xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Ny router til afløsning for Airport Extreme
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


12

0
30. april 2018 @ 11:39
Nyt medlem

Jeg har pt 2 Airport Extreme i hver ende af lejligheden, og de er forbundet med et netværkskabel. I sin tid lavede jeg den løsning, da jeg ellers ikke kunne dækning pga en bærende mur, der går hele vejen på tværs i en sammenlagt lejlighed. Måske kan en ny router dække hele lejligheden, men jeg tænker at jeg lige så godt kan benytte mig af det eksisterende kabel. 

Nå jeg går fra den ene ende af lejligheden til den anden, skifter forbindelsen automatisk fra den ene Extreme til den anden. Hvis jeg køber 2 nye ikke-Apple routere, vil man så på samme måde automatisk gå fra den ene til den anden? Er der nogle routere, der er særligt gode som Apple bruger? 

Jeg vil lige tilføje, at de 2 Extreme ikke er nyeste model. Nypris og brugtpris for nyeste model er stadig så høje at jeg overvejer ikke-Apple model.

  24
0
  1650

740

38
30. april 2018 @ 12:23

Apple har valgt Linksys Velop Whole Home Mesh Wi-Fi-system som AirPorts afløser i Apple Online Store:

https://store.apple.com/xc/product/HLX32ZM/A

Og med Mesh er du sikret dækning overalt i lejligheden.


12

0
30. april 2018 @ 12:30
Nyt medlem

Mange tak for svar. Men er Mesh ikke en trådløs udvidelse af netværket? Når jeg allerede har etableret en kablet forbindelse, er det så ikke bedre at gøre det med kabel? Hvis jeg i dag skulle starte forfra, ville jg helt sikkert lave er netværk med mesh.


740

38
30. april 2018 @ 13:48

Jeg ville droppe alt det gamle netværk og sætte et nyt Velop Mesh netværk op hjemme.

Mesh er en nyere trådløs teknologi, der dækker alle kvadratmeter som med et tæppe.

Der er ingen grund til trådet forbindelse mellem de enkelte routere.


1641

24
30. april 2018 @ 13:49
Stormogul

Benytter idag Linksys Velop, og har helt extremt god dækning, med fuld hastighed over hele huset. Back-up er sikret ved at den "gamle"  Airport Time Capsule er koblet op på netværket og kører via Time Machine...

Once you go Mac - You'll never go back..!

1493

39
30. april 2018 @ 13:53
Stormogul

uanset hvad, så er der intet der stikker en trådet forbindelse. det er vejen frem. alt wifi er individuelt og kan ikke sammenlignes uanset hvad. Alt for mange faktore der spiller ind.


Du er selv inde på det rigtige behold kablet til dine access points.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

8581

198
30. april 2018 @ 14:12
Poseidon

9to5mac havde en artikel forleden omkring Airport afløsere.

Der var engang en Mac...

1641

24
30. april 2018 @ 14:22
Stormogul
Rasmus Lauritsen skrev:

uanset hvad, så er der intet der stikker en trådet forbindelse. det er vejen frem. alt wifi er individuelt og kan ikke sammenlignes uanset hvad. Alt for mange faktore der spiller ind.


Du er selv inde på det rigtige behold kablet til dine access points.

Mener det nyeste Mesh er ligeså hurtigt og stabilt som en kablet forbindelse... Og så er det lidt besværligt, at bevæge sig rund med et kabel i telefonen og iPad'en...       



Once you go Mac - You'll never go back..!

1833

1
30. april 2018 @ 14:38
Stormogul

Jeg kan anbefale at læse/se Nørdoteket:

https://www.recordere.dk/author/nerdoteket/

Mesh hvor flere sateliter automatisk koordinere trafikken frem til base-stationen er mest et buzz-word uden stor praktisk værdi i private hjem, fordi du sjældent går gennem mere end en satelit og det dermed fungere som wifi-extender. Dermed ikke sagt du skal undgå det, men bare at du ikke falder på halen og tror det sprænger rammerne for Wifi. Trådet backhaul til basen som du har, er stadig bedre end WiFi backhaul, selv hvis der benyttes særskilt kanal. 

Har selv snuset. Men det er mest fordi jeg gerne vil have Gigabit hastigheder uden at trække kabel tværs gennem min nye bolig. Det er dog sat i bero, til jeg har indrettet mig og lagt mig fast på hvilken af mine 2 internet forbindelser jeg vil beholde.


1493

39
30. april 2018 @ 14:41
Stormogul
Giffi skrev:
Rasmus Lauritsen skrev:

uanset hvad, så er der intet der stikker en trådet forbindelse. det er vejen frem. alt wifi er individuelt og kan ikke sammenlignes uanset hvad. Alt for mange faktore der spiller ind.


Du er selv inde på det rigtige behold kablet til dine access points.

Mener det nyeste Mesh er ligeså hurtigt og stabilt som en kablet forbindelse... Og så er det lidt besværligt, at bevæge sig rund med et kabel i telefonen og iPad'en...       

Tror ikke jeg skrev at der skal kabel i hverken telefon eller ipad, men uanset hvad, så får du ikke noget mere stabilt end et kabel til dine wifi access points som jeg skriver. Alt andet er salgsgas.


Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

12

0
30. april 2018 @ 14:56
Nyt medlem

Mange tak for de gode svar. En Linksys Velop 2-pack ser god ud og er ikke alt for dyr. Men jeg er bange for at give slip på det kablede netværk. De 2 Extremes er pt koblet på Yousee boks, NAS og PS4, og fremover får jeg måske op til 4-5 Yousee bokse med 4k. Det kommer virkeligt til at kræve en god og stabil forbindelse. Derudover er der naturligvis en del iPhones, iPads, computere trådløst på nettet (har 3 børn)

Er der nogen det ved, om man med 2 routere af samme mærke, koblet kablet sammen på samme netværk, automatisk skifter til den router med det bedste wifi signal?


1493

39
30. april 2018 @ 14:58
Stormogul
Kenni skrev:

Mange tak for de gode svar. En Linksys Velop 2-pack ser god ud og er ikke alt for dyr. Men jeg er bange for at give slip på det kablede netværk. De 2 Extremes er pt koblet på Yousee boks, NAS og PS4, og fremover får jeg måske op til 4-5 Yousee bokse med 4k. Det kommer virkeligt til at kræve en god og stabil forbindelse. Derudover er der naturligvis en del iPhones, iPads, computere trådløst på nettet (har 3 børn)

Er der nogen det ved, om man med 2 routere af samme mærke, koblet kablet sammen på samme netværk, automatisk skifter til den router med det bedste wifi signal?

Bare netværket hedder det samme (og har samme passwd), så kan du roame alt det du vil, det styres nemlig af klienten der kobler op. Dermed ikke sagt at hvis du køber noget wifi af samme mærke, så kan der være noget styring der gør det en tand smartere.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1641

24
30. april 2018 @ 15:35
Stormogul
Rasmus Lauritsen skrev:
Giffi skrev:
Rasmus Lauritsen skrev:

uanset hvad, så er der intet der stikker en trådet forbindelse. det er vejen frem. alt wifi er individuelt og kan ikke sammenlignes uanset hvad. Alt for mange faktore der spiller ind.


Du er selv inde på det rigtige behold kablet til dine access points.

Mener det nyeste Mesh er ligeså hurtigt og stabilt som en kablet forbindelse... Og så er det lidt besværligt, at bevæge sig rund med et kabel i telefonen og iPad'en...       

Tror ikke jeg skrev at der skal kabel i hverken telefon eller ipad, men uanset hvad, så får du ikke noget mere stabilt end et kabel til dine wifi access points som jeg skriver. Alt andet er salgsgas.


Ja, men så beholder du blot dine kabler....       





Once you go Mac - You'll never go back..!

1833

1
30. april 2018 @ 15:39
Stormogul
Kenni skrev:

Mange tak for de gode svar. En Linksys Velop 2-pack ser god ud og er ikke alt for dyr. Men jeg er bange for at give slip på det kablede netværk. De 2 Extremes er pt koblet på Yousee boks, NAS og PS4, og fremover får jeg måske op til 4-5 Yousee bokse med 4k. Det kommer virkeligt til at kræve en god og stabil forbindelse. Derudover er der naturligvis en del iPhones, iPads, computere trådløst på nettet (har 3 børn)

Det behøver du ikke. Du kan sagtens koble de fleste satelitter op me ethernet backhaul. Velop har dog kun 2 ethernet stik pr. satelit, så vidt jeg lige kan se. 

https://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=217442

Så du kan skal nok have en switch på, eller en vælge en anden løsning med flere porte. Amplifi routeren har 5 porte og kan også sættes og som mesh (altså flere Amplifi routere uden satelitter [der ingen porte har])

https://www.pricerunner.dk/pl/168-3684534/Routere/Ubiquiti-AmpliFi-HD-Mesh-Router-Sammenlign-Priser

Er der nogen det ved, om man med 2 routere af samme mærke, koblet kablet sammen på samme netværk, automatisk skifter til den router med det bedste wifi signal?

Det skulle være fidusen med mesh, så det burde ikke være et problem.

edit: link til Nørdotekets videor som jeg burde have linket til. Han iøvrigt udviklingschef hos fullrate. https://www.youtube.com/watch?v=8HdEk_JZ1-c&list=PLlYsudJC8MfBujWYPi8ONRqbZw-qQbiP-


1493

39
30. april 2018 @ 15:43
Stormogul
Giffi skrev:

Ja, men så beholder du blot dine kabler....       


De

Det kan du tro, og jeg græder ikke over dårligt wifi, for det kommer ikke til at ske her på adressen. og heller ikke ved trådstarter hvis han vælger at gøre brug af det eksisterende kabel. (Y) 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

12

0
30. april 2018 @ 23:33
Nyt medlem

Igen, tusind tak for de mange gode svar. Hvis det Rasmus skriver er korrekt, at jeg på samme netværk kan roame frit, er der ingen grund til at anskaffe Mesh routere. Det bringer mig så til det næste spørgsmål:

Hvilken 2 routere kan anbefales til et netværk fortrinsvist med Apple udstyr? Rækkevidden behøver ikke være enorm, men  det skal helst være hurtigt at stabilt, både kablet og med wifi.


3580

34
01. maj 2018 @ 09:17
Virtual Machine

Jeg har en AirPort Extreme AC som jeg brugte som router og NAS til salg hvis nogen er interesseret

Jeg får osse senere to AirPort Express til salg, som jeg har brugt som WiFi Extenders og AirPlay enheder.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

12

0
01. maj 2018 @ 13:33
Nyt medlem

Hej Lars. Ellers tak. Tror jeg prøver mig med noget nyt ikke-Apple udstyr når jeg skifter.

Folk må meget gerne komme me bud på hvilke 2 routere der kan anbefales i er kablet netværk


1493

39
01. maj 2018 @ 16:05
Stormogul

Jeg ville kigge på to access points, evt fra ubiquiti evt. https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/

det kræver dog at du beholder den ene router du har nu, og slår wifi fra i den. 

Du kan sætte dem op med en app på din iphone eller via en app på din mac. De kører super godt, og ligger bestemt ikke i den dyre ende. Vil du lave et komplet unifi system( altså router switch og access points) så får du ikke et meget bedre integration og opåsætningmæssigt system til pengene end hvad ubiquiti kan tilbyde. 

https://dl.ubnt.com/product_sheets/UniFi_Overview_Product_Sheet.pdf

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

12

0
01. maj 2018 @ 22:52
Nyt medlem

Tak for forslaget. Der er godt nok meget, der skal læses op på, når jeg jeg bare har været vant til at køre med Apples udstyr i mange år.


1833

1
02. maj 2018 @ 07:49
Stormogul
Kenni skrev:

Tak for forslaget. Der er godt nok meget, der skal læses op på, når jeg jeg bare har været vant til at køre med Apples udstyr i mange år.

Det jeg kom frem til, efter at have læst op og set en masse anmeldelser, er at du ikke kan gå helt galt i byen med Google Wifi*, Linksys Velop, Netgear Orbi og ubiquiti amplifi.

Ubiquiti unifi som Rasmus anbefaler, er også et ret godt produkt som Nørdoteket bruger privat WiFi. Men Det hælder mere over i den professionelle ende. De strømfødes via Power Over Ethernet. Det er dog ikke et problem at, da der følger strømforsyning med man kan bruge istedet, hvor man kan tilslutte et ethernetkabel uden strøm. Men de har ikke andre Ethernet porte. Så vidt jeg forstår skal du også have en server til at køre administrator brugerfladen på. Den skulle tilgengæld være super god med mulighed for at få alle de tekniske detaljer, som er behjælpelig til fejlfinding og som er simplificeret væk i de fleste andre forbruger tilpassede produkter (inkl. ovenstående) og grunden til at Nørdoteket selv er vild med det.

Netgear Orbi har den bedste ydelse. Amplifi har flest ethernet-porte (hvis man holder sig til routerere, da satelitterne har ingen) og er en mere slutbrugere orienteret produktlinie fra Ubiquiti der også laver Unify. Google WiFi kræver google konto og er ikke sikker på at jeg har lyst til at lade dem styre mit WiFi.

Personligt har jeg dog valgt Unify fra, fordi jeg føler det vil være overkill for mig at have en server kørende og så er det primært ethernet-porte uden kabel-træk der er mit behov, frem for løsning af et WiFi dækningsproblem. 


1493

39
02. maj 2018 @ 08:32
Stormogul

Ang server til Unifi, så er det kun nødvendigt hvis man vil have statistik, det er ikke nødvendigt til opsætningen.

Dog giver en server kørende også mulighed for cloud opsætning og andre smarte features. Kan køres fint på en raspberry pi til et par hundrede.


Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1833

1
02. maj 2018 @ 12:11
Stormogul
Rasmus Lauritsen skrev:

Ang server til Unifi, så er det kun nødvendigt hvis man vil have statistik, det er ikke nødvendigt til opsætningen.

Dog giver en server kørende også mulighed for cloud opsætning og andre smarte features. Kan køres fint på en raspberry pi til et par hundrede.

Ok, men raspberry pi begynder at blive nørdet for den almindelige forbruger. Men kunne være spændende nok for mig 🤓


1493

39
02. maj 2018 @ 12:30
Stormogul
Palle Meinert skrev:
Rasmus Lauritsen skrev:

Ang server til Unifi, så er det kun nødvendigt hvis man vil have statistik, det er ikke nødvendigt til opsætningen.

Dog giver en server kørende også mulighed for cloud opsætning og andre smarte features. Kan køres fint på en raspberry pi til et par hundrede.

Ok, men raspberry pi begynder at blive nørdet for den almindelige forbruger. Men kunne være spændende nok for mig 🤓

Helt sikkert, den nemme løsning til 400-500 kr er en unifi cloudkey, som er en PoE enhed der sættes i switchen, super nemt og enkelt.

Men har man tid og lyst til at være lidt nørdet, så er Unifi systemet på raspberrypi super spændende at rode med. Jeg tror ialt fald ikke jeg skifter til noget andet lige foreløbigt.




Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1833

1
02. maj 2018 @ 13:44
Stormogul
Rasmus Lauritsen skrev:
Palle Meinert skrev:
Rasmus Lauritsen skrev:

Ang server til Unifi, så er det kun nødvendigt hvis man vil have statistik, det er ikke nødvendigt til opsætningen.

Dog giver en server kørende også mulighed for cloud opsætning og andre smarte features. Kan køres fint på en raspberry pi til et par hundrede.

Ok, men raspberry pi begynder at blive nørdet for den almindelige forbruger. Men kunne være spændende nok for mig 🤓

Helt sikkert, den nemme løsning til 400-500 kr er en unifi cloudkey, som er en PoE enhed der sættes i switchen, super nemt og enkelt.

Men har man tid og lyst til at være lidt nørdet, så er Unifi systemet på raspberrypi super spændende at rode med. Jeg tror ialt fald ikke jeg skifter til noget andet lige foreløbigt.

Den ser nu også interessant ud den cloudkey, når man nu er til Mac fordi man ikke gider bøvle og gerne vil have noget pænt. Nå, men det er har lange udsigter for mit vedkommende, hvis overhovedet jeg har behov.