xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Fast IP adresse på Time Machine
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


825

10
23. april 2018 @ 10:07
Veteran

Hejsa


Jeg har en 4G router fra Telia, og den kører med dynamisk ip adresser. Jeg har brug for en router med fast IP adresse, så jeg har tilsluttet min Mac Time Machine til denne router.


Spørgsmålet er så nu: Kan jeg sætte min TM op, så den har en fast IP adresse, og køre trådløs fast IP på den, og fortsat have min Telia router med dynamisk IP adresse ?


Hvis det er muligt, er der så nogen der ved hvordan dette gøres ?

  2
0
  107

1833

1
23. april 2018 @ 11:00
Stormogul

Hvad er det præcist du ønsker?

Fast ip-adresse på WAN (Wide Area Network == internet), fordi du vil køre server der kan ses på internet. Du er nødt til at købe det hos Telia, der findes dog dynamisk dns-services som kan fungere som alternativ. jeg har ikke erfaring med, men min router understøtter det.

Fast ip-adresse på LAN (Local Area Network == dit hjemmenetværk). På dit LAN vil DHCP-serveren (den som tildeler adresser) have fast ip-adresse. Så hvis din Telia router ikke kun er sat op til at fungere som modem, men også route trafikken mellem WAN, så er den dhcp-server og burde en fast ip-adresse på LAN i stil med 192.168.1.1 afhængig af konfiguration.

Fast ip-adresse på enkelte enheder. Min routere vedligeholder en tabel og sålænge der ikke mangler adresser, får de forskellige enheder samme adresse som sidst. Hvis jeg har villet påvirke hvilken adresse en enhed tildeles, så har jeg ændret konfigurationen på pågældende enhed med en fast adresse, men jeg kunne også tilføje en post i routerens MAC adresse tabel (MAC == netværkskortets fysiske hardware adresse, ikke relateret til Apple MAChintosh computere).

Du kan godt sætte både din router og timecapsule op som router/DHCP-server, men det kan ikke anbefales, for det er et hop længere til internet og du får 2 lokalnetværk som ikke kan se hinanden (uden nat).


12

0
24. april 2018 @ 15:20
Nyt medlem

Undersøg om router kan sættes op, således at DHCP ikke har hele adresseområdet tilgængeligt. Hvis det er muligt kan du friholde et antal adresse fra dhcp og definere dem til anvendelse som faste IP adresser. 

Eksempel: 

Router har adresse 192.168.1.1, DHCP anvender området 192.168.1.2 til 192.168.1.254.

DHCP ændres til 192.168.1.100 til 192.168.1.254, herefter er adresserne 192.168.1.2 til 192.168.1.99 frie til anvendelse for faste IP dresser. Kan anvendes til TimeMachine, Printer og andet udstyr der helst ikke skal ændre IP adresse.