xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Jeg er lidt ked af det i dag.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


1519

0
27. januar 2018 @ 19:43
Suspenderet

Ja, nogen kalder mig et brokkehoved, men jeg er ved at være lidt træt af High Sierra. Installerede helt fra bunden af, men overførte oplysninger fra backuppet, og systemet kan stadig ikke finde ud af hvilket program der skal åbnes for at vise film og billeder, det sker især med downloadede filer. Jeg fortæller den hver gang at den skal bruge VLC til film, men næste gang jeg starter er den gal igen, den vil ikke engang vise VLC i oversigten når jeg vil fortælle lortet at det er altså dette du skal bruge til mine film. Så det ser ud til jeg må installere igen uden at overføre mine oplysninger, et helvedes arbejde som jeg slet ikke orker, Jeg ked af at mit foretrukne computersystem er ved at blive  smadret af idioter der ikke forstår Jobs vision,  kald mig bare et brokkehoved, men Mac Os er efterhånden noget LORT, fyldt med samme bokse og pis som Windows leverer, en skønne dag stopper jeg og køber en Super pc der koster en brøkdel af en Mac, og så får jeg vel for fanden da fred til at bruge min computer, istedet for konstant at slås med lortet.. 


Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.
  26
0
  194

1708

43
27. januar 2018 @ 20:04
Stormogul

Inden du kaster dig ud fra rundetårn, så prøv først at oprette en ny bruger. Log ind på ny bruger og se om det så virker. Gør det det så er der jo noget galt i din profil og ikke  High Sierra.

Måske hjælp her


909

0
27. januar 2018 @ 20:45
Veteran

Du har sikkert prøvet : Højreklik på en af de filer de fil åbne/vis info/Åbn i (vælg VLC) /ret alle. ?



1519

0
27. januar 2018 @ 22:26
Suspenderet
nina olsen skrev:

Du har sikkert prøvet : Højreklik på en af de filer de fil åbne/vis info/Åbn i (vælg VLC) /ret alle. ?


Ja, det gør jeg hver dag. Jeg har skam prøvet at oprette en ny bruger, men så skal alting laves igen, mail og alt muligt andet. Nej, det der gør mig gal er at det overhovedet kan ske at der sådan går kuk i systemet uden at jeg kan andet end at installere påny, det plejer at være Windowsbrugere der skal det, men nu følger Apple så deres eksempel og lægger alt muligt fis ind, såsom de latterlige beskeder; "Du har lige eksporteret et billede til din desktop", det' er sku da latterligt, jeg ved fanmae da godt jeg lige har eksporteret et billede til min desktop. Det er bare dumt, rigtigt dumt og jeg holder stadig på at Tim Cook ikke er værdig som efterfølger af Steve Jobs.

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

8581

198
27. januar 2018 @ 23:26
Poseidon
Bersærken skrev:

men overførte oplysninger fra backuppet

Så er det vel der fejlen ligger.

Der var engang en Mac...

4586

389
27. januar 2018 @ 23:55
FPU

@Bersærken:

Jeg hører, hvad du siger, og jeg er genrelt enig med dig i, at at de nyester versioner af Mac'ens operativsystem nok er lidt ude af kurs: Nabo's MBP kører El Capitan og Docken er IKKE et kønt syn. ;0)

Jeg savner f.eks. stadig hængemapper, papirkurv på skrivebordet, dobbeltklik kollapser vindue, og ikke mindst ControlStrip, altsammen noget fra før OS X. Kunne også godt bruge Classic Support og AppleTalk, men de to ting er også long gone på nyere hardware (og dermed nyere OS).

OK, Jobs gjorde det helt rigtige ved at skifte til en Unix-kerne, da han blev smidt ud af Apple og startede NeXT (og bragte kernen med tilbage til Apple), men en stor del af simpliciteten røg ved overgangen, og resten er stille og roligt sevet ud i sandet sidenhen. Systemmappen i MacOS 9 kunne være på en CD, hvis der ikke var installeret for mange tredieparts-drivere, og det var blot et spørgsmål om at boote fra et eksternt drev og så brænde systemmappen. Ikke noget med usynlige filer, som gjorde system-backup til en speget sag, som krævede et kloningsprogram á la CarbonCopyCloner. OK, macOS X er mere sikkert end MacOS 9, især hvis andre kan få fysisk adgang, Men sikkerheden har kostet på de fleste andre parametre.

Men derfra og så til dit problem med, at OS'et ikke kan genkende en media-fil og vælge at lade VLC være default afspiller, der er altså sket et eller andet mystisk undervejs. Det MÅ være et lokalt problem, da andre brugere herinde ikke har oplevet det, og det bedste råd indtil videre er stadigvæk enten at slette ovennævnte .plist eller oprette en ny bruger for at teste, om det er hele systemet elelr kun din brugerkonto, det er galt med.

Du behøver jo ikke at installere alle ting og kopiere alle personlige dokumeter over; du skal kun oprette kontoen, installere VLC og så kopiere nogle film i de forskellige videoformater over (.avi, .mkv, .mpg) for at teste, om det viker eller ikke virker. HVIS det gør, kan du jo fortsætte derfra og så slette den gamle konto bagefter. Hvis ikke, så ligger problemet jo i selve systemet, og så er der næppe andet at gøre end at installere fra bunden af og så tilbagekopiere personlige ting manuelt for ikke at få fejlen med over fra backupen.

Endelig er der muligeden for at nedgradere. Jeg ved godt, at du ikke er en Krøsus, men det MÅ da kunne lade sig gøre at skrabe lidt kapital sammen til en lettere brugt Mini med et ældre system og så skyde den nye af bagefter; regnestykket burde gå nogenlunde i nul, evt. minus porto.

Spirituel Maskine

1519

0
28. januar 2018 @ 00:07
Suspenderet

Nå, nu sker der det at jeg lavede et backup på den forkerte  disk, den der sidder i computeren. Jeg ændrede så det og smed det backup i papirkurven. MEN, jeg kan ikke få lov til at tømme kurven, den hævder at de filer er i brug, hvordan fanden kan det lade sig gøre, har genstartet adskillige gange, samme melding,totalt forvirrende system, er bare så træt af det..

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

3580

34
28. januar 2018 @ 08:20
Virtual Machine

Det backup program skal slukkes eller slettes før du kan dømme papirkurven. Det sker formegentlig fordi filen du har smidt i papirkurven stadig er aktiv. Det kan nemlig godt lade sig gøre at smide aktive filer i papirkurven som derfor ikke kan slettes. 

Jeg har før prøvet at arbejde på et dokument og så smidt det i papirkurven, for så at finde ud af at den ikke kunne slettes, fordi det program jeg brugte til at skrive det med stadig var åben med dokumentet.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

321

4
28. januar 2018 @ 08:53
Lærling

Frygtede lige der var sket noget med Thor... 


1641

24
28. januar 2018 @ 10:29
Stormogul

Sikke dog et sprogbrug, det brokkehoved har....  

Once you go Mac - You'll never go back..!

166

3
28. januar 2018 @ 12:54
Novice

Har du slettet diverse .plist filer fra Biblioteket>Preferences ?

Klik på Skrivebordet

Hold ALT-tasten ned og klik på menuen GÅ

Vælg Bibliotek.

Sket herefter .plist for VLC og de programmer, den viser, når du vil vælge, at VLC skal være standardafspiller.

Mac siden 1985 - iMac 27"Late2014 i7 4GHz 32GB 3TBFusion, MBP15" i9-2018 32GB-1TB, iPad Pro 11" 256GB, iPhone 7 128GB

1708

43
28. januar 2018 @ 13:03
Stormogul

Slet også com.apple.finder.*.* filerne.

De ligger i ˜/library/preferences



1325

0
28. januar 2018 @ 19:23
Stormogul

Glem det. Ingen af rådene bliver fulgt, og om en uges tid kommer samme brok igen.


1519

0
28. januar 2018 @ 20:18
Suspenderet

Sukado, der kommer ingen Plist når jeg gør sådan som du skriver, er vi på samme system? 

Gorm, der er ikke en sådan fil det sted.

Giffi, tak for input, desværre virkede det heller ikke..

Lars, jeg bruger Timemachine til backup, det er ikke aktivt og filerne bruges garanteret  ikke af systemet mere, den siger at Library bruges, men det er det rene og skære vrøvl, hvordan skulle det kunne ske med et backup? Desuden er der ingen filer,kun mapper i det Library.




Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

4586

389
28. januar 2018 @ 20:44
FPU

Bersærk, prøv at se, om du ikke kan åbne Library (Bibliotek) i din brugermappe ved at bruge Gå-menuen med Alt-tasten trykket ned, inden du åbner menuen med musen. Hvis alt går godt her, BURDE den korrekte biblioteks-mappe åbne, og du burde herfra kunne klikke dig ind til de filer, der nævnes ovenfor.

Med hensyn til at slette de mapper, som Finder påstår er i brug: altså, du kan prøve at vælge "Sikker tømning" i Finder's Arkiv-menu. Hvis der ER filer inde i mapperne, og HVIS de er store, så tager det en del tid, fordi diskens relevante sektorer/celler skal overskrives med nuller, men hvis det kun ER mapper, burde det ikke tage mere end nogle sekunder, at komme af med dem.

Hvis du får samme fejlmeddelelse om, at mapperne er i brug, også ved sikker tømning, så genstart Mini'en, mens du holder Shift nede og prøv så at tømme papirkurven normalt eller sikkert.

Hvis det ikke hjælper, så prøv at oprette en ny bruger og gentag forsøget fra den konto.

Pøj-pøj.

Spirituel Maskine

1641

24
28. januar 2018 @ 22:01
Stormogul
JLL skrev:

Glem det. Ingen af rådene bliver fulgt, og om en uges tid kommer samme brok igen.

+1


Once you go Mac - You'll never go back..!

1519

0
28. januar 2018 @ 23:10
Suspenderet
Giffi skrev:
JLL skrev:

Glem det. Ingen af rådene bliver fulgt, og om en uges tid kommer samme brok igen.

+1


Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1641

24
29. januar 2018 @ 09:17
Stormogul
Bersærken skrev:
Giffi skrev:
JLL skrev:

Glem det. Ingen af rådene bliver fulgt, og om en uges tid kommer samme brok igen.

+1


 Herrregud, din primitivitet kender ingen grænser...!!       Bliv dog voksen...!!!    

Once you go Mac - You'll never go back..!

1519

0
29. januar 2018 @ 11:04
Suspenderet

Giffi, der er vist tvivl om hvem her der er voksen, og fingeren fik dig åbenbart ikke til at indse at du er en Dummernik der skriver ting ingen kan bruge til noget, jeg tror du er det man i daglig tale kalder en "lost course".  

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1641

24
29. januar 2018 @ 11:40
Stormogul
Bersærken skrev:

Giffi, der er vist tvivl om hvem her der er voksen, og fingeren fik dig åbenbart ikke til at indse at du er en Dummernik der skriver ting ingen kan bruge til noget, jeg tror du er det man i daglig tale kalder en "lost course".  

Ak ja, du er en stakkels gammel mand, der ikke har noget liv....


Once you go Mac - You'll never go back..!

1891

183
PowerPalle (Administrator)
29. januar 2018 @ 16:16
Stormogul

Venligst vend tilbage til en ordenlig tone. Billeder af den stødende karakter er ikke velkommen og det bør ikke gentages.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1519

0
29. januar 2018 @ 16:59
Suspenderet
PowerPalle skrev:

Venligst vend tilbage til en ordenlig tone. Billeder af den stødende karakter er ikke velkommen og det bør ikke gentages.

Sorry, det er bare svært når en' bruger her bliver ved med at komme med dumme kommentarer der ikke har noget med tråden at skaffe. Han gør det hver gang jeg vil vide noget og prøver at få nogen af eksperterne til at hjælpe mig. Jeg ved da godt at mit sprog er lidt farverigt,men jeg generer ikke folk og kalder dem Landsbytosser og en gammel nar der bare skal skruppe af... Til sidst bliver det for meget selv for en sømand der har en engleblid tålmodighed. Det med billedet skal ikke gentage sig.

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1641

24
29. januar 2018 @ 17:28
Stormogul
Bersærken skrev:
PowerPalle skrev:

Venligst vend tilbage til en ordenlig tone. Billeder af den stødende karakter er ikke velkommen og det bør ikke gentages.

Sorry, det er bare svært når en' bruger her bliver ved med at komme med dumme kommentarer der ikke har noget med tråden at skaffe. Han gør det hver gang jeg vil vide noget og prøver at få nogen af eksperterne til at hjælpe mig. Jeg ved da godt at mit sprog er lidt farverigt,men jeg generer ikke folk og kalder dem Landsbytosser og en gammel nar der bare skal skruppe af... Til sidst bliver det for meget selv for en sømand der har en engleblid tålmodighed. Det med billedet skal ikke gentage sig.

Så er det vist nu du skal tage dig en stor tudekiks...!!

Og så har jeg forøvrigt ALDRIG kaldt dig for hverken en landsbytosse eller en gammel nar... Det må stå for din egen regning...


Once you go Mac - You'll never go back..!

166

3
29. januar 2018 @ 17:58
Novice

Hej Besærker!

Uanset, hvilket system 10.xxxx du bruger, så er der altså et bibliotek for hver eneste bruger oprettet på Mac'en.

Du SKAL klikke på dit SKRIVEBORD

Klik på menupunktet GÅ, og hold ALTtasten nede

Så kommer Bibliotek frem - det vælger du så.

Under Preferencer kan du finde rigtig mange filer, der ender på .plist

Du skal finde de rigtige filer og slette dem. 

Programmerne gendanner selv nye nødvendige filer.

Mac siden 1985 - iMac 27"Late2014 i7 4GHz 32GB 3TBFusion, MBP15" i9-2018 32GB-1TB, iPad Pro 11" 256GB, iPhone 7 128GB

1891

183
PowerPalle (Administrator)
29. januar 2018 @ 18:26
Stormogul
Giffi skrev:

Så er det vist nu du skal tage dig en stor tudekiks...!!

Og så har jeg forøvrigt ALDRIG kaldt dig for hverken en landsbytosse eller en gammel nar... Det må stå for din egen regning...

Når jeg skriver "Venligst vend tilbage til en ordenlig tone" så gælder det alle. Ingen grund til at træde yderligere i det.

/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1641

24
29. januar 2018 @ 21:37
Stormogul
PowerPalle skrev:
Giffi skrev:

Så er det vist nu du skal tage dig en stor tudekiks...!!

Og så har jeg forøvrigt ALDRIG kaldt dig for hverken en landsbytosse eller en gammel nar... Det må stå for din egen regning...

Når jeg skriver "Venligst vend tilbage til en ordenlig tone" så gælder det alle. Ingen grund til at træde yderligere i det.

/PP

OK...


Once you go Mac - You'll never go back..!

1519

0
30. januar 2018 @ 17:47
Suspenderet
sukado skrev:

Har du slettet diverse .plist filer fra Biblioteket>Preferences ?

Klik på Skrivebordet

Hold ALT-tasten ned og klik på menuen GÅ

Vælg Bibliotek.

Sket herefter .plist for VLC og de programmer, den viser, når du vil vælge, at VLC skal være standardafspiller.

Øh bøe, hvad skal jeg sige, jeg må have misforstået hvad du mente, jeg fandt de filer du skrev om,fjernede dem og nu kan den genkende en downloaded MKV fil og åbner VLC, det ser sku ud til det virker,tak for det..

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.