xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Naboens Safari crasher.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


4593

394
11. januar 2018 @ 12:09
FPU

Nabo har lige installeret nyeste version af Firefox, som i første omgang selv valgte at være standard-browser. Efter det vil hans Safari slet ikke åbne. El Capitan (10.11.6) på en MBP 2011. Det KAN dog være uafhængige begivenheder, som tilfældigvis er forekommet samtidig.

Genstart har ikke hjulpet, og jeg kunne ikke finde noget Safari-relevant i de synlige Biblioteks-mapper. Det hjalp ikke at tømme Historik-mappen.

Jeg har forsøgt at lede efter den usynlige Biblioteks-mappe i hans brugermappe via Gå-menuen for at se, om det hjalp at slette Safari's preferencer, men fik hver gang at vide, at mappen ikke eksisterer. Afprøvede stier i Gå-menu:

nabosbrugernavn/bibliotek

nabosbrugernavn/Bibliotek

nabosbrugernavn/library

nabosbrugernavn/Library

Samme fejlmeddelelse hver gang om, at mappen ikke eksisterer.

Nabo har ikke nogen form for backup (selvom jeg HAR advaret ham).

Spørgsmålene er så:

1. Hvor ligger Safari's preferencer henne, og hvordan får jeg fat i dem?

2. Hvis det ikke hjælper at slette preferencer, kan man hente Safari separat, og i givet fald hvor?

3. Hvis det heller ikke hjælper, er der så en metode til at finde ud af, hvad der får Safari til at crashe?

Nabo har heldigvis ledig diskapacitet nok til at lave en backup før en eventuel nyinstallation af systemet fra bunden af. Nabo er dog en noob til den slags, så den kommer til at hænge på mig. Derfor vil jeg foretrække at få udbedret Safari-fejlen ved at få slettet preferencer eller geninstalleret selve Safari.

Spirituel Maskine
  5
0
  141

1326

0
11. januar 2018 @ 12:30
Stormogul

Det lyder til at Safariopdateringen ikke er kørt korrekt.

Se om der ikke ligger en installer i /Library/Updates/mappe-med-et-eller-andet-tal/

PS: En brugermapper ligger ikke i NAVN/Library men i /Users/NAVN/Library

I Gå-menuen kan man også holde ALT nede, så dukker Bibliotek op som valgmulighed.


8586

198
11. januar 2018 @ 13:10
Poseidon

Du kan også prøve at installere 10.11.6 komboopdateringen, så det meste af systemet bliver up-2-date, såfremt der er sket en installationsfejl et sted som Jan også nævner.

Der var engang en Mac...

4593

394
11. januar 2018 @ 14:19
FPU

Foreløbig tak til både JLL og David. Kigger på det sammen med Nabo engang efter solnedgang. Vender frygteligt tilbage, når der er nyt at berette.

Spirituel Maskine

708

3
11. januar 2018 @ 18:53
Suspenderet

Og såfremt at den Biblioteks-mappe ikke dukker op - så bare opret den - enten med sudo mkdir ~/Library eller uden. Jeg tror egentlig nok det bør være med superbruger adgang.

Genstart herefter hele molevitten. 

Herefter kan du om du ønsker det oprette en ".localized" fil også. Bare med TextEdit og gem med denne .localized endelse - gør teksten Almindelig  (uden formatering) Så hedder Library også Bibliotek igen


4593

394
11. januar 2018 @ 19:25
FPU

Nabo er glad igen!

JLL havde ret: der lå en Safari-installer det sted, som han beskrev, og da den var kørt, virkede Safari igen.

Skulle hilse fra Nabo og sige Tusind tak for hjælpen (og også fra mig, som nu slipper for at installere hele systemet fra bunden af).

P.S. Jeg gik som specificeret via Alt-Gå først ind i Bibliotek i brugermappen og smed en masse Safari-ting ud, men det hjalp ikke. Det var først med opdateringen, at der kom liv i Safari igen.

Nabo har nu indset, at det ikke er smart ikke at have en backup, så han køber en ekstra disk specifikt til TimeMachine, og så giver jeg ham et lynkursus i det. Vil prøve at overtale ham til at købe en SSD og et løst kabinet, smide SSD'en i hans Mac og harddisken i kabinettet; det vil blæse ham bagover, ikke mindst når han skal indspille sin musik.

Spirituel Maskine