xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Jeg vil gerne gendanne min macbook - kan jeg bare gøre det?
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)



0
Marcus61 (Skribent)
18. januar 2018 @ 15:56

Hej, 

Da min Mac er begyndt at blive meget langsom, vil jeg gerne gendanne den. Kan jeg gøre det, hvis jeg har smidt alt det man får med når man køber den ud? Dvs. ikke har nogen form for installations-cd eller lign.? Det er en MacBook pro 13-inch fra mid-2010

  6
0
  295

8581

198
18. januar 2018 @ 17:28
Poseidon

Ja, du holder bare R-tasten nede ved opstart. Derefter vælger du Diskværktøj i menulinien og formatterer disken, og derefter installerer du systemet ved at afslutte Diskværktøj. Husk backup inden da.

Alternativt kan du skippe formateringsskridtet, hvis du ikke er interesseret i det.

Der var engang en Mac...

931

67
18. januar 2018 @ 20:55
Veteran

Hvis den er fra 2010 og aldrig har fået skiftet harddisk så kan den meget vel være langsom fordi harddisken er ved at være slidt. Tjek evt. harddisken med noget S.M.A.R.T monitoreringssoftwate som DriveDX eller Drive Scope for at se diskens tilstand. Er den dårlig vil det nok ikke hjælpe særligt meget på hastigheden at bare at gendanne. Harddiskkablet i den model er også et svagt punkt så måske det også trænger til udskiftning her efter 8 års brug... 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

315

6
19. januar 2018 @ 15:20
Lærling

Du kan lige så godt investere i en SSD med det samme, nu du er i gang..

Brug carbon copy cloner til at klone din harddisk over på en ny SSD, som du sætter til vha. USB. Dernæst bytter du harddisk og kan glæde dig over en masse ekstra fart over feltet.

Alternativt kan du gendanne, også uden medier.

For at bruge computerens egen gendannelse, tryk CMD + R under opstart. Eller for at bruge internet baseret gendannelse, tryk OPT + CMD + R under opstart. Bemærk at det vil tage ekstra lang tid, fordi den skal hente et systembillede over din internet forbindelse.

[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]

4593

394
19. januar 2018 @ 16:38
FPU

Du kan også prøve at ringe til Apple Danmark og spørge, om de stadigvæk har SnowLeo DVD'er til salg (godt 100,- Kr. plus porto); så kan du boote direkte fra DVD'en og installere det oprindelige system (efter at du eventuelt har testet harddisken med Disk Utility). Bagefter kan du så opgradere dit system til noget nyere ved at hente en installer i AppStore.

Er iøvrigt enig i, at en SSD er MEGET bedre end en harddisk.

Spirituel Maskine

931

67
19. januar 2018 @ 17:40
Veteran

Maciek, OPT+CMD+R virker ikke på 2010 modeller da “Internet Recovery” kun er understøttet fra 2011 og op. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

931

67
20. januar 2018 @ 12:43
Veteran

Ok. Jeg retter lige mig selv. Tjekkede op på sagen vedr.  Internet-gendannelse. Det kan faktisk godt fungere på en 2010’er. Men det kræver en firmware opdatering før det virker. Måske er OP’s firmware allerede opdateret i forbindelse med en evt. opgradering af styresystem i tidens løb. Men vi kender ikke OP’s nuværende OS så om internet-gendannelse virker på hans maskine er uvist. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”