xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
iMac 27" - brugt fra 2015 vs. ny
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


4

0
15. april 2018 @ 10:02
Nyt medlem

Hej!
Jeg kigger på køb af iMac 27" - og overvejer at købe brugt. Men er i tvivl om, hvor meget bedre/hurtigere/etc. en fabriksny ville være:

Specifikt kigger på en brugt a la denne:

27" fra 2015,  3,2 GHz Intel Core i5, 8 GB RAm 1600 MHz DDR3, NVIDIA GeForce GT 755M 1024 MB, 1 TB SATA DISK
Prisen er omkring 8500.-

En fabriksny 27" starter omkring de 16.000,- - også med 8GB RAM. Med til vurderingen hører, at den skal købes til firmabrug, (dvs. momsen kan trækkes fra - så er vi på 12.800,- Det er et personligt eget firma som bierhverv, så p.t. sidder pengene ikke mere løst af den grund - men altså den reelle udgift bliver jo lidt lavere :-) )

Mine konkrete spørgsmål:

- Begge kan vel opgraderes med RAM senere? Tænker at 16 GB er optimalt - hvad enten det bliver tilkøb eller fra fabrikken..

- Er der visuelle forskelle på 2015-modellen og 2018-modellen? 2015 er da i hvert fald også den såkaldt "tynde model"

- Er der forskel på skærmen/billedekvaliteten?

- Kan se på specs. at grundlaget er det samme - men selvfølgelig i nyere generationer, 7. generation CPU på op til 3,8 GHz, 2400 MHz DDR4 RAM, 4 GM RAM på gfx-kortet på et Radeon Pro 570..
OG nok især fusiondrive på den nye vs. forældet SATA-HDD på den brugte..

- Og vigtigst: Hvor meget ekstra styrke får man ved at købe 2018-modellen? HVis I kan gætte på en procentforskel eller hvor meget man kan mærke i praksis? Det tungeste den skal trække er nok billedebehandling med især Photoshop..

Pfh TAK!.

  14
0
  168

740

38
15. april 2018 @ 10:37

Glem alt om SATA disk og Fusion Drive.

Kun ren SSD i en iMac i 2018.


1641

24
15. april 2018 @ 11:12
Stormogul
iPhoneX skrev:

Glem alt om SATA disk og Fusion Drive.

Kun ren SSD i en iMac i 2018.


Vrøvl... Kig på prisen Vassing...


Once you go Mac - You'll never go back..!

3580

34
15. april 2018 @ 11:26
Virtual Machine

Jeg har en iMac late 2015 27"

i5 (3.2. Normal / 3.9 Turbo)

16 GB RAM 1867 MHz DDR3

AMD Radeon R9 M390 2GB

1 TB Fusion Drive, med en ca 30-40 GB SSD drive i den. Det SSD drev er alt for lille til mit forbrug. Så den står til en udskiftning om et års tid.

Og den er altså sløv til Photo Shop og videoredigering i mine øjne. Så jeg ville vælge en model med i7 CPU, et kraftigere grafikkort og SSD hele vejen igennem. Evt supplere den SSD med en NAS til dit arbejde.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

740

38
15. april 2018 @ 11:31

Ingen iMac ejer burde køre med andet end SSD i 2018, når man kan opgradere til SSD for 330,00 kroner.


3580

34
15. april 2018 @ 11:36
Virtual Machine

Ja...

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

740

38
15. april 2018 @ 18:20
Lars Sejerup skrev:

Ja...

Yes. Jeg har sat SSD i 14 forskellige iMacs. Din maskine bliver lynhurtig med SSD ombord.


285

6
15. april 2018 @ 19:46
Juniormedlem

Hvis den har en GeForce GT 755M, så er det en Late 2013. (Den blev solgt helt til sidst i 2015.) Modellerne med 5K skærm har kun haft Radeon.

Min Late 2012 har en fin skærm uden retention. Det kan være et problem på en 5K skærm.


321

4
16. april 2018 @ 05:20
Lærling
Niels Jørgen Kruse skrev:

//Min Late 2012 har en fin skærm uden retention. Det kan være et problem på en 5K skærm.//


DET postulat må du meget gerne forklare nærmere (ikke fordi jeg modsiger det, bare af nysgerrighed)

Min iMac er med 5K skærm og mig bekendt skal det virkelig gå grueligt galt med burn-in på en LCD skæm.



8586

198
16. april 2018 @ 08:08
Poseidon
Popsi skrev:
Niels Jørgen Kruse skrev:

//Min Late 2012 har en fin skærm uden retention. Det kan være et problem på en 5K skærm.//


DET postulat må du meget gerne forklare nærmere (ikke fordi jeg modsiger det, bare af nysgerrighed)

Min iMac er med 5K skærm og mig bekendt skal det virkelig gå grueligt galt med burn-in på en LCD skæm.


Bare Google det. Der er massere af eksempler på det med 5k modellen.

Der var engang en Mac...

4

0
18. april 2018 @ 13:45
Nyt medlem

Tak for alle jeres inputs.

Umiddelbart er "konklusionen" nok, at jeg VIL få en del mere ud af en fabriksny iMac - og at jeg så hellere skal vælge en lille SSD end det defaulte hybriddrev..
- Så jeg er tilbage ved sparegrisen og tæller op, for at se om jeg kan få råd til en fabriksny i stedet!   


1833

1
18. april 2018 @ 14:05
Stormogul
Sørensen skrev:

Tak for alle jeres inputs.

Umiddelbart er "konklusionen" nok, at jeg VIL få en del mere ud af en fabriksny iMac - og at jeg så hellere skal vælge en lille SSD end det defaulte hybriddrev..
- Så jeg er tilbage ved sparegrisen og tæller op, for at se om jeg kan få råd til en fabriksny i stedet!   

Jeg ville ikke købe en ny p.t. Intel har leveret nye processore med 2 ekstra kerner, som giver en væsentlig ydelses forbedring og som Apple endnu ikke har taget i brug. Om det så er en forbedring man vil mærke, afhænger af ens brug. Men forskellen vil være støre end mellem den nuværende model og en fra 2015. 

SSD er det der gør en mærkbar forskel i daglig brug. Så hvis du kan finde en brugt med ren SSD, så kunne det være et fornuftigt køb. Ellers vil jeg vente til der kommer en opdatering. Anbefalingen på Macrumors.com er også don't buy.


3580

34
18. april 2018 @ 19:13
Virtual Machine

Hvor meget ram har du tænkt dig at få den?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

4

0
25. april 2018 @ 15:32
Nyt medlem
Palle Meinert skrev:

Jeg ville ikke købe en ny p.t. Intel har leveret nye processore med 2 ekstra kerner, som giver en væsentlig ydelses forbedring og som Apple endnu ikke har taget i brug. Om det så er en forbedring man vil mærke, afhænger af ens brug. Men forskellen vil være støre end mellem den nuværende model og en fra 2015. 

SSD er det der gør en mærkbar forskel i daglig brug. Så hvis du kan finde en brugt med ren SSD, så kunne det være et fornuftigt køb. Ellers vil jeg vente til der kommer en opdatering. Anbefalingen på Macrumors.com er også don't buy.

Tak for inputtet! Og helt enig - jeg havde kig på disse oversigter og hvornår der kunne forventes ny release, og vil helt sikkert vente til, at de nyeste modeller kommer. Havde engang en traumatisk oplevelse med køb af en iPad ugen før de nye kom, så det gør jeg aldrig igen. Nu kan jeg forstå, at det er endnu vigtigere end forventet, at vente og se om der det er med de nye CPU'er. Tak.


4

0
25. april 2018 @ 15:35
Nyt medlem
Lars Sejerup skrev:

Hvor meget ram har du tænkt dig at få den?

Umiddelbart havde jeg tænkt at få den med minimumskonfigurationen på RAM, som jeg regner med er 8GB, og så opgradere med mere RAM senere hen (plus eventuelt andet udstyr). Pengepungen bliver nemlig ret presset i sig selv bare ved "basisindkøbet" :-)
... Dvs. jeg går ud fra, at man stadig selv meget enkelt kan sætte flere RAM-blokke i... Og skal lige have bekræftet at det også gælder på den 2018-opdatering, som jeg forventer kommer (i juni?) inden køb.. :)