certificeringssoftwaren godkender PPC-delen af softwaren, som ikke indeholder skadelig kode, mens den af en eller anden grund ignorerer Intel-kode med indbygget malware, lige så snart PPC-delen er godkent.

Men hvor mange udvikler idag software, som kan køre på begge platforme? Næppe ret mange, eftersom PPC er så godt som dødt. Og hvor mange af DE udviklere har lyst til at skrive malware ind i deres egen software?

Desuden HAR Apple jo rettet deres guidelines, så problemet nu skulle blive endnu mindre.

Jeg er dog glad for, ar du bringer emnet på banen, så vi alle bliver mindet om, at vi trods alt skal være lidt på tæerne for ikke at blive ramt.

Spirituel Maskine